موقعیت فعلی شما : خانه/کودک و تکنولوژی
3160
۰۷ فروردین ۱۳۹۵

پنج خطر تماشای تلویزیون برای کودکان

تماشای تلویزیون برای کودکان ، از ساعت 7 عصر به بعد سبب بدخوابی در کودکان میشود

به گزارش کودک پرس مطالعات علمی نشان می‌دهد، تماشای زیاد تلویزیون اثرات بسیار بدی روی سلامت کودکان دارد و احتمال دچار‌شدن کودکان به دسته گسترده‌ای از بیماری‌ها و مشکلات، از چاقی و بیماری قلبی گرفته تا افسردگی و مشکلات رفتاری و گفتاری را افزایش می‌دهد.چندی پیش هم محققان دانشگاه کالج لندن اعلام کردند، کودکانی که بیش از 4 ساعت در روز را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند، با احتمال 100درصد بیش‌تر از دیگران ممکن است در آینده دچار حمله قلبی شوند. در ادامه مهم‌ترین آسیب‌هایی که ممکن است در اثر تماشای تلویزیون به کودک شما وارد شود را مرور می‌کنیم.

خطر اول: حمله قلبی
درگیری کودکان با بیماری‌های سالمندان
کودکان زیر 6 سال به دلیل آن‌که زمان زیادی را مقابل تلویزیون سپری می‌کنند ممکن است تا چند سال بعد در معرض ابتلا به مشکلات قلبی قرار بگیرند.

محققان می‌گویند رگ‌های خونی در چشمان کودکان مدرسه‌ای که زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند به سرعت باریک می‌شود که این عامل می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی باشد. در عوض کودکانی که روزی یک ساعت فعالیت بدنی دارند وضعیت بدنی آن‌ها بسیار سالم‌تر است. امروزه کودکان حداقل 2ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون یا بازی کردن با وسایل الکترونیکی مانند کامپیوتر می‌کنند و در عوض فقط 36 دقیقه فعالیت بدنی دارند. به‌ازای هر یک دقیقه اضافه‌ای که کودکان در برابر تلویزیون به سر ببرند، احتمال ابتلا به فشار خون در سال‌های آینده نزدیک به 10درصد افزایش پیدا می‌کند.

خطر دوم: آسم
تماشا تلویزیون و تنبلی
شاید فکر‌کنید تماشای تلویزیون بهتر از بازی کودک در هوای آلوده بیرون از خانه باشد اما کودکانی که بیش از 2 ساعت در روز مقابل تلویزیون می‌نشینند، با احتمال 2برابر بیشتر از کودکان دیگر ممکن است به بیماری آسم مبتلا شوند.

این نخستین بار است که دانشمندان متوجه رابطه بین تماشای تلویزیون و بیماری‌های ریوی می‌شوند. آن‌ها معتقدند هر چقدر یک کودک فعالیت بدنی بیش‌تری داشته باشد، به همان اندازه شش‌های او عملکرد بهتری دارند.

خطر سوم: بلوغ زودرس
از بین رفتن تعادل هورمونی
تلویزیون می‌تواند میزان ترشح هورمون ملاتونین را در بدن کودکان تغییر دهد که نقش زیادی در پیشگیری از بلوغ زودرس بازی می‌کند. این هورمون ساعت داخلی بدن را تنظیم می‌کند به‌طوری که هنگام روز میزان آن در کمترین وضعیت و بعد از ساعت 8 شب به بیشترین مقدار می‌رسد اما نوری که از صفحه نمایش تلویزیون ساطع می‌شود روی تولید هورمون‌ ملاتونین تاثیر منفی گذاشته و به این ترتیب ممکن است ظهور علائم بلوغ را جلو بیندازد. دقیقا به همین دلیل است که بین کودکان امروزی و کودکانی که 30 سال پیش زندگی می‌کردند تفاوت‌های شگفت‌انگیزی وجود دارد.

خطر چهارم: بی‌خوابی
تلویزیون را در اتاق خواب نگذارید
تماشای تلویزیون بعد از‌ساعت 7 عصر به‌خصوص اگر همراه با تماشای فیلم‌ها و کارتون‌های خشن باشد، باعث بی‌خوابی کودکان می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد، کودکان با دیدن این برنامه‌ها نه تنها دیرتر به خواب می‌روند بلکه احتمال دیدن خواب‌های ترسناک هم در آن‌ها بیشتراست. کارشناسان علوم کودک معتقدند، یکی دیگر از اشتباه‌های والدین قرار دادن تلویزیون در اتاق خواب کودکان‌شان است.

خطر پنجم: دیابت
تلویزیون و افزایش مصرف فست‌ فود
کودکانی که بیش از 2 یا 3 ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنند بسیار بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌ های قلبی قرار دارند‌ البته این موضوع چندان هم عجیب نیست. تلویزیون باعث می‌شود انسان‌ها زمان بیشتری را در مقابل آن صرف خوردن کنند که متاسفانه بسیاری از این غذاها تنقلات، فست‌فود و دیگر مواد غذایی ناسالم است. امروزه کل فعالیت‌های کودکان در 3 بخش خلاصه می‌شود. رفتن به مدرسه، خوابیدن و تماشای تلویزیون که در زمان تعطیلات وضعیت بسیار بدتر هم می‌شود.

 

 

منبع: سیب سبز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار