2294
۰۱ شهریور ۱۳۹۵

خدمات رایگان دندانپزشکی برای کودکان بی سرپرست

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به خدمات رایگان دانپزشکی برای کودکان بی سرپرست اظهار داشت: خدمات رایگان دانپزشکی برای کودکان بی سرپرست هم اکنون در حال انجام است و در قالب این طرح نیز ۱۴۸ هزار و ۲۶۰ نفر از خدمات دندانپزشکی استفاده کردند که سن آنها بین ۶ تا ۱۲ سال است.

به گزارش کودک پرس     خانواده به عنوان اولین کانونی که فرد در آن قرار می گیرد دارای اهمیت شایان توجهی است. اولین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می کند از محیط خانواده است و خانواده پایه گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده ، اخلاق ، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش مهمی بر عهده دارد.

عواملی چون شخصیت والدین، سلامت روانی و جسمانی آنها، شیوه های تربیتی اِعمال شده در داخل خانواده، شغل و تحصیلات والدین، محل سکونت خانواده، حجم و جمعیت خانواده، روابط اجتماعی خانواده و بی نهایت متغیر دیگر در خانواده وجود دارند، شخصیت فرزند، سلامت روانی و جسمانی او، آینده شغلی، تحصیلی، اقتصادی، سازگاری اجتماعی و فرهنگی، تشکیل خانواده او و غیره را تحت تأثیر قرار می دهند.

همانطور که روان شناسان معتقدند سال های اولیه کودکی نقش بسزایی در رشد شخصیت و آینده او دارد و بیشتر شناخت کودک از خود، اطرافیان و محیط در این دوران شکل می‌گیرد.

میزان سلامت جسمانی و روانی کودک بسته به ارتباطی است که خانواده با وی دارد و تا چه حد تلاش می کند نیازهای او را برآورده سازد حال تصور کنید کودکانی در این سنین علیرغم بهره مند بودن از نعمت پدر و مادر، در مقام عمل، آنها را در کنار خود ندارند.

این کودکان چون به مانند فرزندان یتیم دیده نمی شوند بنابراین از لحاظ عاطفی و روانی در خانواده تأمین نمی شوند و به انواع مشکلات مبتلا می شوند.

فاطمه رهبر معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) در گفت و گو با زنان خبر با اشاره به کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی کودکان بیان کرد: تاکنون در سراسر کشور ۵۵۰ هزار کودک را در قالب طرح ایتام و محسنین تحت پوشش قرار داده ایم و از این تعداد، ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح ایتام یعنی کودکان فاقد پدر و مادر و ۳۵۰ هزار نفر نیز در قالب طرح محسنین یعنی کودکانی که پدر و مادر دارند اما توان مالی شان کم است حمایت می شوند.

وی افزود: برای هر کودک در طرح ایتام در سراسر کشور به طور متوسط ۶ حامی وجود دارد و این تعداد حتی در شهر تهران به ۱۵ حامی می رسد که هر حامی مبلغ حداقل ۳۰ هزار تومان به طور ماهانه به حساب کودک یتیم واریز می کند.

رهبر اظهار داشت: مجموع میزان مبلغ واریزی ماهانه و ارزش کمکهای کمیته امداد به خانواده های فاقد سرپرست یا سرپرست با توان کم اقتصادی با در نظر گرفتن کمکهای حامیان و مبالغ کمیته امداد و همچنین تامین بیمه آنها و سبد غذایی به ۵۰۰ هزار تومان می رسد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: خدمات رایگان دانپزشکی برای کودکان بی سرپرست هم اکنون در حال انجام است و در قالب این طرح نیز ۱۴۸ هزار و ۲۶۰ نفر از خدمات دندانپزشکی استفاده کردند که سن آنها بین ۶ تا ۱۲ سال است.

وی تصریح کرد: برخی از کودکان بی سرپرست که کمیته امداد از آنها حمایت می کند دچار سوءتغذیه بودند که با حمایتهای کمیته امداد سوءتغذیه ۸۵ هزار نفر از آنان برطرف شده است.

این کودکان پدر و مادر دارند اما والدین شان به هر دلیلی توان اداره کردن این آینده سازان کشور را ندارند توجه به امور خانواده های نیازمند همواره از اهمیت خاصی برخوردار است به ویژه کودکانی که به دلایل مهمی از قبیل زندانی بودن، سالمندی، بیماری های سخت، از کار افتادگی و … از حضور پدر و مادر محروم هستند.

اجرای آزمایشی طرح محسنین در ۵ استان کشور طی پنج ساله گذشته نتایج ثمر بخشی را به همراه داشت که در این مسیر تا پایان سال ۱۳۹۳، حدود ۴۰ هزار خانواده مشمول طرح از امکانات خوب خیرین برخوردار شدند که با حضور پربار و تأثیرگذار برنامه “ماه عسل” در سال جاری، بیش از یکصد و پنجاه هزار خانواده جدید در قالب طرح “محسنین” از حمایت های مادی و معنوی حامیانشان بهره مند گردیده اند.

طرح محسنین با هدف حمایت از این کودکان و با حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) درصدد است از مردم خیّر کشورمان که علاقه مند به مشارکت در طرح مذکور هستند ثبت نام کرده و مقدمات حمایت از این کودکان را فراهم آورد.

 

 

 

منبع:    دانا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار