24167
۲۸ شهریور ۱۳۹۶
«دستگیری» و «زندانی‌کردن» کودکان مغایر با کنوانسیون حقوق کودکان و به نوعی کودک‌آزاری محسوب می‌شود.

اجرای طرح «ساماندهی و جذب کودکان کار و خیابان» تا یک ماه آینده در بقیه کلانشهرها

طرح «ساماندهی و جذب کودکان کار و خیابان» تا یک ماه آینده در بقیه کلانشهرها هم اجرایی می شود.

به گزارش کودک پرس ، مسعودی‌فرید پیشتر در واکنش به #کودک_دستگیرنشود گفته بود این کار دستگیری نیست و جذب کودکان کار است؛ بسیاری از کودکانی که طی طرح‌های ساماندهی «جذب» می‌شوند بدسرپرست و۵۰ درصد آن ها غیرایرانی‌اند.
«دستگیری» و «زندانی‌کردن» کودکان مغایر با کنوانسیون حقوق کودکان و به نوعی کودک‌آزاری محسوب می‌شود؛

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: “بودجه اجرای طرح «ساماندهی و جذب کودکان کار و خیابان» ۲۰ میلیارد تومان است و قرار است این طرح تا یک ماه آینده در بقیه کلانشهرها هم اجرایی شود”.
حبیب‌الله مسعودی فرید مدعی است بهزیستی چندین ماه برای اجرایی‌کردن این طرح وقت گذاشته و مطالعات لازم را انجام داده است.
به گفته او بسیاری از کودکانی که طی طرح‌های ساماندهی «جذب» می‌شوند بدسرپرستند و به همین دلیل به قوه قضاییه پیشنهاد شده چنانچه خانواده‌ای به طور مکرر تخلفات خود را تکرار کرد، آنان را خلع ید کرده و کودک را به مراکز بهزیستی بفرستد.
مسعودی فرید با اشاره به اینکه ۵۰درصد کودکان کار در کشور غیرایرانی‌اند گفته نیاز است وزارت خارجه و اداره اتباع وزارت کشور چاره‌ای برای این موضوع بیندیشد تا این افراد نتوانند «اینقدر آزادانه» در سر چهارراه‌ها اقدام به کار کنند. او همچنین مدعی شده منظور سازمان بهزیستی «رها کردن کودکان غیرایرانی نیست» و از کودکان غیرایرانی هم حمایت خواهد شد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از «جذب» هزار و ۲۰۰ کودک کار در سه ماهه اول امسال خبر داده است که البته بسیاری از آنها به خانواده بازگشته و حدود ۱۶۰ کودک در مراکز شبه خانواده پذیرش شدند.
آنچه سازمان بهزیستی آن را «جذب» کودکان کار می‌داند از نظر فعالان حقوق کودک «دستگیری» و «زندانی‌کردن» کودکان محسوب می‌شود که مغایر با کنوانسیون حقوق کودکان و به نوعی کودک‌آزاری محسوب می‌شود. مسعودی‌فرید پیشتر هم در واکنش به #کودک_دستگیرنشود گفته بود این کار دستگیری نیست و جذب کودکان کار است.
بسیاری از این کودکان به دلیل فقر شدید خانواده‌ها مجبور به کار می‌شوند در حالیکه اغلب مسئولان تلاش دارند این موضوع را به باندهای استفاده از کار کودک تعمیم دهند. هیچ‌کدام از طرح‌هایی اینچنینی تا امروز موجب کاهش تعداد کودکان کار نشده است. فرمانداری تهران دلیل اجرای این طرح را «حفظ‌ شأن پایتخت» دانسته است. با وجود ادعای بهزیستی به حمایت از کودکان غیرایرانی، در این طرح آنان را ردمرز می‌کنند.

 

منبع:  اسپادانا خبر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار