253494
۱۸ خرداد ۱۴۰۳
تغذیه کودکان

یک چهارم کودکان زیر ۵ سال در جهان از فقر غذایی شدید رنج می‌برند

۴۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال (معادل ۶۶ درصد) که در حدود صد کشور با درآمد پایین و متوسط بررسی شده زندگی می کنند، روزانه به پنج گروه غذایی دسترسی ندارند و بنابراین در وضعیت «فقر» به سر می‌برند.

به گزارش کودک پرس ، ۴۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال (معادل ۶۶ درصد) که در حدود صد کشور با درآمد پایین و متوسط بررسی شده زندگی می کنند، روزانه به پنج گروه غذایی دسترسی ندارند و بنابراین در وضعیت «فقر» به سر می‌برند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) اعلام کرد ۱۸۱ میلیون کودک زیر ۵ سال، معادل ۲۷ درصد از خردسالان جهان، در فقر غذایی شدید به سر می‌برند.

یونیسف گفته است که این کودکان به دلیل نداشتن یک رژیم غذایی مغذی و متنوع در معرض خطر عوارض جدی قرار دارند.

در این گزارش که بر حدود ۱۰۰ کشور با درآمد کم و متوسط متمرکز شده است، فقر غذایی شدید به معنای نخوردن چیزی در یک روز یا در بهترین حالت صرف تنها دو گروه از هشت گروه غذایی تعریف شده است.

هریت تورلس، یکی از نویسندگان این گزارش، به خبرگزاری فرانسه گفت که این تعداد «تکان‌دهنده» از کودکان «با یک رژیم غذایی بسیار ضعیف زنده مانده و از هشت گروه غذایی توصیه‌شده تنها دو گروه یا کمتر را مصرف می‌کنند.»

طبق توصیه‌های یونیسف، کودکان خردسال باید هر روز از حداقل پنج گروه از هشت گروه غذایی شامل شیر مادر، غلات، میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین آ، گوشت یا ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی و دیگر میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنند.

کاترین راسل، رئیس یونیسف، در بیانیه‌ای هشدار داد: «کودکانی که فقط دو گروه غذایی در روز مصرف می‌کنند، به عنوان مثال برنج و کمی شیر، ۵۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به انواع جدی سوءتغذیه هستند».

سوءتغذیه می‌تواند در طول زمان سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و کودکان را در برابر بیماری‌های مهلک آسیب‌پذیر سازد.

به گفته خانم تورلس حتی اگر این کودکان زنده بمانند و بزرگ شوند، «شکوفا نمی‌شوند، در مدرسه خوب عمل نمی‌کنند و در بزرگسالی مشکلات بیشتری در زمینه امرار معاش خواهند داشت. این امر چرخه‌ای از فقر نسل اندر نسل را حفظ می‌کند».

بنابر این گزارش ۴۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال (معادل ۶۶ درصد) که در حدود صد کشور با درآمد پایین و متوسط بررسی شده زندگی می کنند، روزانه به پنج گروه غذایی دسترسی ندارند و بنابراین در وضعیت «فقر» به سر می‌برند.

به گفته این نهاد، قاره آفریقا که بیش از ۱.۳ میلیارد نفر را در خود جای داده است عمدتاً به دلیل درگیری‌ها، بحران‌های آب و هوایی و افزایش قیمت مواد غذایی بیش از دیگر جمعیت‌های جهان آسیب دیده است. ۳۰ درصد کودکان در وضعیت فقر غذایی شدید و ۱۳ کشور از ۲۰ کشور محروم جهان در قاره آفریقا بوده‌اند.

سومالی (با ۶۳٪ از کودکان تحت‌تاثیر زیر ۵ سال)، گینه (۵۴٪)، گینه بیسائو (۵۳٪) یا افغانستان (۴۹٪) از جمله این کشورها هستند و وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند.

یونیسف همچنین گفته است که مطابق تخمین‌هایش در نوار غزه از هر ۱۰ کودک، ۹ کودک از فقر غذایی شدید رنج می‌برند.

صندوق کودکان سازمان ملل همچنین خواستار دگرگونی سیستم کشاورزی و مواد غذایی شده و نوشیدنی‌های بسیار شیرین و غذاهای صنعتی فوق فرآوری‌شده را، که «به طور تهاجمی برای خانواده‌ها به بازار عرضه می‌شوند و در حال تبدیل شدن به یک هنجار برای تغذیه کودکان هستند» زیر سوال برده است.

هریت تورلس در این باره می‌گوید: این محصولات اغلب «ارزان، اما بسیار پرکالری و بسیار شور و چرب هستند. آن‌ها گرسنگی را از بین می‌برند، اما ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز کودکان را تامین نمی‌کنند.»

گزارش این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در همین حال پیشرفت‌هایی را نیز در این زمینه نشان می‌دهد. بنابر اطلاعات یونیسف، درصد کودکانی که در فقر غذایی شدید در آفریقای غربی و مرکزی زندگی می‌کنند از ۴۲ درصد به ۳۲ درصد در دهه گذشته کاهش یافته است.

این سازمان با این وجود با اشاره به «پیشرفت آهسته» طی ده سال در مبارزه با فقر غذایی، خواستار ایجاد سازوکارهای اجتماعی حمایتی و بشردوستانه برای قشرهای آسیب‌پذیر شده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار