موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی/مقالات
7368
۰۷ تیر ۱۳۹۵

کودک چرا اسباب بازی خود را می شکند و خراب می کند ؟

کودکان بسیاری را مشاهده کرده ایم که اسباب بازی های خود را خراب میکنند و یا می شکنند؛ این رفتار می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که در این نوشتار به برخی از این دلایل اشاره می کنیم.

به گزارش کودک پرس  اسباب بازی در زندگی کودکان نقش بسیار مهمی دارد و در فرایند رشد کودک در همه ابعاد ( شناختی، جسمی و حرکتی، اجتماعی، خلاقیت) بسیار تأثیرکذار و تعیین کتتده است.

اسباب بازی در زندگی کودکان نقش بسیار مهمی دارد و در فرایند رشد کودک در همه ابعاد ( شناختی، جسمی و حرکتی، اجتماعی، خلاقیت) بسیار تأثیرکذار و تعیین کتتده است. اما کودکان بسیاری را مشاهده کرده ایم که اسباب بازی های خود را خراب میکنند و یا می شکنند؛ این رفتار می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که در این نوشتار به برخی از این دلایل اشاره می کنیم.

 

1) یکی از اصلی ترین دلایل شکستن اسباب بازی توسط کودکان، حس کنجکاوی آن هاست. هدف کودک از خراب کردن اسباب بازی غالبا این است که می خواهد از اسرار درون اسباب بازی آگاه شود او می خواهد بداند اسباب بازی از چه ساخته شده و چه چیزهایی در درونش دارد. بنابراین والدین بدانند که این یک رفتار طبیعی است و باید با بصیرت و صبر، واکنش مناسب را ارائه دهند.

2) گاهی کودک به منظور جلب توجه وسایل خود را خراب می کند که این رفتار بیانگر این است که کودک از کم توجهی دیگران رنج می برد. در چنین حالتی باید توجهات واقعی و صادقانه خود را به کودک نشان داد و از نظر محبت کودک را ارضا کرد.

3) حسادت عامل دیگر خراب کردن اسباب بازی است ، کودک وقتی می بیند به کودک دیگری محبت بیشتری می شود حسادت خود را اینگونه بروز می دهد. در این صوت باید او را از علاقه تان به وی مطمئن سازید و برایش امنیت خاطر ایجاد کنید.

4) بعضی اوقات کودک در دوست یابی و برقراری ارتباط ضعیف است، به همین دلیل اسباب بازی و وسایل دیگران را خراب می کند. راه حل این است که پدر و مادر فرصت ارتباط با کودکان دیگر را برایش فراهم آورند.

5) یکی دیگر از دلایل خراب کردن اسباب بازی ها سرکشی کودکان در برابر اقتدار سرکوب گر والدین است.
6) اگر اسباب بازی با سطح فهم و درک کودک متناسب نباشد، هنگام بازی از نظر فکری فشار زیادی بر وی وارد می شود و ممکن است خشمگین شود و اسباب بازی را بشکند

7) «بیش فعالی» کودکان نیز بهانه ای برای از بین بردن اسباب بازی هاست. این گونه کودکان، از بازی با اسباب بازی ها زود خسته شده و پس از خستگی ، به شکستن آن ها می پردازند زیرا با این کار، احساس لذت بیش تری می کنند.
8) «ترسناک» بودن برخی اسباب بازی ها نیز می تواند موجب شکستن آن ها توسط کودکان شود.

 

 

 

 

 

 

منبع:    دکتر شکیبائی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار