123963
۱۳ آذر ۱۳۹۶

جشنواره شبیه برفی بود که کم‌کم آب می‌شود

فیاضی از هنرمندان پیشکسوت در حوزه تئاتر تلویزیون است. در کارنامه کاری او علاوه بر حضور در آثار مرتبط با کودک و نوجوان، بازی در سریال‌ها، تله‌تئاترها و فیلم‌های سینمایی زیادی نیز دیده می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، از نقش‌آفريني‌هاي او مي‌توان به بازي در سريال‌ و فيلم‌هاي سينمايي چون روزگار قريب، تبريز در مه، بچه‌هاي نسبتا بد، هتل مرواريد، روسري آبي، چريكه تارا و… اشاره كرد. او كه سال‌هاست در حوزه تئاتر كودك و نوجوان كار مي‌كند، معتقد است كه همانند فيلم و داستان در حوزه تئاتر نيز به نوجوانان كم‌توجهي مي‌شود و اين در حالي است كه اين رده سني نيازمند آثار هنري بوده و بايد به مسائل آنها پرداخته شود.

فياضي همچنين برگزاري جشنواره‌هاي هنري در زمينه كودك و نوجوان را مؤثر مي‌خواند.
رضا فياضي مي‌گويد: «جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان، همچون برفي بوده كه قبلا حجم بزرگي داشته و در اين سال‌ها به‌تدريج آب رفته است و حالا فقط به زور آن را زنده نگه داشته‌ايم و اين مشكل ابدي ماست. بايد ببينيم وقتي جشنواره‌اي با تيتر بين‌المللي برگزار مي‌شود، آيا چنين ابزاري هم دارد. صرف نامگذاري كه مطرح نيست.» او ادامه مي‌دهد:

 

«برگزاركنندگان هم با سيلي صورت خود را سرخ نگه‌داشته‌اند. چند سال است در اين جشنواره حضور داريم و از نزديك شرايط آن را مي‌بينيم. همه تلاش مي‌كنند جشنواره خوبي برگزار شود ولي مشكل اصلي كمبود بودجه است؛ درحالي‌كه در اين سال‌ها جمعيت ما افزايش پيدا كرده و موقعيت‌مان هم عوض شده است، ولي با اين تنگناي اقتصادي ناچارند از سر و ته همه‌‌چيز بزنند تا فقط بتوانند جشنواره را برگزار كنند؛ درصورتي‌كه شكل منطقي‌اش اين است كه جشنواره بايد گسترش پيدا كند.»

 

 

بحث بين‌المللي بودن ضرورتي ندارد

بازيگر سريال «دنياي شيرين» با بيان اين مطلب كه سال‌هاست شاهد حضور گروه‌هاي مشخصي در جشنواره تئاتر كودك و نوجوان هستيم، گفت: كساني هم نيستند كه با آنان رقابت كنند؛ درحالي‌كه ما ابزار و افرادش را داريم. وي تصريح مي‌كند: «به طور مثال نمايش «داستان كريستال» كه از كشور روسيه در جشنواره اجرا شد. اطمينان دارم اين نمايش را به دليل كم‌خرج بودنش دعوت كرده‌اند.

2بازيگر سن‌وسال‌دار بودند كه با عروسك‌هايشان نمايش را اجرا مي‌كردند و در نهايت مي‌بينيد كه هيچ اتفاقي هم نمي‌افتد. اين نمايش را در روستاهايشان اجرا مي‌كنند نه در يك جشنواره بين‌المللي. اين مشكل بزرگ ماست كه بازبين‌مان بايد از ميان همه كارهايي كه ديده، ارزان‌ترين گروه‌ها را دعوت كند به‌ويژه با محدوديت‌هاي ما كه هر روز هم اضافه مي‌شود و همچنان همان كارها را دعوت مي‌كنيم.»

بازيگر روزگار قريب با بيان اين مطلب كه تلاش‌هاي زيادي مي‌شود تا جشنواره تئاتر كودك و نوجوان آبرومندانه برگزار شود، يادآور مي‌شود: «در بخش بين‌الملل آن اتفاق جهاني كه بايد صورت بگيرد، رخ نمي‌دهد. اگر مي‌خواهيم جشنواره‌اي به‌معناي واقعي بين‌المللي برگزار كنيم، بايد بودجه مناسبي را به اين كار اختصاص دهيم و هنرمندان بزرگ و چهره‌هاي شاخص را دعوت كنيم. اميدوارم ديگر نمايش‌هاي خارجي بهتر از نمايش‌هاي روز اول باشند.»

 

 

مشكل اقتصادي و محدوديت موضوعي

اين بازيگر تئاتر تعامل با مدارس و حضور بچه‌ها در جشنواره‌هايي چون تئاتر و فيلم كودك و نوجوان را مهم خوانده و عنوان مي‌كند: «برگزاري جشنواره‌ها براي گسترش تئاتر آن هم در زمينه كودك و نوجوان خوب است اما محور همه مشكلات ما اقتصادي است؛ درحالي‌كه ما گروه‌هاي خوب و خلاقي داريم كه مي‌توانند كارهاي شاخص را بياورند ولي محدوديت‌هاي هميشگي و كمبود بودجه وجود دارد و اينها تعيين‌كننده است». او به كارهاي شهرستان‌ها در جشنواره نيز اشاره مي‌كند و معتقد است كه با وجود گذشت 3روز از جشنواره نمايش‌هاي خوب از گروه‌هاي شهرستاني ديده شده كه اين نويد اجراهاي خوب ديگر را هم مي‌دهد.

بازيگر سريال آرايشگاه زيبا در پاسخ به اين سؤال كه تقسيم‌بندي سال گذشته براساس گروه سني بود و امسال در قالب مسابقه ايران، مسابقه بين‌الملل و مسابقه خردسال. اين تغيير را چگونه مي‌بينيد؟ پاسخ مي‌دهد: «نمي‌توانيم تقسيم‌‌بندي براساس گروه سني را اجرايي كنيم چون امكاناتش را نداريم، سالن مناسب نداريم و براي اجراي كارهاي نوجوان تربيت نشده‌ايم. البته در همين جشنواره گروه مشهد در نمايش‌شان كه ويژه گروه سني نوجوان بود، به موضوع بلوغ پرداخته بودند و مسئله يك پسر نوجوان را درباره برخورد با جنس مخالف نشان داده بودند. اما كجا مي‌توانيم به‌راحتي مسائل نوجوانان را نمايش دهيم؟ بنابراين تفكيك براساس گروه سني، غيرمنطقي است.»

 

 

بي‌توجهي هنر به نوجوانان

اين كارگردان تئاتر كودك در ادامه به بي‌توجهي به تئاتر در رده سني نوجوانان اشاره كرده و تأكيد مي‌كند: «واقعيت اين است كه نتوانسته‌‌ايم به معضلات اين گروه سني بپردازيم و اين به دليل خط قرمزها و محدوديت‌‌هاي هميشگي ماست و مدام هم اين محدوديت‌ها وجود دارد. هنوز نمي‌توانيم سن بلوغ و مسائل آن را نشان دهيم.

در ادبيات هم محدوديت‌هايي در زمينه مسائل نوجوانان داريم ولي در آنجا چون انتخاب‌ها فردي است، دست‌‌مان بازتر است؛ البته فراموش نكنيم گروه سني كه كانون پرورش فكري در حوزه كتاب براي مخاطبان خود مشخص كرده، تقسيم‌بندي كارشناسي شده و درست است، ولي در اجرا چندان موفق نبوده‌ايم.»

 

منبع: همشهری آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار