157914
۰۹ خرداد ۱۳۹۷
نصیری عنوان کرد:

کمبود نیرو برای آموزش مقابله با کودک‌آزاری/ حداقل گزینش در مدارس خصوصی

عضو شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان تهران با اشاره به واقعه یکی از مدارس استان تهران گفت: این حوادث بعضا در بخش خصوصی رخ‌داده و در آنجا گزینش‌ها ما سهل‌گیرانه است.

به گزارش کودک پرس ، بهروز نصیری، عضو شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان تهران با ابراز تأسف نسبت به واقعه‌ای که در یکی از مدارس استان تهران رخ داده است، در رابطه با آموزش به معلمان و کودکان در رابطه با پیشگیری از کودک آزاری عنوان کرد: این مسائل دغدغه جدی مسئولان آموزش و پرورش است؛ اما مصیبت اصلی ما این است که تشکیلات، دستگاه‌ها و افرادی که هیچ ربطی به حوزه تربیت و آموزش ندارند، آمده و در کار تعلیم و تربیت مداخله می‌کنند.

وی ادامه داد: این مداخله بی‌رویه که بعضا با مطامع مادی همراه است باعث شده ما این مشکلات را شاهد باشیم و گرنه معلمان ما انسان‌های شریفی بوده و آموزش دیده هستند که در حد توان خود برای تربیت دانش آموزان و دیگر نیرو‌ها تلاش کنند.
نصیری افزود: من بر این اعتقادم که در نظام آموزشی ما، مداخله شبه‌آموزشی‌ها و شبه فرهنگی‌ها در کار آموزش و پرورش موجب اختلالات بزرگی شده و ما را دچار مشکل کرده است.

وی در رابطه با آموزش کودکان در مدارس برای مقابله با آزار‌های جنسی نیز گفت: این‌که ما کودکان را آموزش دهیم برنامه آن وجود دارد، اما به میزان نیاز نیست، ما آموزش مهارت‌های زندگی ۱۲ گانه داریم که آموزش مقابله با آزارجنسی در قالب این آموزش‌ها وجود دارد و چندین سال است آغاز شده و کتابچه‌ها و بروشور‌هایی نیز در این راستا منتشر شده است. همچنین برخی افراد برای آموزش این مسائل به دانش‌آموزان در استان‌ها تربیت شده اند، اما با توجه به اینکه این کار‌ها در یک زمان کوتاه امکان پذیر نیست، برای گسترش آن نیاز به نیروی کافی در بخش مشاوره، سلامت روان و پرورشی داریم که متأسفانه این تعداد نیرو را در اختیار نداریم.

این مسئول آموزش و پرورش با بیان اینکه یک معلم در این جامعه زندگی کرده و شرایط جامعه در روح و روان وی مؤثر است؛ در رابطه با عدم گزینش‌های لازم اخلاقی و سلامت روان چنین معلمانی عنوان کرد: سفت و سخت‌ترین گزینش‌ها را آموزش و پرورش دارد ما سفت و سخت‌ترین گزینش‌ها را در صلاحیت علمی و رفتاری پرسنل خود انجام می‌دهیم.
وی تأکید کرد: نسبت به سازمان و تعدد پرسنلی که داریم، تعداد پرسنل خطاکار ما بسیار اندک هستند، هر چند این مقدار اندک نیز قابل قبول نیست، اما در یک جامعه یک میلیون نفری که ۵ نفر خطا می‌کنند نباید آن را به دیگران تعمیم داد. ما بیشتر دیده می‌شویم چرا که بیشتر در میان مردم بوده و انتظارات زیادی از ما دارند.

این عضو شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان تهران یادآور شد: بخشی از این مشکلات مربوط به غیر دولتی‌ها است در این بخش گزینش ما سخت گیرانه نیست بلکه بسیار سهل‌گیرانه است این اتفاق‌ها بعضا در بخش‌های خصوصی آموزش و پرورش رخ می‌دهد، این بخش‌ها نیرویی را به ما معرفی می‌کنند ما نیز سعی می‌کنیم چارچوب، گزینش را برای او اعمال کنیم، چون این شخص احتمالا برای یکسال کار می‌آید و نه برای ۳۰ سال کار، لذا من مسئول آن سرمایه‌گذاری کامل را برای این بخش انجام نمی‌دهم و سعی می‌کنم با حداقل‌های گزینشی که متعارف هستند او را تأیید کرده و نظر بدهم.

نصیری در رابطه با ضعف امکانات و تجهیزات نظارتی در مدارس و اماکن آموزشی برای پیشگیری از چنین وقایعی نیز عنوان کرد: ما ضعف امکانات و تجهیزات را قبول داریم، ضمن اینکه ما نسبت به نیاز بچه‌های امروز برای تربیت شهروندان فردا امکانات مناسبی نداریم، دقیقا هم به آن اعتراف می‌کنیم، وزیر هم رسما اعلام کرده دلیل آن این است که حمایت نمی‌شویم آن‌هایی که باید بودجه به ما اختصاص بدهند متأسفانه اختصاص نمی‌دهند، ۹۹ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق پرسنل موظف می‌شود، اگر مشارکت خانواده‌ها و اولیا نباشند ما نمی‌توانیم تجهیزات فراهم کنیم.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار