موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
131380
۱۱ دی ۱۳۹۶
در نشست خبری جشنواره کتاب سال سبک زندگی عنوان شد؛

داوری جشنواره کتاب سال سبک زندگی با رویکرد پژوهشی/ نگاهمان سیاسی نیست

در نشست خبری نخستین جشنواره کتاب سال سبک زندگی بر نگاه پژوهشی در داوری آثار تأکید و عنوان شد، داوری آثار بدون نگاه سیاسی انجام می‌شود و برای آثار کودک و نوجوان جوایز ویژه تعلق می‌گیرد.

به گزارش کودک پرس ، نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره کتاب سال سبک زندگی صبح امروز ۱۱ دی‌ماه با حضور حجج الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی و علیرضا فجری، دبیران علمی و اجرایی جشنواره در سالن حسین فردی در حوزه هنری برگزار شد.
حجت‌الاسلام فجری در این نشست گفت: جشنواره کتاب سال سبک زندگی حدود یک ماه پیش اعلام فراخوان کرده و حدود ۶۰۰ عنوان کتاب از ناشران و مؤلفان به دبیرخانه رسیده است و با توجه به اینکه تا پایان هفته جاری، مهلت ارسال آثار تمدید شده است، از این رو پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰ اثر دیگر نیز اضافه شود، البته فهرستی از کتابخانه ملی نیز تهیه شده که با احتساب این عناوین، تعداد آنها به ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ عنوان می‌رسد.
وی افزود: برای برگزاری این جشنواره با تمامی ناشران فعال در این زمینه مکاتبه و با تمامی نهادهای مسئول به تعامل پرداخته شده و ما در این دوره از جشنواره آثاری که از سال ۱۳۹۱ به بعد نگارش یافته‌اند را جمع‌آوری و داوری کرده‌ایم و و تلاشمان بر این بود تا خلأها را شناسایی کنیم.

حجت‌الاسلام فجری در ادامه گفت: با توجه به برگزاری نخستین دوره این جشنواره، کمیته سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری این جشنواره بررسی کتاب‌ها با رویکرد پژوهشی را مورد توجه قرار داده و به دلیل وجود آثار زیاد در حوزه سبک زندگی کودک و نوجوان، بخش ویژه‌ای برای این گروه سنی در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام شیخ الاسلامی نیز در ادامه بیان کرد: جشنواره کتاب سال سبک زندگی پیشینه‌ای دارد که اهمیت آن را ویژه‌تر می‌کند؛ از این رو در تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی مردم متمرکز شدیم و به جای اینکه کارهای انبوه در حوزه‌های مختلف انجام دهیم تلاش می‌کنیم با جهت‌دهی امور، نتایج درخوری از فعالیت‌ها داشته باشیم که متمرکز بر ۱۴ مسئله اصلی است که در دفتر احصاء شده و دو سال است که به صورت جدی پیگیری می‌شود و یکی از این عرصه‌ها، سبک زندگی است که دارای پیچیدگی‌های خاصی بوده و شاید اغلب مردم آن را ساده می‌پندارند، اما این گونه نیست.

وی افزود: یکی از عرصه‌هایی که مورد بحث بوده، مصرف کالاهای فرهنگی است که معضل جدی محسوب می‌شود و در این زمینه کالاها را به صورت متعادل مصرف نمی‌کنیم، به این معنی که کالاهای مکتوب اعم از روزنامه، کتاب و …، کالاهای رسانه‌ای، شبکه‌های اجتماعی و مجازی، کالاهای مرتبط با اسباب‌بازی، کالاهای هنری مانند موسیقی، سینما و …، انواع مد و طراحی، میراث فرهنگی، ورزشی، مذهبی و … به صورت متعادل مصرف نمی‌شود و سبد خانوار از این کالاها بهره چندانی نمی‌برد. همچنین سواد نسبت به کالاهای فرهنگی کافی نبوده و نسبت به مصرف آنها منفعل هستیم.

حجت‌الاسلام شیخ الاسلامی در ادامه اهداف این جشنواره را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ما از حدود یک و نیم سال پیش برای برگزاری این رویداد برنامه‌ریزی کردیم و پیش تولید موضوعات یادشده را آغاز کرده‌ایم؛ از این رو با توجه به کاری که در این زمینه انجام شد، می‌توان گفت؛ جشنواره در حال حاضر در سطح خوبی از اعتبار قرار دارد و پس از بررسی ۶۰۰ عنوان اثر در اسفندماه سال جاری برگزیدگان آن معرفی می‌شود.

وی در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: این جشنواره در سال‌های آینده گسترده‌تر خواهد بود و با توجه به اینکه سال اول برگزاری این جشنواره است، امیدوارم در سال‌های آینده بتوانیم علاوه بر کتاب به کالاهای فرهنگی دیگر نیز بپردازیم. همچنین داوری‌ها بر سه بحث تئوریک سبک زندگی، الگوی سبک زندگی و علوم انسانی است؛ چرا که در بحث نخست، تئوری‌های سبک زندگی وجود ندارد و در واقع این مبحث لاغر است و باید با کارهای بیشتر، این مبحث فربه‌‍تر شود. بحث دیگر الگوی سبک زندگی است؛ چرا که ۱۴ مسئله آن استخراج شده که از جمله مسائل آن الگوی ز یبایی، تغذیه، زندگی شهروندی، فضای مجازی، معاشرت، بهداشت و سلامت، کسب و کار، دانش‌افروزی و … است و کتاب‌هایی که به صورت کلان و نه مهارتی، به این موضوع پرداخته‌اند، مورد داوری قرار خواهند گرفت.

دبیر علمی جشنواره کتاب سال سبک زندگی با اشاره به حساسیت داوری‌ها عنوان کرد: سعی کردیم از برجسته‌ترین فعالان حوزوی و دانشگاهی در عرصه سبک زندگی به منظور داوری بهره ببریم و تأکید داریم که نگاه ما به این مقوله به هیچ وجه سیاسی نبوده و رویکرد جشنواره نیز فرهنگی و گفتمان‌ساز است.
حجت الاسلام شیخ الاسلامی یادآور شد: مراسم اختتامیه این جشنواره از ۲۰ تا ۲۲ اسفندماه در مجموعه باغ کتاب تهران و اراضی عباس آباد (بوستان آب و آتش) برگزار می‌شود و آثار در سه مرحله داوری شده و آثاری که ۷۵ تا ۱۰۰ امتیاز کسب کنند، جوایزی به آنها تعلق می‌گیرد.

وی در پایان یادآور شد: برگزاری نخستین استارت آپ این جشنواره در زمینه اوقات فراغت با حضور مجموعه‌های شتاب دهنده کشور و برگزاری رویدادی تعاملی برای قشر کودک با عنوان «هزار بازی» و نیز نمایشگاه جانبی با موضوع سبک زندگی به شیوه اکسپوهای مطرح جهانی در مجموعه بوستان «آب و آتش» برپا می‌شود که براساس فرهنگ کشورمان بومی‌سازی شده است.

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار