12222
۲۵ آبان ۱۳۹۵

دشمن‌شناسی؛ اولین تکلیف دانش‌آموزان

پروژه نفوذ دشمن در نظام آموزشی را جدی بگیریم.

به گزارش کودک پرسبا ورق زدن آلبوم خاطرات گاه به صحنه‌هایی برمی‌خوریم که تاثیر عمیقی بر جای گذاشته و اوج ایثار انسانی لرزه بر اندام‌ها انداخته است.
حماسه شهادت‌طلبی شهید فهمیده یکی از آن صحنه‌های به یاد ماندنی است؛ همان فردی که معمار بزرگ انقلاب اسلامی(ره) در پیامی می‌فرماید: «رهبر ما آن طفل سیزده ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگتر است، با نارنجک،‌ خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.»
و جانشین بر حق ایشان رهبر معظم انقلاب نیز یادآور می‌شود: «امروز زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش‌آموز بسیجی، شهید فهمیده از اصالت‌های دفاع‌مقدس می‌باشد. بروز چنین حوادثی که از تربیت صحیح و اصالت‌های خانوادگی است صرفا در محیط‌های اسلامی جلوه‌گری و نورافشانی می‌کند.»
متاسفانه امروزه دست‌هایی در کار است تا همنوا با رسانه‌های غربی معاند نظام، فرهنگ شهادت‌طلبی را نه فقط در اذهان عمومی مردم بلکه حتی از کتب درسی و نظام آموزشی هم کم‌رنگ و سپس محو نمایند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: «امروز زنده نگه داشتن یاد شهیدان، کاری کمتر از شهادت نیست.»
در گزارش پیش‌رو به بررسی علل این موضوع و آسیب‌شناسی، آن می‌پردازیم.
دانش‌آموزان و قهرمان سازی شهدا
با نگاهی گذرا به آغازین روزهای تاریخ پر فتوح انقلاب اسلامی ایران، به رهبری حضرت امام‌خمینی(ره) اقشار مختلفی را می‌بینیم که با جانفشانی در خیابان‌ها و تظاهرات گسترده، خود را آماده شهادت کرده بودند.
عوامل رژیم منحوس پهلوی در آبان سال 1357، با افزایش فشار بیشتر به نسل نوجوان و دانش‌آموزان، خشونت خود را از آنان نیز دریغ نکردند و جمعی از دانش‌آموزان را به شهادت رساندند.
این روحیه شهادت‌طلبی دانش‌آموزان، با تشکیل بسیج بیست میلیونی به فرمان امام‌راحل تداوم یافت و در اعزام به جبهه از شهریور 1359 تا سال 1367 به اوج خود رسید. یکی از این شهدای دانش‌آموز «شهید حسین فهمیده است» که با نثار خون خود بر طراوت و سرخی راه شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود. شهید فهمیده با سرمایه عظیمی از فهم و درک انقلابی و اسلامی به دنبال توفان حوادث انقلاب، وارد جنگ شد و با وجود سن کم، خود را به خونین شهر قهرمان رساند و با اقدامی آگاهانه و شجاعانه، نامش را در دفتر شهیدان زنده تاریخ ثبت کرد.
جاودانگی یاد شهدا
دکتر لاله افتخاری نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای زنده نگه داشتن یاد این شهدای عزیز می‌گوید: «برای اثربخشی بیشتر لازم است از چند رسانه‌ بهره کامل ببریم؛ کتاب، فیلم، رسانه، فضای مجازی و دیگر ابزارهایی که امروزه تاثیر زیادی روی مخاطب می‌گذارد.
البته این کار اگر به صورت موجز و مصور انجام  گیرد، خیلی بهتر است»
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت حضور قهرمانی واقعی در زندگی دانش‌آموزان می‌گوید: «همه ما کودک بوده‌ایم و آن موقع با شخصیت‌هایی همچون ریزعلی خواجوی، دهقان فداکار و غیره آشنا شده‌ایم. الان هم نیاز است تا از نوجوانانی که به بلوغ فکری رسیدند  و در شرایط سخت با دشمن جنگیدند، قهرمانانی برای این نسل‌ها داشته باشیم.»
افتخاری می‌گوید: «از برکات این انقلاب آن است که در همه رده سنی شهید داریم. با خاطره‌نویسی شهدا و ایثارگران و ترویج کتابخوانی در این زمینه کودکان ما می‌توانند هم‌ذات پنداری کنند و به جای الگو برداری از بیگانگان که با فرهنگ ما همخوانی ندارد، به قهرمانان خودی توجه داشته باشد.»
این کارشناس فرهنگی در ادامه درباره پدیده نفوذ در نظام آموزشی هشدار می‌دهد و به گزارشگر کیهان می‌گوید: «با حذف محتوای آرمان‌های انقلاب اسلامی از برخی کتب درسی و هدایت سکولاریسم، دشمن امیدوار می‌شود که به خواسته‌های خودش بهتر می‌رسد و اینجاست که مسئولان مربوط باید هوشیار و و بیدار باشند.
این‌که می‌گویند مسائل دفاع مقدس خشن است در واقع بر جام دیگری است که بر دانش‌آموزان ما وارد می‌شود.
و به فرموده مقام معظم رهبری دشمن میدان جهاد اکبر را ترک نکرده و در وسط میدان مانده است. او دیگر باتانک و توپ و موشک به سراغ ما نمی‌آیند بلکه از طریق ماهواره، گروه‌های آموزشی و تصویرسازی به مقابله با ما می‌پردازد.»
دشمن‌شناسی؛ مانعی برای نفوذ
به نظر می‌رسد اگر بتوانیم شناخت بیشتری از دشمن و توطئه‌هایش داشته باشیم، شیوه‌های مقابله با نفوذ فرهنگی و آموزشی را بهتر می‌توان درک کرد. در این مورد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب جای تأمل بسیار دارد. ایشان می‌فرمایند:»
«من به عنوان فردی که جریان‌ها را می‌شناسد و از جریان‌های جهانی و پشت پرده توطئه‌های دشمن آگاه است و از اول انقلاب با آن سروکار داشته است، می‌گویم که جوانان عزیز! دشمن روی شما سرمایه‌گذاری زیادی می‌کند، حواستان جمع باشد.  عده‌ای را به بی‌تفاوتی می‌کشاند و عده‌ای را دلسرد و مأیوس می‌کند. در مقابل یاسی که  دشمن می‌خواهد به جوان‌ها تلقین کند، خودتان را مصونیت بدهید. جوانی که مظهر طهارت و صفا و پاکی است، دشمن می‌خواهد او را به فساد  و بی‌صفایی و ناپاکی در انواع مختلفش بکشاند همچنین عده‌ای را با تزریق تاملات و تفکرات غلط سیاسی، از راه صحیح منحرف کند.
(حدیث ولایت، ج 2، ص 307-305)
فاطمه دانشی آموزگار پایه ششم در رابطه با روش‌هایی قهرمان‌سازی از شخصیت شهدا می‌گوید: «کودکان و نسل جوان، اکثرا قهرمان بودن را پیروزی و غلبه به معنای ظاهری آن می‌دانند، اما شهید یک قهرمان است، چون راه درست را انتخاب کرده و در راه درست قدم برداشته و به هدف خود که قرب الهی است می‌رسد. بنابراین نسل جوان و نوجوان باید شناخت و آگاهی در مورد آرمان‌ها و ارزش‌هایی که شهیدان برای آن، جان خود را در طبق اخلاص نهادند پیدا کنند.»
وی در مورد پدیده نفوذ در نظام آموزشی می‌گوید: «نفوذ یعنی وارد شدن دشمن در اجتماعی که عقاید، باورها و ارزش‌های واحدی دارند و سعی در تغییر آن باورها با القای تفکرات نادرست که با هدف و برنامه‌ از قبل پیش‌بینی شده صورت گرفته است.»
وی می‌افزاید: «مطالب کتب درسی و آموزشی  رسمی در آموزش و پرورش باید بر اساس باورها و ارزش‌های دینی و اسلامی طراحی شوند تا اذهان نسل آینده را چراغ راهی باشد» این معلم پایه ششم در ادامه عنوان می‌کند:
«خطرات نفوذ در آموزش و پرورش بسیار بالا و غیرقابل جبران است. در عصری که اطلاعات و آموزش‌های زیادی در دسترس همگان به آسانی قرار دارد، آموزش رسمی و آموزش‌های صحیح باید در آموزش و پرورش جست‌وجو شود.
در جریان آموزش، محتوای کتب درسی بخشی مهم و جدانشدنی است که دانش‌آموز و معلم را در راه رسیدن به اهداف یاری می‌کند. محتوای کتب درسی، باورها و افکار کودکان را می‌سازد و در ذهن آنان نقش می‌بندد. الگوها و اسطورها باید همیشه در اذهان کودکان و نسل جوان اسوه و اسطوره بماند.»
مقابله با نفوذ دشمن در نظام آموزشی
سیدعلی اشرف حسنی دکتری الهیات و معارف اسلامی و استاد دانشگاه در مورد راهکارهای جاودانه ماندن یاد شهدا به عنوان قهرمان در ذهن نسل جدید می‌گوید: «با مستندسازی شخصیت‌ها و اسوه‌های جنگ مثل شهید حسین فهمیده و نیز احیای خاطرات آن‌ها می‌توان به این هدف رسید.»
در مورد روش‌های مقابله با نفوذ دشمن در نظام آموزشی چنین می‌گوید: الگوهای ساختاری باید بر اساس نیازهای روز «دانش پژوه توصیف و با واقعیت‌نگری و دوراندیشی در حوزه تعلیم و تربیت، از منابع و متون ناب بهره گرفته شود.
علاوه بر این، به بازنگری متون درسی باید به دور از سیاسی‌انگاری پرداخت. یکی از مهم‌ترین خطرات نفوذ فرهنگی، بدعت‌گذاری است و تبعات آن نشان از خلأ آموزش و تعلیم در آموزش و پرورش دارد. زیرا نمایانگر آن است که تالیفات یا به تعبیری کتب حاضر جواب‌گوی نیازهای روز دانش‌آموزان نیست. امروز ارتباط جمعی و پیشرفت علم و الکترونیک موشکافی و کنجکاوی دانش‌آموزان را در سطح بالاتری به دنبال داشته است. در حالی که رشد علمی معلمان در این زمینه بسیار ناچیز و پاسخ‌گوی سطح عادی هم نیست.»
حسنی در ادامه می‌افزاید: «برخورد جناحی و خطی در حوزه تعلیم و تربیت ناصواب است و دشمن با خیال راحت پی می‌برد که الگوی قهرمان‌پروری در نظام، رو به افول است و در حقیقت خط و سوی خود را بیشتر تقویت می‌کند که بدترین پیامد آن برای نسل‌های آینده خدای نکرده بیگانگی با اهداف انقلاب خواهد بود.»
اهدافی که دشمن دنبال می‌کند
علیرضا دانشوران مدرس و پژوهشگر دانشگاه در مورد جریان نفوذ در نظام آموزشی می‌گوید: «این که در کتب درسی مقاومت رزمندگان را کم‌رنگ جلوه دهند تا به تدریج از خاطره‌ها محو شود، حرکتی برخاسته از نفوذ دشمن به سیستم نظام آموزشی کشور است تا با حذف برخی از درس‌ها و عبرت‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ذهن نسل آینده را نسبت به ارزشهای نظام اسلامی مخدوش و آثار آن را کم‌رنگ نمایند. این امر، دقیقا هم سو با خواست دشمنان است.»
وی در ادامه می‌گوید: «چندی پیش در جایی خواندم روزنامه صهیونیستی «اسرائیل امروز» پیش شرط اجرای برجام را حذف فرهنگ شهادت‌طلبی از کتاب‌های درسی مدارس جمهوری اسلامی دانسته بود.»

توجه به محتوای کتب درسی
بدون شک، یکی از روش‌های بی‌بدیل تربیت نسل آینده و فرهنگ‌سازی آن توجه به کتب درسی مدارس و تدوین محتوای مناسب برای سنین مختلف دانش‌آموزی است.
به عبارت دیگر، اگر دانش‌آموز پایه اول ابتدایی با مطالبی در کتاب درسی‌اش آشنا شود که مفاهیم پایداری در ذهنش نقش ببندد تا انتهای زندگیش این اثربخشی به دنبالش خواهد بود. بنابراین می‌توان کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دوره اول را موثرترین کتب عرصه فرهنگ‌سازی قلمداد کرد.با این توصیف، باید گفت که دشمنان ما به خوبی با اهمیت محتوای کتب درسی آشنایند؛ از این رو سعی دارند بر انگاره‌های ذهنی نسل‌های آینده نظارت و آن را در جهت تامین منافع خود هدایت کنند این که دانش‌آموز ایرانی با مظلومیت کودک فلسطینی و یمن و سوری آشنا نشود و یا در ذهن دانش‌آموزان نفرت از رژیم‌های کودک‌کش، از همان ابتدا شکل‌ نگیرد، از جمله اهداف کلیدی دشمنان است.
لذا حک و اصلاح محتوا باید با دقت بیشتری در نظام آموزشی صورت گیرد و ارزش‌های حاصل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و نیز دفاع مقدس، هرگز نباید مورد بی‌مهری قرار گیرد.آن‌چه که مسئولان آموزشی را از خطا در این راه می‌تواند باز دارد، تعمق در نگاه رهبری به جوانان و پیام ایشان برای این نسل است که از ابعاد مختلفی برخوردار است چرا که حفظ پیام خون شهدا وظیفه تمام مسئولان و مردم است. این امر، ما را وا می‌دارد تا به هوش باشیم و در رفع موانع و جلوگیری از نفوذ دشمن در ابعاد مختلف بکوشیم.

منبع:خبرگزاری کیهان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار