موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی/مقالات
9866
۰۳ مهر ۱۳۹۵

کودکان تقلید میکنند.

تقليد كردن كودكان بهترين روش براي كودكان نوپا است تا مهارت هاي جديد را خوب ياد بگيرند به اين دليل والدين بايد اين استعداد ذاتي را كه در كودكانشان خوب پرورش دهند . تقليد كردن يك نيروي خارق العاده است كه كودكان در يك سالگي اين مهارت را ياد مي گيرند. زبان باز مي كنند و در بسياري از مهارت هايشان پيشرفت مي كند .

به گزارش کودک پرس پرس : تقليد كردن كودكان بهترين روش براي كودكان نوپا است تا مهارت هاي جديد را خوب ياد بگيرند به اين دليل والدين بايد اين استعداد ذاتي را كه در كودكانشان خوب پرورش دهند . . تقليد كردن يك نيروي خارق العاده است كه كودكان در يك سالگي اين مهارت را ياد مي گيرند. زبان باز مي كنند و در بسياري از مهارت هايشان پيشرفت مي كند .

از همان روز اول تولد ، فرزندتان از شما تقليد مي كند . ابتدا با تغييرات چهره و غان و غون كردن ،‌ سپس به صورت حركات بدن و كلمات در دومين سال تولد ،‌ بيشتر كودكان ، ‌خود را با اشياء سرگرم كرده و چگونگي استفاده از وسايلي مانند : تلفن ،‌ كليد و يا وسايل خانه را ياد مي گيرند . و معناي كارهايي را تقليد مي كنند ، مي فهمند .

سايه كوچك شما

فرزندتان دوست دارد شبيه كساني كه خوشش مي آيد ، ‌باشد . او احساس مي كند كه مي تواند مثل پدر و مادرش باشد ،‌ درست مانند اين كه كيف شما را در هر جايي در خانه با خودش حمل مي كند يا كلاه پدرش را سرش مي گذارد .

فرزند يك ساله شما امتحان مي كند كه چگونه مي تواند ماننددیگران عمل کند.در حقيقيت فرزندتان خودش را با ديگران مقايسه مي كند و اين فرصت خوبي براي تقليد كردن و ياد گرفتن خيلي چيزهاست .

هر بار كه شما با لبخند هديه اي به او مي دهيد و يا از او تعريف مي كنيد كه در آينده بچه خوبي مي شوي او تشويق می شود كه هميشه همين رفتار را داشته باشد . سرگرمي و بازي ها (به خصوص بازي هايي كه سر گروه داشته باشد) و ترانه ها و آهنگ ها بهترين فرصت براي يادگيري و تقليد كردن فرزندان است به عقيده يكي از كارشناسان تقليد كردن در حقيقت شكلي از چرب زباني و جلب توجه كردن است. كودكان احساس مي كنند كه وقتي شما آن ها را سر مشق قرار مي دهيد با ارزش تر و مورد احترام بيشتري قرار مي گيرند .

در سن 18 ماهگي ،‌كودكان نه تنها از پدر و مادر و يا پرستار خود تقليد مي كنند بلكه از كودكان ديگر نيز ياد مي گيرند . بازي با الگو (مكعب هاي پلاستيكي يا چوبي) بيشتر يك بازي تقليدي است . بچه هاي يك ساله بيشتر اعمال و رفتارشان را با كودكان اطرافشان تطبيق مي دهند . در آينده نزديك فرزند شما از خيلي چيزها مانند شخصيت هاي كارتوني يا حيواناتي كه در باغ وحش مي بيند تقليد مي كند .

مواظب رفتارشان باشيد

استعداد تقليد در كودكان خيلي زياد است . آن ها همانند مهارت هاي شناختي استعداد تقليد كردنشان نيز پيشرفت مي كند . كودكان در اين سن درست مانند رايانه هر چيزي را كه ياد بگيرند بر زبان مي آورند و يا انجام مي دهند . حافظه بيشتر كودكان خالص و پاك است . آن ها در سن 14 ماهگي قادر هستند كه كلمات و اعمالي را كه هفته ها و يا ماه ها بيش ديده و شنيده اند را انجام دهند .

هنگامي كه فرزندتان در سن تقليد كردن و كپي برداري از رفتار شما است . سعي كنيد بهترين الگوي رفتاري براي او باشيد . يك روز در ماشين متوجه شدم كه فراموش كردم چیزی را بياورم و زير لب غرغر كردم . درست يك لحظه بعد صدايي از عقب ماشين شنيدم كه دقيقاً كلمات مرا بر زبان آورد … با همان لحنو صوتي كه من گفته بودم . وقتي كودكان شروع به حرف زدن مي كنند . در حقيقت آن صداها ،‌ كلمات و واژه هايي را كه قبلاً چندين بار شنيده اند ،‌ مي گويند .

اگر مي خواهيد فرزندتان مودب باشد و هميشه بگويد لطفاً ‌و “متشكرم .” بايد مواظب رفتارتان باشيد و از اين كلمات به طور مستمر در مكالمات روزمره خود استفاده كنيد .

مطمئن باشيد فرزندتان شاهد كليه اعمال شما در موقع مهرباني ،‌ عصبانيت و ناراحتي می باشدو وقتي كه او رفتار خوبي از خود نشان داد . حتماً از او تعريف كنيد و او را به تكرار آن تشويق كنيد .

حس استقلال فرزندتان را تقويت كنيد

نه تنها فرزندتان سايه كوچكي از شما است كه كارهايتان را تقليد مي كند . بلكه او نيز يك سري احساسات و عواطف مربوط به خود را دارد . او مهارت هايي مانند مسواك زدن و لباس پوشيدن را از شما ياد گرفته و در حقيقت تقليد بعضي از كارها اولين گام براي مستقل شدن است . كم كم او مي گويد : “من خودم مي توانم انجام دهم ،‌ اجازه بدهيد يك بار ديگر سعي كنم” با تهيه كردن بعضي از وسايلي كه كودك بتواند از آن ها استفاده كند و يا آن ها را حمل نمايد . حس استقلال او را پرورش دهيد . به عنوان نمونه تهيه بشقاب كوچك مخصوص كودكان فنجان كوچكي براي شير و وسايل سبكي را كه او به راحتي بتواند در ظرفشويي قرار دهد . تلفن اسباب بازي كودكان را تشويق مي كنند تا آن كارهايي را كه از تقليد كردن ياد گرفته اند ،‌ به صورت عملي نشان دهند . بعضي از فرزندان در تقليد كردن موفق نيستند و اين كار وراي توانايي آن هاست .

بنابراين بايد در مورد سلامتي آن ها هوشيار باشيم . اگر از سلامتي كامل آن ها مطمئن شديد . او را تشويق كنيد حتي اگر او نتوانست . كارشناسان مي گويند : شكست يكي از مراحل يادگيري است . پس فرزندتان را با تعريف و تمجيد ،‌ تشويق كنيد تا دوباره سعي كند .

علائم هشدار دهنده

تقليد كردن نه تنها امر مهمي در يادگيري است بلكه علامتي در پيشرفت سلامت فرزندتان از لحاظ مهارت هاي اجتماعي و ارتباط برقرار كردن با ديگران است . از همه مهم تر تقليد كردن موجب بسياري از مشاهدات ،‌ كارها و تمرين ها مي شود . پزشكان اطفال هميشه كودكان 15 ماهه را مورد اعمالي كه انجام مي دهند آزمايش مي كنند و همچنين با پرسيدن كارهاي كودكان از والدين و وزن و غذاي آن ها متوجه مي شوند كه آيا كودك در كپي برداري مشكل دارد يا نه . اگر فرزندتان كارهايي را كه معمولاً بچه هاي 18 تا 24 ماهه انجام مي دهند ، نمي تواند انجام دهد حتماًبا پزشك او مشورت كنيد.

منبع: کودکان برتر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار