132318
۱۶ دی ۱۳۹۶
دغدغه‌های هنرمندان تئاتر کودک در مشهد؛

مشکلات تئاتر کودک در مشهد پایانی ندارد!/ نداشتن پایگاهی دائمی برای تئاتر کودک در مشهد

مشکلات تئاتر کودک و نوجوان در مشهد به گفته هنرمندان فعال این بخش پایانی ندارد و نداشتن پایگاهی دائمی برای تئاتر کودک در مشهد تنها یکی از مشکلات مذکور محسوب می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، مشکلات تئاتر کودک و نوجوان در مشهد به گفته هنرمندان فعال این بخش پایانی ندارد و نداشتن پایگاهی دائمی برای تئاتر کودک در مشهد تنها یکی از مشکلات مذکور محسوب می‌شود.

این در حالی است که با وجود همه مشکلاتی که هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان مشهد از آن سخن می‌گویند، نمایش‌های راه یافته به مسابقات ملی و بین‌المللی از سوی خراسان رضوی تاکنون توانسته مقام‌های قابل توجهی را کسب کرده، با افتخارات بیشماری به استان بازگردد.

 

 

اما و اگرهای تاریخچه تئاتر کودک در مشهد

 

یکی از کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان در مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، تئاتر را یکی از پتانسیل‌های خوب در خصوص فرهنگ‌سازی شهر می‌داند، اظهار داشت: انواع تئاترها، کم و بیش از تئاتر خیابانی گرفته تا تئاتر کودک و نوجوان در مشهد اجرا می‌شود.

محمد جهانپا با تاکید بر اینکه تئاتر کودک و نوجوان در خراسان رضوی سابقه دیرینه و درخشانی دارد، ادامه داد: از دهه 60، در این شهر تئاتر کودک و نوجوان در سالن شهید هاشمی‌نژاد، تنها سالن تئاتر شهر، برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: این درخشش در اواخر تا دهه 70 رشد صعودی خود را سپری می‌کرد تا اینکه در اوایل دهه 80، دچار یک مشکل شدیم، تعداد زیادی ازعلاقه‌مندان به تئاتر برای اینکه بتوانند وارد فضای حرفه‌ای تئاتر شوند، فکر می‌کردند که باید اول در تئاتر کودک و نوجوان فعالیت کنند و بعد وارد تئاتر دانشجویی شده، سپس وارد فضای تئاتر حرفه‌ای شوند، در حالی که این تفکر اشتباه بود.

 

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در مشهد متذکر شد: این منش اشتباه سبب شد که اوایل دهه 80، شاهد یک سیر نزولی در کیفیت تئاتر کودک و نوجوان باشیم، این سیر نزولی با مدیریت کارگردانان و البته نبود نتیجه‌گیری بازیگران این صحنه، سبب شد که در اواسط دهه 80، به دوران رشد خود بازگردیم.

جهانپا تلاش بی‌وقفه و برنامه‌ریزی 10 ساله افراد دخیل در صحنه کودک و نوجوان خراسان رضوی را عامل درخشیدن گروه‌های تئاتر در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دانست، با طرح سئوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر مسولین متولی هنر شهر یا استان چه وظیفه‌ای دارند؟، اضافه کرد: تئاتر، خود با مشکلات زیادی همراه است، بنابراین، تئاتر کودک و نوجوان که به اشتباه به عنوان یک عضو کوچک‌تر به آن نگاه می‌شود، هم دارای مشکلات فراوان است.

 

 

نداشتن پایگاهی دائمی برای تئاتر کودک در مشهد

 

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در مشهد نسبت به نداشتن یک پایگاه دائمی برای تئاتر کودک و نوجوان در این کلان شهر ابرز شکایت کرد و گفت: در تهران، سالنی به نام سالن هنر وجود دارد، این سالن همه روزه به غیر از روزهای شنبه، در دو نوبت خردسال، کودک و نوجوان اجرا تئاتر دارد. اما مشهد این پایگاه را ندارد و طبیعتا هنگامی که خانواده‌ای تصمیم به دیدن تئاتر برای فرزندانشان می‌کند، نمی‌تواند گزینه مشخص و خوبی داشته باشند.

وی مشکل دیگر حوزه را نبود حمایت عنوان کرد و افزود:گروه‌های جوان و خلاق برای اجرای تئاتر باید روزها بلکه ماه‌ها تمرین کنند، این تمرین باید در سالن‌هایی باشد که متاسفانه باید از هزینه‌های شخصی خود، رزوشان کنند، تعداد زیادی سالن در فرهنگسراها وجود دارد که متاسفانه به صورت رایگان یا با هزینه کم در اختیار گروه‌های تئاتر قرار نمی‌گیرد، اگر مسولین حمایت کنند، دیگر نیازی نیست، هزینه شخصی گروه دخیل شود و گروه می‌تواند با راحتی بیشتر به تمرین خود بپردازد.

 

جهانپا با تاکید بر اینکه هنگامی که تئاتری بر روی صحنه می‌رود، باید اطلاع‌رسانی شود. بیان کرد: بی‌تردید، بسیاری از مردم این شهر از اجرای تئاتر حرفه‌ای در مشهد خبر ندارند، چه برسد از تئاتر کودک و نوجوان! می‌توان این اطلاع‌رسانی‌ها را به صورت طرح‌های حمایتی مطرح کرد.

 

 

بحث آموزش مشکل دارد

 

یکی دیگر از کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه تئاتر کودک و نوجوان مشهد از نظر نیروی انسانی مناسب چه مشکلی دارد؟، گفت: نیروی انسانی تئاتر کودک و نوجوان در خراسان رضوی بیشتر از دیگر استان‌های کشور است، ولی باید برای آموزش از اساتیدی معتبر و توانمند استفاده شود. بنابراین، می‌توان برای حل مشکل آموزش از اساتید تئاتر کودک و نوجوان تهران استفاده کرد.

سید جواد رحیم‌زاده با تاکید بر اینکه تئاتر کودک و نوجوان یک سرمایه‌گذاری است، اضافه کرد: دلیل آن، این است که یک کودک به همراه والدین خود به تئاتر می‌آید و این یعنی کودک جامعه زیادی از مخاطبین را به همراه خود به سالن‌ها تئاتر می‌آورد، اگر این کودک از دوران کودکی خود با تئاتر آشنا شود، قطعا هنگامی که خود خانواده‌ای تشکیل می‌دهد، تئاتر را در سبد خرید خانواده خود در نظر می‌گیرد.

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار