موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
162107
۰۵ تیر ۱۳۹۷
یک فیلمساز:

گرایش‌های دینی را در سینمای کودک جدی بگیریم/ جذابیت بصری، مهمترین شرط برای موفقیت فیلم‌ کودک

روانبخش صادقی فیلمساز کودک گفت: سینمای کودک، ژانری است که مخاطب تربیت می‌کند، به همین جهت با جدی گرفتن موضوعات دینی و اسلامی می‌توان مخاطب را به این سمت سوق داد.

به گزارش کودک پرس ، روانبخش صادقی نویسنده و فیلمساز انیمیشن درباره نیازهای کودکان امروز در حوزه تصویر، اظهار کرد: من مایل به نگاه مدرن‌تری برای تولید آثار کودک و نوجوان هستم، چراکه بچه‌های هر دهه با نسل بعد خود تفاوت‌های زیادی دارند و باید پیوسته نگاه‌همان را در این حوزه به روز کنیم. این شرط تنها برای سینمای ایران نیست، بلکه در همه جای دنیا چنین شرایطی وجود دارد.

وی ادامه داد: با کمک گرفتن از متخصصان، روانشناسان و رفتارشناسان کودک می‌توانیم آثار بهتری تولید کنیم. نباید انتظار داشته باشیم فیلمساز به تمام این علوم اشراف داشته باشد. باید از تحقیقات و پایان‌نامه‌هایی درباره کودکان استفاده کنیم تا وقتی فیلمی ساخته می‌شود، بچه‌ها بهتر بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در این زمینه نیز سینمای ما از ظرفیت لازم بهره‌مند است، به شرطی‌که بتوانیم از آن به درستی استفاده کنیم.

 

صادقی تصریح کرد: بسیاری از آثار تولید شده برای کودکان را خانواده هم به دلیل نوستالوژیک بودنش دوست دارند و همراه با فرزندان خود برای تماشای آن به سینما می‌روند. اما کودکان امروز آثار سینمایی و تصویری متنوعی می‌بینند و نگاهشان به روز است و ما باید فیلم‌های کودک را با رویکرد بین‌المللی بسازیم. برای این منظور می‌توانیم موضوعات اسلامی و ملی را در قالب بین‌المللی ارائه دهیم، همچنین قادریم به واسطه پرداختن به موضوعات اسلامی نسلی را تربیت کنیم که در آینده وحدت ویژگی بارز آنها باشد.

 

کارگردان انیمیشن «مسافر» افزود: ما به‌عنوان فیلمساز موظفیم برای ساخت آثار کودک از لحاظ تکنیکی، جذابیت بصری و دراماتیک به محصولات بین‌المللی نزدیک شویم. انتقال مفاهیم و اسطوره‌ها در قالب تکنیک‌های روز و جذاب به بچه‌ها تاثیرگذاری بیشتری دارد. اتفاقی که اگر رخ ندهد به‌نوعی موجب رواج الگوهای غربی خواهد شد، اتفاقی که شاید به نوعی امروز ما درگیر آن هستیم. برای مثال شخصیت‌هایی چون باب اسفنجی یا بت من و… از این دست کارآکتر‌هاست که باید به آن‌ها بیشتر و بهتر توجه شود.

وی درباره پیوند محتوا و تکنیک بیان کرد: باید بتوانیم در سینمای کودک و نوجوان بین محتوا و تکنیک توازن برقرار کنیم. همه این نتایج از جریان‌های دولتی، خصوصی و شوراهای تصمیم گیرنده نشئت می‌گیرد که باید کنار هم جمع شوند و از سینمای کودک و نوجوان و تحولات نو در آن حمایت کنند، البته پر واضح است که حمایت تنها به سخنانی که در جشنواره‌های کودک مطرح می‌شود، خلاصه نمی‌شود، بلکه باید در ساخت و اکران هم حمایت‌ها ادامه پیدا کند.

 

کارگردان انیمیشن «کودک و عنکبوت» ادامه داد: سرعت در تولید همراه با کیفیت در سینمای کودک و نوجوان اهمیت زیادی دارد، زیرا دامنه تحولات بسیار سریع است. بسیاری از کشورهای غربی مسائل آموزشی را با فیلم‌های کودک به بچه‌ها منتقل می‌کنند، اما متاسفانه از این حوزه آنگونه که باید استفاده نمی‌کنند.

صادقی در پاسخ به این‌که برای کدامیک از انواع فیلم‌های «برای کودک» و «درباره کودک» در این گونه سینمایی تمرکز کرده‌ایم، گفت: به نظرم اگر مخاطبمان، کودک است، باید فیلم با رویکرد «برای کودک» ساخته شود. فیلم‌های «درباره کودک» بیشتر برای بزرگسالان است و فکر می‌کنم ساخت هر دو نوع فیلم لازم است. با این وجود به نظرم بر فیلم‌هایی درباره کودک در سینمای بیشتر تاکید و تمرکز کرده‌ایم. این اتفاق در دراز مدت سبب شده، ژانری که در دهه ۶۰ جز گونه‌های پرمخاطب سینما باشد، امروز یکی از گونه‌ای کم مخاطب سینما باشد.

کارگردان انیمیشن«جنگ، هرگز!» با بیان این‌که برگزاری جشنواره‌های سینمایی در حوزه سینمای کودک به رشد این گونه سینمایی کمک کرده است، گفت: یادم است زمانی که دانشجو بودم، دوست داشتم در این جشنواره (فیلم کودک) شرکت کنم و با دیدن آثار، ایده بگیرم. ممکن است یک فیلمساز موفق ایده ساخت فیلم خودش را در همین جشنواره پیدا کند. با این توضیح اگر بخواهیم برگزاری جشنواره‌ها سینمایی را به بهانه صرفه‌جویی تعطیل کنیم در دراز مدت با آسیب‌هایی مواجه خواهیم شد، که مشکل اقتصادی تنها بخش کوچکی از آن را در بر می‌گیرد.

 

وی با اشاره به ضرورت اکران فیلم‌های کودک و نوجوان نیز عنوان کرد: اکران، مقوله بعد از فیلمسازی است و تا زمانی که فیلم خوبی تولید نشود، اکران شکل نمی‌گیرد یا اگر فیلم در فروش موفق نباشد، سینمادار لزومی نمی‌بیند که آن را روی پرده نگه دارد؛ مگر آن که فیلم موضوعی اجتماعی و هشداردهنده داشته باشد که بنا به مصلحت باید در اکران بماند. برای این مسئله راهکاری وجود دارد که در دهه ۶۰ به نوعی مد نظر قرار می‌گرفت آن‌هم اختصاص سینمایی به فیلم‌های کودک بود که در تمام ایام سال فیلم کودک روی پرده می‌بردند.

صادقی در پایان تاکید کرد: تنوع و سرگرمی در سینما مهم است و اکران به‌طور مستقیم با جذابیت فیلم ارتباط دارد. باید تولید فیلم‌های کودک و نوجوان به قدری رونق بگیرد که همواره چند فیلم خوب برای اکران وجود داشته باشند. برای رسیدن به خواسته مورد نظر نیز مسلماً یکی از اهرم‌های مهم جذابیت‌های بصری است که حتماً باید از آن بهره برد.

 

سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد ۸ الی ۱۴ شهریور ۹۷ در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار