253398
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
مجید ملامحمدی:

موضوع زیارت باید به اندازه ظرفیت و فهم کودک در داستان معنا شود

نویسنده کتاب پرفروش «مامان جونی و زیارت» گفت: داستان‌های این کتاب به نوعی به کودک در فهم اینکه معنای زیارت چیست کمک می‌کند و نسبت به چرایی به زیارت رفتن حرم‌های متبرک ائمه معصومین و اهل بیت(ع) نیز بینش می‌دهد.

به گزارش کودک پرس ،  «مجید ملامحمدی» نویسنده کتاب «مامان جونی و زیارت» که در ماه‌های اخیر یکی از کتابهای پُرفروش کودک در کشور بوده با استقبال فراوان خانواده‌ها مواجه شده است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رضوی در رابطه با انگیزه نگارش کتاب «قصه‌های مامان جونی و زیارت» اظهار داشت: من با همکاری دوستان انتشارات به‌نشر یک مجموعه چهل جلدی داستانهای کودکانه با عنوان “سلام بر گل نجمه” در حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان در رابطه با زندگی امام رضا(ع) و سخنان ایشان منتشر کردیم که به قلم نویسندگان مختلف بود. قرار بر این شد که چند جلد از این داستان‌ها در مورد زیارت امام رضا(ع) باشد؛ یعنی فلسفه زیارت و اینکه کودکان چگونه به زیارت حضرت بروند و زیارت چه معنا و مفهومی برای مخاطبان کودک دارد یا اساسا به چه شکلی هست.

 

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان گفت: در ابتدا قرار بود تألیف کتاب زیارت را نویسندگان دیگری انجام بدهند که نتوانستند و سرانجام خودم نگارش آن را بر عهده گرفتم که ابتدا یک کار پنج جلدی کوتاه و کودکانه بود که بعد در یک جلد مستقل به شکل جلد سخت چاپ شد و به اسم «قصه های مامان جونی و زیارت» روانه بازار نشر گردید.

وی عنوان کرد: ماجرا هم به این شکل بود که یک خانواده به وسیله قطار از شهر خودشان به سمت مشهد سفر می کنند که در این سفر مادربزرگش نیز همراه آنهاست و در حین سفر اتفاقات و ماجراهای جالب و جذابی در قطار برای آنها پیش می‌آید.

ملامحمدی تصریح کرد: داستان‌های این کتاب به نوعی به کودک در فهم اینکه معنای زیارت چیست کمک می‌کند و نسبت به چرایی به زیارت رفتن حرم‌های متبرک ائمه معصومین و اهل بیت(ع) نیز بینش می‌دهد و حتی به زبان روان و ساده‌ای، عقاید باطل دشمنان اهلبیت و خصومت آنها نسبت به زیارت ایشان را نیز برای کودک و نوجوان تبیین می‌کند.

وی ابراز داشت: من به شکل جذاب و به اندازه فهم و انتظار کودکان این داستان را درباره سوژه زیارت تالیف کردم.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه باید موضوع زیارت به اندازه‌ای که برای کودکان قابل درک و فهم است، در داستان معنا شود، عنوان کرد: من نیز بر اساس ظرفیت بچه‌ها و اندازه‌ای که لازم بود به فلسفه زیارت و ماجرای زیارت پرداختم؛ یعنی به نوعی به بچه ها یاد دادم که به زیارت امامان رفتن، چه معنا و چه ثوابی دارد و اینکه چرا ما باید ائمه(ع) را چه از راه دور و چه از راه نزدیک و حضوری زیارت کنیم.

 

وی ادامه داد: همچنین به این موضوع پرداختم که حتی اگر نتوانستیم برای زیارت خدمتشان در بارگاه مطهرشان حاضر شویم، چگونه از راه دور و به چه صورتی زیارت کنیم و این دستور معصومین(ع) چه معنای تاثیرگزار و چقدر اهمیت معنوی و ثواب دارد و چه میزان از سوی ایشان تاکید شده است.

ملامحمدی با تاکید بر اینکه برای بینش افزایی و درک مخاطب کودک باید به اندازه‌ای حوصله و دایره فهم آنها نوشت، خاطرنشان کرد: در این صورت است که مخاطب کودک و نوجوان می‌تواند از چنین محتوایی، به خوبی بهره بگیرد که تلاش من بر این بوده که این کار به این شکل عملی بشود.

وی با بیان اینکه به طور طبیعی اکثر خانواده‌‌ها چند باری سفر با قطار را تجربه کرده‌اند و به ویژه برای بچه‌ها، سفر کردن با قطار به سمت مشهد جذابیت خیلی خاصی دارد و مورد علاقه شان هست، ماجرای داستان را در سفر با قطار قرار دادم.

این نویسنده حوزه آئینی کودک و نوجوان ادامه داد: طبیعتا وقتی که سفر با قطار پیش می‌آید، نحوه حرکت با قطار و ماجراهای حین سفر می‌تواند خودش برای بچه ها جذاب و خواندنی بوده و کنجکاوی آن‌ها را برانگیزد.

وی اذعان کرد: ما از زندگی امام رضا(ع)، موضوع سیره رضوی و کلا ماجراهای مربوط به حضرات اهل بیت علیهم السلام، کلمات قصار، روایات ناب و سوژه‌های بسیار جذابی داریم که هنوز کار نشده لذا جای کار هم برای کودکان هم برای نوجوانان خیلی زیاد است.

ملامحمدی با بیان اینکه جای رمان‌های فاخر در این زمینه‌ها خالی است، متذکر شد: البته تاکنون از طرف ناشران مختلف به ویژه انتشارات به نشر آستان قدس رضوی، کارهای با ارزش و فاخر و جذابی نیز به چاپ رسیده که همچنان هم ادامه دارد.

وی ابراز کرد: امیدوارم این سوژه‌های خوب و ناب شامل زندگی نامه معصومین (ع)، سخنان حضرات و ماجراهای مربوط به سبک زندگی اسلامی و موضوعات دیگر مورد توجه نویسندگان و نگارش آنها قرار بگیرد، تا در زمینه‌های مختلف به شکل کتاب دربیاید.

این نویسنده برجسته حوزه کودک و نوجوان تصریح کرد: به طور ویژه عرض کنم که خود موضوع سبک زندگی در سخنان زندگی حضرت رضا(ع)، نمودهای زیادی دارد که می‌تواند دستمایه خوبی برای نوشتن آثار فاخر چه برای کودکان چه در زمینه رمان برای نوجوان باشد.

وی یادآور شد: یک اثر با محتوای دینی در شکل‌های مختلفی می‌تواند تعریف شود؛ چه تاریخی، چه به زبان گذشته،چه تخیلی، چه به زبان امروزی و متصل به گذشته و …؛ لذا همه این اشکال می‌تواند جذاب و برای بچه ها پندآموز و اثرگذار باشد.

ملامحمدی در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه نویسنده در همه حال باید زبان و نثرش به روز باشد، گفت: هر چه نویسنده به‌روز و امروزی‌تر بنویسد و حتی داستان گذشته و تاریخ گذشته را بتواند با زبان امروزی برای مخاطب به رشته تحریر درآورد؛ طبیعتا کار جذاب تر شده و تاثیر بیشتری بر مخاطب خواهد گذاشت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار