12180
۲۵ آبان ۱۳۹۵

بازی رایانه‌ای «Dig Rush» درمانی برای تنبلی چشم

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد کودکانی که دارای مشکل تنبلی چشم یا آمبلیوپی(اصطلاح پزشکی برای این بیماری) هستند می‌توانند بینایی خود را با یک بازی جدید که توسط شرکت اپل توسعه یافته بهبود بخشند.

به گزارش کودک پرستنبلی چشم یا آمبلوپی (Amblyopia) که در حدود سه درصد از افراد را درگیر کرده است، زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد.
به گفته پزشکان یکی از درمان های تنبلی چشم، تقویت عضلات چشم است. با ورزش های مخصوص چشم می توان عضلات چشم را تقویت و برای درمان تنبلی چشم از آنها بهره گرفت.اما با وجود این یافته‌ها نشان می‌دهد که درمان تنبلی چشم ملزم به این است که کودک از هر دو چشم خود استفاده کند که در درمان با بازی‌های رایانه‌ای این امر محقق شده است.
بنابراین به گفته محققان، درمانی که کودکان را به استفاده از هر دو چشم وادار کند، بهتر از درمانی است که در آن تنها از یک چشم استفاده می‌شود.
در این بازی که Dig Rush نام داشت کودکان می‌بایست به جستجوی طلا می‌گشتند و همزمان از برخورد با موانع موجود در بازی اجتناب می‌کردند.
کودکان برای انجام این بازی از عینک‌های مخصوصی استفاده کردند که بر بینایی آنها تاثیر می‌گذاشت. در این بازی چشم قوی‌تر بعضی از عناصر بازی(مانند سبد خرید طلا) را با کنتراست پایین می‌دید، در حالی که چشم ضعیف‌تر عناصر دیگر (مانند کارکنان معدن) در کنتراست بالا را مشاهده می‌کرد و هر دو چشم عناصر پس زمینه مانند سنگ‌ها و صخره‌ها را در کنتراست بالا می‌دیدند.
پس از گذشت دو هفته، کودکانی که در گروه بازی رایانه‌ای بودند تواستند تا به طور متوسط ۱.۵ خط بیشتر از جدول حروف بینایی سنجی را نسبت به قبل بخوانند.
در نتیجه درحدود ۴۰ درصد از کودکانی که در گروه بازی اپل قرار داشتند به بینایی ۲۰/۳۲  بینایی یا بیشتر (که دید نزدیک نرمال است) رسیده که این میزان در کودکان گروه دیگر ۷ درصد بود.
پس از گذشت دو هفته، کودکانی که در گروه درمان با پچ قرار داشتند، درمان خود را تغییر داده و به مدت دو هفته از بازی رایانه‌ای اپل استفاده کردند. نکته جالب توجه این است که پس از گذشت چهار هفته بینایی آنها نیز بهبود یافت و هیچ تفاوتی در بینایی بین دو گروه مشاهده نشد.

منبع:خبرگزاری ایمنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار