موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
122118
۰۵ آذر ۱۳۹۶
نویسنده کودک و نوجوان:

جایزه سپیدار گامی لازم برای ایجاد یک جریان ادبی است

نویسنده کودک و نوجوان جایزه ادبی سپیدار را گامی لازم برای ایجاد یک جریان ادبی دانست و گفت: دستاوردهای این رویداد می‌تواند در قالب تئاتر، سینما و انیمیشن مورد استفاده عموم قرار گیرد.

به گزارش کودک پرس ،  مهدی رجبی در مورد سومین دوره جشنواره سپیدار اظهار کرد: تمرکز روی محیط زیست و ایجاد دغدغه برای نویسندگان حوزه‌ ادبیات داستانی از نتایج سپیدار است، تا پیش از این نویسندگان جسته‌ گریخته درباره‌ محیط زیست می‌نوشتند و بیشتر دغدغه‌های آنها شخصی و در قالب کتاب‌های علمی بود.
وی ادامه داد: در واقع بنیان داستان‌ این افراد بر محیط زیست بنا نشده بود و شاید در بخشی از داستان، محیط زیست هم به ضرورت نمود پیدا می‌کرد اما سپیدار نگاه‌ها را متوجه فقدان ادبیاتی درباره‌ محیط زیست کرده و این خودش گام مهمی است.

رجبی که سالهای گذشته از برندگان این جشنواره بوده، تمرکز بیشتر بر روی موضوع محیط زیست را از سوی دیگر نهادها و افراد خواستار شد و اظهار امیدواری کرد دغدغه‌ محیط زیست فقط به سپیدار محدود نشود و در آثار تمام هنرمندان به عنوان یک ضرورت و البته هنرمندانه و غیرشعاری گنجانده شود.

 

وی درباره تاثیرات این جشنواره گفت: سپیدار نهالی نوپاست و نتایج آن را نمی‌شود خیلی ملموس دید و توضیح داد، این یک سنگ بناست و دیکته‌ ننوشته غلط ندارد بنابراین باید در این راه تجربه کرد و از تاثیرگذاری داستان‌ها بخصوص روی مخاطب کودک و نوجوان مطله شد و از نظرات آنها بهره برد.
رجبی به عنوان داور بخش بزرگسال سومین دوره از نقاط ضعف آثار گفت: مشکلی که فعلا پیش می‌آید این است که بسیاری از شرکت‌کنندگان در این جشنواره‌ ادبی دغدغه‌ محیط‌زیست ندارند یا هنوز این دغدغه برایشان درونی نشده است، برخی هم فکر می‌کنند شاید بتوانند از طریق این جایزه مطرح شوند که البته در ذات خودش بد نیست اما ممکن است آثارشان حالت تصنعی پیدا کند.

وی اضافه کرد: داستان موفق بر محور موضوع و مضمون خود حرکت می‌کند و شخصیت و ماجرا می‌آفریند. اگر موضوع برای نویسنده‌ دغدغه باشد و خوب به آن اشراف داشته باشد و از طرفی مصالح و مواد داستان را خوب و ماهرانه به کار ببرد، نتیجه مثبت خواهد بود اما نمی‌توان انکار کرد که به هر حال داستان باید درباره محیط زیست باشد و خواننده را متوجه اهمیت آن کند. در غیر این صورت در چارچوب سپیدار نخواهد گنجید.
نویسنده رمان موفق «کنسرو غول » درباره گام های موثر سپیدار گفت: سپیدار تا الان با بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصین محیط زیست و همکاری با هنرمندان خوب کشور، سپیدار توانسته در مسیر خوبی قرار گیرد اما اگر شرایطی فراهم شود که آثار سپیدار بتوانند در مدیوم‌های هنری دیگر همچون تئاتر و سینما و انیمیشن هم مورد استفاده قرار گیرند، به خاطر پر مخاطب بودن این رسانه‌ها، قطعاً شاهد اثرگذاری بهتر سپیدار در سطح جامعه خواهیم بود.

وی درباره عدم شناخت عموم و حتی هنرمندان از محیط زیست افزود: بسیاری از ما، از جمله خود من، اطلاعات کامل و درستی درباره‌ استفاده‌ بهینه‌ از محیط زیست و یا نحوه مواجهه با آن در زمینه‌های مختلف را نداریم ، بحران آب هنوز برای مردم ما یک شوخی است، کاش شرایطی فراهم شود که کتاب‌های سپیدار بتوانند به دروس کتاب‌های درسی راه پیدا کنند اما تعامل آموزش و پرورش با ادبیات و نویسندگان این حوزه همیشه ضعیف بوده است.

رجبی اظهار امیدواری کرد، با بهبود وضعیت محیط زیست در ایران بتوان به یکی از کشورهای موفق در حوزه‌ مراقبت از محیط ‌زیست تبدیل شد.
اختتامیه جایزه ادبی سپیدار روز شنبه 11 آذر در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار