موقعیت فعلی شما : خانه/سازمان بهزیستی
221991
۱۶ اسفند ۱۳۹۹

طرح حمایت‌ اجتماعی از کودکان خیابانی در استان‌های کشور اجرا می‌شود

معاون بهزیستی کشور گفت : سازمان بهزیستی برای حمایت از جامعه هدف بویژه زنان در حال حاضر ۳۱ مرکز توابخشی سلامت ، ۳۵۶ مرکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت ، ۲۷ خانه امن، اورژانس ۱۲۳ و غیره را به صورت فعال دارد.

به گزارش کودک پرس ،دکتر حبیب الله مسعودی فرید روز شنبه در حاشیه افتتاح خانه سلامت و نگهداری دختران آسیب پذیر مازندران در ساری، افزود : شناسایی از طریق اسکن عنبیه قدم اول در بررسی علل بازگشت دوباره کودکان به خیابان و ارائه راهکار برای پیشگیری از این آسیب اجتماعی است تا بتوان سیاستگذاری های درستی حمایتی را اعمال کرد.

وی با اعلام این که تا پیش از این در هیچ یک از طرح‌های قبلی سازمان بهزیستی برای ساماندهی کودکان خیابانی و کار هویت این کودکان شناسایی نمی‌شد ، گفت : در این طرح که امسال به صورت آزمایشی در تهران به اجرا گذاشته شد ، کودکانی که از خیابان جمع آوری می شوند با اسکن عنبیه ساماندهی می شوند تا امکان بازگشت مجددشان به خیابان کاهش یابد.

مسعودی فرید نتیجه اجرای این طرح را در تهران خوب ارزیابی کرد و افزود : اجرای این طرح در سایر استان های کشور نیز طی جلسات با مسئولان استانی در اولویت برنامه های دفتر آسیب های اجتماعی بهزیستی قرار گرفته است.

طرح حمایت های اجتماعی از کودکان کار و خیابان شهریور ماه امسال در تهران اجرایی شد. طبق اعلام استانداری تهران در اجرای این طرح تاکنون ۶۲۴ کودک جمع آوری شدند که از این تعداد ۵۲۴ کودک اتباع خارجی و بقیه ایرانی بودند. همچنین از ۴۴۸ کودک ترخیص شده از مراکز غربالگری زیر پوشش طرح ، ۱۲ کودک دوباره بازگشت به خیابان داشتند که از این  تعداد سه کودک ایرانی بودند.

 

بررسی چرایی بازگشت به خیابان 

معاون بهزیستی کشور تاکید کرد: در مورد ساماندهی کودکان کار چند سیاست کلی در نظر داریم از جمله اینکه پس از شناسایی با اسکن عنبیه اگر دوباره این کودکان به خیابان بازگشتند ،چه کار باید کرد ؟ به عبارتی برای پیشگیری از بازگشت دوباره آنها در حال برنامه ریزی از جمله تعویض سیاست برخورد با خانواده و بررسی چرایی این مساله هستیم.

وی بر بررسی وضعیت و شرایط خانواده های ایرانی و غیرایرانی در این زمینه و شناسایی کودکانی که مورد سوء استفاده و بهره کشی قرار می گیرند و عاملان آنها و برخورد جدی تاکید کرد و و این کار را نیازمند هماهنگی داخل استانی دانست.

مسعودی فرید همچنین از تمرکز سیاست های بهزیستی بر حمایت از زنان سرپرست خانوار بویژه در شرایط کرونایی تاکید کرد و گفت : برای حوزه زنان سرپرست خانوار نیز پیشنهاداتی برای خودمان و نیز برای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در جهت حمایت از آنها از جمله برخورداری از حمایت برای افرادی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند ، استفاده از بیمه بیکاری و ارائه تسهیلات داشته ایم.

وی افزود : تلاش برای اشتغال زایی با ارزش افزوده بالاتر که تحت تاثیر کرونا قرار نگیرد نیز از دیگر سیاست های سازمان بهزیستی در حمایت از زنان سرپرست خانوار است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار