موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
1456
۲۶ مرداد ۱۳۹۵

یکی از مراحل مهم پیشگیری طرح سنجش دانش آموزان است

قانون گذار تصویب کرده گروه های نابینا، ناشنوا و آسیب دیدگان ذهنی و رفتاری (اوتیسم)، بچه های دارای اختلال یادگیری و معلولیت جسمی و حرکتی و یا چند معلولی، زیر مجموعه مدارس استثنائی قرار گیرند.

به گزارش کودک پرس    مجید قدمی با بیان اینکه خارج از این موارد نمی توان گروه های دیگری را تحت پوشش قرار داد، افزود: مسئولیت آن دسته از بچه هایی که اختلال فرهنگی و اجتماعی دارند، با اداره کل سلامت معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: شناسایی گروه های زیر مجموعه مدارس استثنایی از طریق طرح سنجش سلامت است و پیش بینی می شود که در سال جدید تحصیلی بالغ بر یک میلیون و 300 هزار خردسال در پایه اول دبستان در آن شرکت کنند.

قدمی با بیان اینکه پیش بینی شده حدود 300 تا 400 هزار کودک پیش دبستانی نیز بطور اختیاری برای ورود به دوره آمادگی در طرح سنجش حضور یابند، گفت: هدف از این کار مداخله در شناسایی زودتر بچه هایی دارای اختلال است تا با اطلاع رسانی به خانواده های آنان جهت مراجعه به مراکز توانبخشی و درمانی اقدام کنند.

وی افزود: از طریق طرح سنجش همچنین آن دسته از کودکانی که به آموزش های خاص نیاز دارند و یا نابینا و ناشنوا و جسمی حرکتی هستند، شناسایی، و از این طریق به خانواده ها توصیه می شود به سیستم فراگیر سازمان آموزش و پرورش استثنایی بروند.

قدمی اظهار کرد: مرحله سوم، بحث آموزش کودکان استثنایی است که در مدارس خاص آموزش های لازم به آنان ارائه می شود و در صورتی که در کنار بچه های عادی قرار گیرند تلاش می شود از کودک و خانواده آنان حمایت های لازم صورت گیرد.

وی درمورد تامین نیروی انسانی در اداره کل مدارس استثنائی نیز گفت: تامین نیرو یکی از معضلات موجود در این بخش است و از طرفی با توجه به بازنشستگی بیش از یکهزار نفر از نیروهای این حوزه طی امسال و سال آینده و همچنین تربیت تنها یک ششم از این نیروهای متخصص توسط دانشگاه فرهنگیان، عملا این حوزه با کمبود نیرو مواجه است و بایستی به دنبال استخدام باشیم.

وی افزود: در این رابطه مجوز استخدام گرفته شده و اقدامات اولیه انجام شده و در ردیف هایی که به آموزش و پرورش ارائه می شود تلاش کرده ایم سهم خود را برای استانهای مختلف در نظر بگیریم.

قدمی در خصوص اعتبارات مدارس استثنایی بیان کرد: بودجه این حوزه در سالجاری نسبت به سال 92 حدودا 180 درصد رشد داشت و در این رابطه اعتبار سرویس مدارس، توانبخشی ، خدمات حمایتی، اردویی و ورزشی دریافت شد که می توان گفت بیش از 90 درصد برنامه های پیش بینی شده انجام شد.

وی گفت: اعتبارات مدارس استثنایی از حدود 240 میلیارد ریال گذشته در مدیریت سابق اکنون به حدود 700 میلیارد ریال افزایش یافته است.

قدمی در خصوص اینکه پرداخت دستمزد نیروها چگونه انجام می پذیرد ، اظهار کرد: در صورتی که جذب نیرو از طریق استخدام و با مجوز انجام شود پس از برگزاری آزمون متمرکز، مستخدمین در اختیار استانها قرار خواهند گرفت و حقوق و دستمزد همکاران از طریق استانها پرداخت می شود و از طرف دیگر پرداخت سایر هزینه های آنان عمدتا از طریق سازمان انجام خواهد پذیرفت.

 

 

منبع:    ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار