موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
148631
۰۹ فروردین ۱۳۹۷

شناسایی اختلالات تکاملی ۳۰ درصد کودکان پیش از ورود به مدرسه

یک متخصص کودکان گفت: اختلالات تکاملی تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد کودکان پیش از ورود به مدرسه تشخیص داده می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، سهیلا شهشهانی متخصص کودکان اظهار کرد: مطالعات متعددی نشان داده اند که در مناطق مختلف کشور ۱۶ تا ۱۸ درصد کودکان به ناتوانی‌های گفتار و زبان، کم توانی‌ ذهنی، اختلالات یادگیری، هیجانی و رفتاری  مبتلا هستند.

وی افزود:  اختلالات تکاملی تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد کودکان پیش از ورود به مدرسه تشخیص داده می‌شود و عدم ارجاع حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از این کودکان جهت استفاده از خدمات مداخله زودرس، مشکلات متعددی را برای آن ها به همراه دارد.

شهشهانی گفت: در سال‌های اخیر تشخیص زودرس و مداخله به هنگام در اختلالات تکاملی مورد توجه زیادی قرار گرفته است و تاکید بیشتر روی تشخیص ناتوانی‌ها در سنین پایین‌تر به ویژه شیرخوارگی و کودکی یعنی از بدو تولد تا ۲ سالگی است، زیرا مشخص شده که فواید حاصل از ارزیابی تکامل در کودکان خردسال بسیار بیشتر از مشکلات و چالش‌های مرتبط با آن است.

غربالگری تکاملی برای کودکان در کشور فراهم نیست

وی افزود: تکامل کودک یک جریان پویاست و کودکانی که در ابتدا تکامل طبیعی دارند ممکن است در سنین بالا دچار مشکل تکاملی یا رفتاری شوند و شرایط محیطی نیز در بهتر یا بدتر شدن این موضوع تاثیر گذار است.

شهشهانی گفت: ابزارهای غربالگری متعددی برای تشخیص کودکان مبتلا به تاخیر تکاملی تدوین شده است اما ابزاری که به صورت همگانی برای تمام جوامع و همه سنین کاربرد داشته باشد، وجود ندارد.

این متخصص کودکان گفت: علی‌رغم اینکه در سال‌های اخیر مسئولین و دست‌اندرکاران مسائل بهداشتی کودکان به ضرورت و اهمیت غربالگری تکاملی کودکان توجه نشان داده‌اند ولی متاسفانه هنوز در کشور ما غربالگری تکاملی برای همه کودکان انجام نمی شود.

وی در پایان اظهار کرد: متولیان مسائل بهداشتی کودکان باید بتوانند بر اساس شرایط، امکانات محیطی و اولویت‌ها آزمون غربالگری تکامل حرکتی کودکان را مدنظر قرار دهند تا کودکان امروز که آیندگان فردا هستند در عرصه‌های گوناگون با مشکل مواجه نشوند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار