موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
10796
۱۲ مهر ۱۳۹۵

اگر این علائم را دارید ، به زایمان نزدیک میشود!

زایمان رویدادی است که ماه‌های زیادی مشتاقانه در انتظارش بودید. بسیاری از مادران پا به ماه نسبت به نشانه‌های زایمان، حیرت‌زده و نگران هستند و همواره سؤالاتی ذهن‌‌شان را به خود مشغول کرده است؛ سؤالاتی هم‌چون چه زمانی زایمان خواهم کرد؟ زایمان چه حسی خواهد داشت؟ زایمان چه مدت طول خواهد کشید؟ و شایع‌ترین سؤال این‌که از کجا بفهمم دیگر زمان زایمان است؟
به گزارش کودک پرس پرس : زایمان رویدادی است که ماه‌های زیادی مشتاقانه در انتظارش بودید. بسیاری از مادران پا به ماه نسبت به نشانه‌های زایمان، حیرت‌زده و نگران هستند و همواره سؤالاتی ذهن‌‌شان را به خود مشغول کرده است؛ سؤالاتی هم‌چون چه زمانی زایمان خواهم کرد؟ زایمان چه حسی خواهد داشت؟ زایمان چه مدت طول خواهد کشید؟ و شایع‌ترین سؤال این‌که از کجا بفهمم دیگر زمان زایمان است؟
شاید پیش‌بینی جواب این سؤالات بسیار شایع کاری بس دشوار باشد، چرا که زایمان در افراد مختلف با هم تفاوت دارد. اما در مورد سؤال چهارم شاید بتوان کمکی کرد. در واقع علائم و نشانه‌هایی وجود دارد که گویای آن خواهد بود که زمان زایمان‌تان نزدیک است. با هم به پاره‌ای از آنها اشاره می‌کنیم.
یک تا چهار هفته پیش از زایمان
۱.بچه به سمت پایین می‌رود
چند هفته پیش از آنکه زایمان اتفاق بیفتد، بچه شروع خواهد کرد به پایین آمدن به سمت ناحیه لگنی. در واقع او در موقعیتی قرار خواهد گرفت که شرایط را برای بیرون آمدن و خروج خود مهیا سازد: یعنی سر او در وضعیتی رو به پایین قرار می‌گیرد. بله، ممکن است حس کنید که نسبت به قبل، راه‌رفتنتان شبیه مرغابی شده و تعداد دفعات دستشویی رفتن‌تان بیشتر شده است؛ درست به مانند سه ماهه نخست بارداری، چرا که سر بچه به قسمت مثانه شما فشار وارد می‌کند. اما خبر خوب این است که فضای بیشتری برای نفس کشیدن دارید، چرا که فاصله بچه با ریه‌هایتان بیشتر شده است.
۲.دهانه رحم‌تان باز و منبسط می‌شود
دهانه رحم شما هم خودش را برای زایمان آماده خواهد کرد: در واقع این ناحیه در روزها و هفته‌های نزدیک وضع حمل، شروع می‌کند به باز شدن. در چک‌آپ‌های هفتگی‌تان، پزشک یا مددکار میزان انبساط و انقباض این ناحیه را با آزمایش‌های داخلی خواهد سنجید. اما میزان پیشرفت این مسئله در افراد مختلف با هم تفاوت دارد، بنابراین اگر این روند منبسط شدن با تأخیر صورت گرفت (یا در کل رخ نداد) زیاد ناامید نشوید.
۳.دردهای شکمی و کمردردتان بیشتر خواهد شد
خصوصا اگر این زایمان، زایمان اول‌تان نباشد، دردهای شکم و دردهای دیگری در کشاله ران و قسمت پایینی کمرتان در زمان نزدیک به زایمان حس خواهید کرد. عضلات و مفاصل‌تان کشیده شده و در جهت آمادگی برای زایمان تغییر پیدا می‌کنند.
۴.مفاصل‌تان شل‌تر و نرم‌تر می‌شوند
در کل دوران بارداری، هورمون ریلاکسین  تمام غضروف‌های بدن را نرم و شل خواهد کرد. پیش از آنکه زایمان انجام شود متوجه خواهید شد که مفاصل‌تان در تمام نقاط بدن کمی شل‌تر شده است. سعی کنید آرامش خودتان را حفظ کنید – این روندی طبیعی برای باز شدن عضلات لگن برای مسافر کوچک‌تان است تا به دنیا بیاید.
۵.دچار اسهال می‌شوید
زمانی که عضلات رحم شما برای آماده شدن جهت زایمان شل می‌شوند، این اتفاق برای سایر عضلات بدن هم خواهد افتاد – از جمله عضلاتی که در مقعد قرار دارند. این مسئله باعث اسهالی شدن روده خواهد شد. با این که این مسئله، مسئله‌ای آزاردهنده است، اما طبیعی به نظر می‌رسد؛ سعی کنید خود را هیدراته نگه دارید و به خاطر داشته باشید که این مسئله، نشانه خوبی است.
۶.افزایش یا کاهش وزن‌تان متوقف می‌شود
افزایش وزن در دوران نزدیک زایمان وضعیت ثابت و بدون تغییری پیدا خواهد کرد. برخی از مادران پا به ماه حتی وزن‌شان کمی کاهش پیدا می‌کند. این مسئله کاملا طبیعی بوده و روی وزن نوزادتان تأثیری نخواهد داشت. او هم‌چنان وزنش زیاد می‌شود، اما شما به خاطر میزان مایع آمنیوتیک، دستشویی رفتن زیاد و نیز افزایش فعالیت وزن‌تان کاهش پیدا خواهد کرد.
۷.خیلی احساس خستگی می‌کنید و شدیدا به استراحت نیاز خواهید داشت
یک لحظه صبر کنید، آیا الان سه ماهه سوم بارداری است یا سه ماهه اول آن؟ بین دوران فعال مثانه و دوران تخلیه مداوم آن، گاهی اوقات ممکن است حس کنید که سفری در زمان و به گذشته داشته‌اید. شکمی با حجم زیاد همراه با مثانه‌ای که تحت فشار است، خوابیدن شب را در روزها و هفته‌های آخر بارداری دچار مشکل (و حتی غیرممکن) خواهد کرد. اگر می‌توانید چند بالش روی هم بگذارید و اگر امکانش را دارید در طول روز چرت بزنید.
مگر آنکه اصلا احساس خستگی نداشته باشید. مادرانی هستند که در روزهای مانده به زایمان انرژی زیادی پیدا می‌کنند و نمی‌توانند نسبت به الزام به تمیزی و مرتب کردن هر چیزی که در برابر چشمانشان است مقاومت کنند. این کار مشکلی نخواهد داشت مادامی که در آن زیاده‌روی رخ ندهد.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار