253505
۱۹ خرداد ۱۴۰۳
امنیت غذایی کودکان

آخرین جزئیات طرح یسنا ویژه مادران باردار و دارای کودک شیرخوار

طرح یسنا ویژه مادران باردار و دارای کودک شیرخوار برای تأمین امنیت غذایی کودکان با هدف حمایت از مادران باردار و شیرده و کودکان زیر دو سال اجرا شد و افراد می‌توانند با ورود به برنامه کاربردی «شما» مراجعه کنند و پس از وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار از وضعیت خود مطلع شوند.

به گزارش کودک پرس ، طرح یسنا برای تأمین امنیت غذایی کودکان از پنجم دی سال ۱۴۰۲ با هدف حمایت از مادران باردار و شیرده و کودکان زیر دو سال اجرا شد و سومین طرح تشویقی دولت پس از طرح یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی و یارانه کودکان دارای فقر غذایی و نیازمند تغذیه است.

بر اساس اعلام معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کاهش میزان کالری مصرفی مردم در طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ باعث شد دولت بسته کلانی در حوزه امنیت غذایی تدوین کند و یکی از بخش‌های مهم آن به حمایت از مادران شیرده و دارای کودکان زیر دو سال تحت عنوان طرح یسنا اختصاص یابد، این طرح یارانه مضاعف ۶۰۰ هزار تومانی برای مادران با فرزند زیر دو سال است که برای سه دهک اول کم‌درآمد به اجرا درآمده است.

طرح یسنا یکی از طرح‌های سه‌گانه دولت سیزدهم برای ارتقا امنیت غذایی (کالابرگ الکترونیکی، کودکان نیازمند یارانه مضاعف و طرح یسنا) است که در قالب یارانه مضاعف به افراد کم‌درآمد جامعه تعلق‌گرفته است تا امنیت غذایی آن‌ها تأمین شود، این طرح از سال گذشته در راستای اجرای ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در هشت استان ایلام، لرستان، هرمزگان، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و شمالی به‌صورت آزمایشی به مرحله اجرا درآمده است.

در مرحله نخست این طرح، ۲۷ هزار مادر شناسایی شدند که از این میان ۲۲ هزار نفرشان مشمول دریافت این یارانه مضاعف بودند، از سال گذشته مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به یارانه دریافتی این مادران اضافه شد تا به‌واسطه آن بتوانند با خرید از سبد کالایی شامل ۱۶ قلم ماده موردنیاز برای مادر و رشد فرزند امنیت غذایی خود را تأمین کنند. در مرحله جدید این طرح که از ۳۰ فرودین ۱۴۰۳ آغاز شده است، تمامی مادران دارای فرزند زیر دو سال در سه دهک اول درآمدی در سراسر کشور که جمعیت آن‌ها به یک میلیون نفر می‌رسید، مشمول این طرح شده‌اند.

جزئیات مرحله دوم طرح یارانه مادران باردار و دارای کودک شیرخوار

یارانه ۴۰۰ هزار تومانی مادران در مرحله دوم طرح، به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و مادران مشمول طرح یسنا، می‌توانند از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی‌شده که شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی‌جات، میوه‌ها، سبزی‌ها و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر است تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به صورت رایگان خرید کنند.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فروردین‌ماه سال جاری درباره برنامه جدید طرح یسنا گفت: برای حمایت از مادران در فرزندآوری و حرکت به‌سوی جوانی جمعیت که یکی از موضوعات اصلی و محوری نظام جمهوری اسلامی ایران است، با همکاری ستاد ملی جمعیت، بسته‌های غذایی و بهداشتی به حدود یک میلیون مادر دارای فرزند شیرخوار (زیر ۲ سال) در سه دهک اول درآمدی مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان در بستر کالابرگ الکترونیکی اختصاص خواهد یافت.

وی در خرداد سال جاری عنوان کرد: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به ۶۰۰ هزار تومان برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند، این طرح برای مادران دارای فرزند زیر دو سال در سه دهک اول درآمدی که جمعیتی حدود یک میلیون (۹۳۵ هزار و ۷۲۴) نفر هستند در تمام استان‌های کشور اجرایی می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای خانوارهای مشمول یارانه مادران دارای کودک شیرخوار که مشمول طرح یسنا هستند، پیامک ارسال می‌شود و اعتبار این طرح در حساب سرپرست خانوار مشمول شارژ شده که در قالب طرح کالابرگ قابل‌استفاده است، همچنین خانوارها می‌توانند با کد ملی سرپرست خانوار و سیم‌کارت به نام او وارد برنامه کاربردی «شما» شوند و ضمن اطلاع از وضعیت مشمول بودن یا نبودن، از میزان اعتبار باقی‌مانده در حساب و نام و نشانی فروشگاه‌های نزدیک خود مطلع شوند.

بر اساس ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان، مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر پنج سال را که بر اساس آزمون وسع، نیازمند حمایت هستند، شناسایی کرده و خدمات سبد تغذیه رایگان و بسته بهداشتی رایگان را ماهانه به آن‌ها اختصاص دهد.

مادران سه دهک اول درآمدی برای اطلاع از اینکه مشمول طرح هستند یا خیر، می‌توانند با ورود به برنامه کاربردی «شما» مراجعه کنند و پس از وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار از وضعیت خود مطلع شوند، افراد مشمول این طرح از روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین می‌توانند از تمام فروشگاه‌های طرف قرارداد با کالابرگ الکترونیکی خرید خود را انجام دهند.

کد خبر
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار