186084
۲۹ آبان ۱۳۹۷

نوجوان جنگ در چنگ اسارت

در هفته کتاب و کتاب‌خوانی «سرباز کوچک امام(ره)» در مشهد معرفی شد.

به گزارش کودک پرس ، هفته کتاب و کتاب‌خوانی در میانه راه است و تا به امروز برنامه‌های متعددی برای یادآوری جایگاه کتاب و مطالعه در مشهد برگزار شده است. در ادامه این برنامه‌ها جمعی از علاقه‌مندان به فرهنگ مطالعه و نیز فرهنگ ایثار و شهادت در مراسمی به بازخوانی و معرفی کتاب «سرباز کوچک امام(ره)» نوشته فاطمه دوست‌کامی پرداختند. این کتاب روایتی از خاطرات آزاده مهدی طحانی، از کودکی تا امروز است؛ او به‌عنوان جوان‌ترین اسیر جنگی در زمان اسارتش به‌شدت کانون توجه بعثی‌ها بود. در این مراسم که صبح دیروز با حضور تعدادی از آزادگان و جانبازان دفاع مقدس در مجتمع فرهنگی‌اقامتی آفتاب ولایت برگزار شد، حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، سردار اکبر نجاتی، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی، علی‌اکبرعرفانی، مدیر مؤسسه فرهنگی‌هنری پیام آزادگان خراسان رضوی، و جمعی از خیران کتابخانه‌ساز و نیروهای لشکری و کشوری در کنار نویسنده و راوی کتاب حضور داشتند.

درباره اسرا کم‌کار شده‌است
در ابتدای این مراسم علی‌اکبر سبزیان به اهمیت پرداختن به اسرای جنگ در حوزه تألیف کتاب سخن گفت. او تأکید کرد: طرح مسائل دفاع مقدس بدون پرداخت به قصه اسرا، ابتر خواهد ماند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همچنین به کم‌کاری سینماگران دراین‌باره اشاره کرد و گفت: کشور‌های پیشرفته اگر قهرمان‌هایی در مقیاس کوچک‌تر از قهرمان‌های جنگ ما داشتند ده‌ها و صدها فیلم درباره آن‌ها تولید می‌کردند. او که ظاهرا این روز‌ها کتاب «بی‌بال‌پریدن» را همراه خود دارد در هر سخنرانی و مراسمی که فرصت پیدا می‌کند بخش‌هایی از آن را نیز می‌خواند.
در این مراسم نیز همانند روز گذشته که در مدرسه معارف اسلامی امام رضا(علیه‌السلام) و در جمع دانش‌آموزان برگزار شد، بخش «آدم‌ها مثل کتاب‌ها هستند» را از کتاب مرحوم قیصر امین‌پور، دوباره خواند.

علی‌اکبرعرفانی، مدیر مؤسسه فرهنگی‌هنری پیام آزادگان خراسان رضوی، نیز در سخنرانی خود به وجود ۵٠موضوع اشاره کرد که در ارتباط با آزادگان ٨سال دفاع مقدس مغفول مانده است و جای کار دارد: باید درباره این سوژه‌ها کار شود و مقصر اصلی این کم‌کاری هم ما اسرا و آزادگان هستیم.
او همچنین در بیان وجوه تمایز دوران اسارت مهدی طحانی با دیگر اسرای ایرانی در بند حزب بعث عراق گفت: ماجرای مهدی طحانی در همان زمان اسارت رسانه‌ای، و مقاومتش به یک جریان در میان اسرا تبدیل شد. او با وجود سن کم توانست از دوربین رسانه‌های دنیا به نفع اسرا و رزمندگان بهره ببرد.

جمع‌آوری خاطرات زیرخاکی
در ادامه مهدی طحانی که در زمان اسارتش، شرط مصاحبه با خانم «ناصره شرما»، خبرنگار هندی، را رعایت حجاب توسط او بیان کرده بود گفت: خبرنگار‌هایی که به اردوگاه ما می‌آمدند با دل‌سوزی و ترحم با ما رفتار و گمان می‌کردند که ما را به جبر به جنگ فرستاده‌اند. اما من می‌خواستم به آن‌ها بفهمانم نوجوان‌ها به‌خاطر عشقی که به میهن و امام(ره) داشتند حاضر به رزم شدند.
او همچنین در تجلیل از تلاش‌های فاطمه دوست‌کامی، نویسنده کتاب خاطراتش، گفت: خاطرات من مثل یک سفال زیر‌خاکی تکه‌تکه شده بود که خانم دوست‌کامی با صبر و حوصله آن‌ها را جمع‌آوری و منسجم کرده‌اند.

در ادامه فاطمه دوست‌کامی نیز در صحبت‌های خود به حجم زیاد خاطرات این رزمنده و آزاده دفاع مقدس اشاره کرد و دراین‌باره گفت: ٣۵٠ساعت مصاحبه را که حاصل ١۶٣جلسه گفت‌وگو بود انجام دادیم تا بتوانیم جامع‌ترین کتاب درباره اسرا و آزادگان را تألیف کنیم.
او همچنین ادامه داد: قرار ما مستندنگاری بود و قصد نداشتیم رمان یا داستان بنویسیم، به همین منظور، درمجموع مصاحبه بیش از ٣٨هزار سؤال از آقای طحانی پرسیدیم و درباره دوران اسارتشان از دیگر هم اردوگاهی‌هایشان نیز تحقیق شده است. رهبر انقلاب در اسفند سال گذشته بر این کتاب تقریظ نوشت و آن را سندی با ارزش از دفاع مقدس و انقلاب دانست.

 

 

 

منبع: ایثار

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار