7735
۱۰ تیر ۱۳۹۵

چگونه بفهمیم رشد كلامی كودكمان روند طبیعی دارد؟ (2)

معمولا اولین علامت آن‌كه نوزاد شما قادر به صبحت كردن است در یك ماهگی ظاهر می‌شود.

به گزارش کودک پرس در یك ماهگی نوزادان صداهایی مانند آه، اوه،‌ها و مانند این‌ها می‌گویند كه كاملا با گریه كردن متفاوت هستند. بعد از مدتی نوزادان شروع به گفتن كلمات بی‌معنی و یك بخشی مانند دا، ما، با، یایا و شبیه به آن می‌كنند و تا پایان 4 ماهگی هم خندیدن را به خوبی فرا می‌گیرند.
در 9 ماهگی یا اندكی قبل كودك‌تان با گفتن مامان یا بابا شما را شگفت زده خواهد كرد، البته ممكن است او مخاطب این كلمات را به درستی تشخیص ندهد. در یك سالگی او پدر و مادر خود را به خوبی می‌شناسد و می‌تواند با گفتن مامان یا بابا آن‌ها را صدا بزند البته او در این زمان خود را هم می‌شناسد و می‌فهمد كه شما دارید با او صحبت می‌كنید.

از این زمان به بعد است كه كودكان شروع به ساختن لغتنامه مخصوص به‌خود را می‌كنند و تا 18 ماهگی می‌توانند تا 10 كلمه را بیان كنند. ولي بعضی از كودكان بااستعدادتر حتی می‌توانند تا رسیدن به 20 تا 24 ماهگی بیش از 50 كلمه را بگویند. واضح است كه هر كودك با دیگری متفاوت است اما درهر حال بهتر است از این زمان به بعد بیشتر مراقب گفتار خود باشید و توجه بیشتری به كودك‌تان بكنید. بخش اعظم لغاتی كه كودكان از این زمان به بعد فرا می‌گیرند تحت تاثیر مستقیم پدر و مادرشان است.

نزدیك به 2 سالگی، كودكان می‌توانند جملاتی شامل 2 یا 3 كلمه بگویند و خود را با عنوان من خطاب كنند. تا 3 سالگی تعداد كلماتی كه كودكان فرا می‌گیرند به عدد تقریبی 300 می‌رسد. تا 4 سالگی مهارت زبانی كودكان رشد چشمگیری می‌كند. در این زمان او می‌تواند داستان بگوید، تا عدد 10 بشمارد و حتی بخواند.

 

هنگام حرف زدن، بازی كنید

سعی كنید فرآیند آموزش حرف زدن به كودك خود را تا آن‌جا كه ممكن است لذت‌بخش كنید. در این زمان نه تنها سعی كنید حرف بزنید و صدا بسازید بلكه دائما او را لمس‌كنید، در آغوش بگیرید، با او بازی كرده و در تمام موارد ارتباط چشمی خود را با كودك حفظ كنید.

 

 

بلند حرف بزنید

همزمان كه در حال انجام كارهای مربوط به كودك‌تان هستید، سعی كنید با او حرف بزنید. مثلا هنگامی كه به او لباس می‌پوشانید، اسم لباس‌ها را بیاورید یا آرام‌آرام و به زبان بسیار ساده مراحل این كار را برایش توضیح دهید.

 

آهنگ دار و  پر جنب‌ و جوش باشید

هنگام حرف زدن با كودك سعی كنید اداي جملات با یك ریتم یا آهنگ باشد. تحقیقات نشان می‌دهد، كودكان كلماتی را كه به‌صورت شعرگونه برای‌شان گفته می‌شود بهتر به خاطر می‌سپارند و همچنین بهتر می‌توانند آن‌ها را در جملات به كار ببرند. هنگام حرف زدن سعی كنید از حركت هم استفاده كنید، زيرا به كار گرفتن همزمان چشم و گوش كودكان تاثیر كلمات را بیشتر می‌كند. برای مثال زمانی كه درباره یك پرنده حرف می‌زنید سعی كنید با حركت دست خود پرواز یك پرنده را هم برای كودك خود شبیه‌سازی كنید.

 

با كودك تمرین كنید

سعی كنید از هر فرصتی برای به سخن درآوردن كودك خود استفاده كنید، برای مثال زمانی كه او تشنه است از او بپرسید چه می‌خواهد. اگر پاسخ نداد به او بگویید كه تو الان آب می‌خواهی.زمانی كه كودك‌تان تلاش می‌كند كلمه را به زبان بیاورد صبور باشید. به او اجازه بدهید از ذهن و حافظه خودش استفاده كند و مرتب او را برای این كار تشویق كنید.

 

با او درست حرف بزنید

بعضی از والدین پاسخ كودك خود را به درستی نمی‌دهند و سعی می‌كنند با همان زبان كودكانه كلمات نامفهوم را بیان كنند اما این كار كاملا اشتباه است. شما نه تنها باید كلمات را درست تلفظ كنید بلكه سعی كنید پاسخ جملات نامفهوم كودك‌تان را هم به شیوه صحیح بدهید.

 

نوبت را رعایت كنید

زمانی كه كودك حرف می‌زند با تمام وجود به او گوش بدهید و منتظر باشید تا او سخنش را تمام كند، سپس شما حرف بزنید، سوال بپرسید و سعی كنید منتظر جواب بمانید. به او كمك كنید اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌اش را انتخاب كند و نظر و احساسش را در مورد هر كدام بگوید. همین كار را می‌توانید با وسایل بی‌خطر كه در محیط خانه قرار گرفته‌اند، انجام دهید.

 

 

 

 

 

منبع:      برترینها

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار