124157
۱۳ آذر ۱۳۹۶
در همدان؛

نگاهی کوتاه به بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان در حال برگزاری است و از روز افتتاحیه تاکنون برنامه‌های متنوعی در بخش‌های مختلف اجرا شد.

به گزارش کودک پرس ، بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در ۸ بخش و با حضور آثار ایرانی و خارجی به دبیری مریم کاظمی آذرماه سال جاری در همدان در حال برگزاری است.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی از روز جمعه 10 آذرماه در همدان آغاز به کار کرد و تا 15 آذر ادامه دارد. این جشنواره بخش‌های مختلفی دارد که شامل تئاتر کودک، تئاتر نوجوان، تئاتر خردسالان، تئاتر خیابانی، تئاتر بین‌الملل، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، تئاتر دانش‌آموزی و کارگاه‌های آموزشی می‌شود.

 

 

آثار نمایشی بخش تئاتر خردسال

در این جشنواره ۷ اثر نمایشی در بخش تئاتر خردسال انتخاب شدند که این نمایش‌ها عبارتند از “نجات مادر” نوشته اوستوکاتو به کارگردان مهناز آقایی از مشهد، “هدیه خرسی” نوشته و کارگردانی رامین کهن از تهران، “خرگوش و لاک‌پشت” نوشته منوچهر اکبرلو به کارگردانی سعید صادقی از تهران، “کی از همه قوی‌تره؟” نوشته و کارگردانی سمیه منجم از لاهیجان، “قیچی که دنبال کار می‌گشت” نوشته محمدحسین ناصربخت به کارگردان سعید زین‌العابدینی از تهران، “جاده اردک‌ها” نوشته و کارگردانی فرهاد اسماعیلی از تهران و “دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده” نوشته و کارگردانی حامد ترابی از همدان.

 

 

آثار بخش کودک

در بخش کودک نیز پس از ارزیابی آثار رسیده به این بخش، 7 اثر شامل نمایش‌های “پینوکیو” به نویسندگی و کارگردانی امیر شیخ جبلی از اصفهان، “جیک‌جیکو در مزرعه” به نویسندگی و کارگردانی حسین مزینانی از تهران، “دیواکولا” نوشته عماد نصرآبادی و کارگردانی محمد جهان‌پا از مشهد، “روزگار یک سگ” نوشته حمیدرضا نعیمی و کارگردانی مهدی قلعه از تهران، “شب اسرارآمیز” نوشته عبد آتشانی و زیبا برجی فلاح با کارگردانی عبد آتشانی از تهران، “ماه پیشونی” نوشته ایوب آقاخانی و کارگردانی آزاده انصاری از تهران و “من و در لجباز” به نویسندگی و کارگردانی محمد تیموری از تهران انتخاب شدند.

 

 

نمایش‌های حاضر در بخش نوجوان

همچنین، 8 نمایش به بخش نوجوان جشنواره راه یافتند. این نمایش‌ها عبارتند از: “آهای تو دیگه کی هستی” به نویسندگی و کارگردانی اسدالله اسدی از ساری، “بچه‌های خاکستری” به نویسندگی و کارگردانی امید نیاز از اصفهان، “پسرها تنهایند” نوشته حمید قلعه‌ای و کارگردانی سید جواد رحیم‌زاده از مشهد، “پنجه طلا” به نویسندگی و کارگردانی محسن پور قاسمی از همدان، “خانه‌ای وجود داشت” نوشته مژده حق‌شناس و کارگردانی مرضیه اشرفیان و مهدی فدایی از اصفهان، “سفر شادی” نوشته سحر صبا و کارگردانی محمدرضا مالکی از تهران، “عقل صورتی” به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرشیدی‌سپهر از تهران و “یتیم‌خانه فونیکس” نوشته آرش خیرآبادی و کارگردانی محمد حسن نیازی از مشهد.

 

 

آثار مسابقه تئاتر خیابانی

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی نیز ٨ اثر نمایشی “آش مهربانی” به کارگردانی زهرا مریدی از تهران، “بازی و کودک” نوشته محمدرضا جعفری لفوت و کارگردانی مریم مهدی‌پور پیر بستی از کیاشهر، “تفنگچی” به نویسندگی و کارگردانی سیاوش توده فلاح از نظرآباد، “خواستن و توانستن” نوشته احمد بیگلریان و کارگردانی نسا بخشی از همدان، “سبز و سبز” نوشته و کارگردانی مهدی صالح‌یار از تبریز، “سیاره فتالاموس” به نویسندگی و کارگردانی بهداد بلیغ‌فر از تهران، “مبارک باشد” به نویسندگی و کارگردانی حبیب‌الله ناصری از میناب و “یک میهمانی ساده” به نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی از شهرری حضور دارند.

 

 

نمایش‌های بخش مسابقه تئاتر ایران

در این دوره از جشنواره 9 نمایش در بخش مسابقه تئاتر ایران شرکت دارند. این نمایش‌ها عبارتند از: “سفر شادی” نوشته سحر صبا با کارگردانی محمدرضا مالکی از تهران، “پسرها تنهایند” نوشته حمید قلعه‌ای با کارگردانی سید جواد رحیم‌زاده از مشهد، “عقل صورتی” به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر از تهران، “آهای تو دیگه کی هستی” به نویسندگی و کارگردانی اسدالله اسدی از اصفهان، “جیک‌جیکو در مزرعه” به نویسندگی و کارگردانی حسین مزینانی از تهران، “دیواکولا” نوشته عماد نصرآبادی با کارگردانی محمد جهان‌پا از مشهد، “روزگار یک سگ” نوشته حمیدرضا نعیمی و با کارگردانی مهدی قلعه از تهران، “شب اسرارآمیز” نوشته عبد آتشانی و فریبا برجی فلاح با کارگردانی عبدآتشانی از تهران و “پینوکیو” به نویسندگی و کارگردانی امیر شیخ جبلی از اصفهان.

 

 

نمایش‌های ایرانی و خارجی بخش بین‌الملل

9 نمایش نیز در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حضور دارند. نمایش‌های “خانه‌ای وجود داشت” به کارگردانی مرضیه اشرفیان و مهدی فدایی از اصفهان، “پنجه طلا” به کارگردانی محسن پور قاسمی از همدان، “بچه‌های خاکستری” به کارگردانی امید نیاز از اصفهان، “ماه پیشونی” به کارگردانی آزاده انصاری از تهران، “من و در لجباز” به کارگردانی محمود تیموری از تهران نمایش‌های ایرانی بخش مسابقه بین‌الملل را تشکیل می‌دهند.

8 نمایش خارجی شامل “خاطرات جوجه اردک زشت” از ایتالیا، “بز بازیگوش” از آذربایجان، “مایناتور” از فرانسه، “تک‌نوازی دو نفره” از دانمارک، “کریستال” از روسیه، “شینگ شان شو” از آلمان، “نوازنده کوچک” از کره جنوبی و “نصفه‌گوش” از ترکمنستان در این جشنواره حضور دارند که 4 مورد از آن‌ها در بخش مسابقه بین‌الملل شرکت می‌کنند و داوری می‌شوند.

 

 

آثار بخش دانش‌آموزی

در بخش دانش‌آموزی 9 نمایش متقاضی حضور در جشنواره بودند که پس از بازبینی آثار، 3 نمایش برای حضور در این بخش انتخاب شدند. این نمایش‌ها عبارتند از: “خود شکن آیینه شکستن خطاست” نوشته نسا بخشی با کارگردانی فرزانه احمدی از همدان، نمایش عروسکی “مینا و دوستان کاربلد” نوشته مهدی حبیبی و زهره شمس با کارگردانی اکرم فلاح و ناهید شمس از همدان و “دشمن خدا” به نویسندگی و کارگردانی عمادالدین رجب‌لو از گرگان.

 

 

برگزاری 4 کارگاه آموزشی

در این دوره از جشنواره 4 کارگاه آموزشی با حضور 2 استاد خارجی و 2 استاد ایرانی برگزار می‌شود.

 

گری فريدمن از کشور استرالیا کارگاهی را با عنوان “دنیای کاغذی” ویژه مربیان کودک و نوجوان برگزار می‌کند و در این کارگاه هر یک از شرکت‌کنندگان یکی از خاطرات مهم زندگی خود را مرور می‌کنند. کارگاه “ادبیات نمایشی برای نوجوانان و نقش متون نوشتاری در تئاتر” دیگر کارگاهی است که در این دوره از جشنواره و با حضور هنینگ فن گاف از کشور آلمان برگزار می‌شود. کارگاه دیگر جشنواره، “مشق اکسیر” نام دارد که توسط مهديه مهدوي از ایران برگزار می‌شود. در این کارگاه، تعزيه و ویژگی‌های آن به مخاطبان کودک و نوجوان و مربیان آموزش داده خواهد شد. آخرین کارگاه جشنواره نیز کارگاه “تناسب افق نمایشگری نمایشگران و افق تماشاگری مخاطبان در تئاتر کودک و نوجوان” است که با حضور سعید اسدی از ایران برگزار می‌شود.

 

 

مراسم نکوداشت احترام برومند و عباس دوست‌قرین

همچنین، قرار است مراسم نکوداشت “احترام برومند” گوینده تلویزیون و رادیو، بازیگر و صداپیشه و “عباس دوست‌قرین” نمایشنامه‌نویس و فیلمساز فعال کودکان در حاشیه جشنواره برگزار شود.

 

در این بخش از گزارش، نگاهی داریم به داستان و درون‌مایه برخی از نمایش‌های جشنواره بیست و چهارم.

 

 

نمایش “عقل صورتی” و توجه به کودکان درون‌گرا

یکی از نمایش‌هایی که در این دوره از جشنواره به نمایش درمی‌آید نمایش “عقل صورتی” از شهر تهران است که برای مخاطب نوجوان آماده شده است. به گفته مهدی فرشیدی‌سپهر، نویسنده و کارگردان عقل صورتی، داستان این نمایش درباره کودکانی است که در حال انقراض هستند! این کودکان به‌جای این‌که به مشهور شدن، اتومبیل گران‌قیمت داشتن، با هنرپیشه‌های معروف عکس انداختن و… میل داشته باشند، به درون دنیا و خودشان می‌پردازند. طبیعتاً این کودکان از سوی جامعه، والدین و مدرسه چندان جدی گرفته نمی‌شوند چون این کودکان جزو جایزه‌بگیرها و بیست‌بگیرها نیستند.

این نویسنده و کارگردان در ادامه گفت: ما برای انقراض پلنگ‌ها، نهنگ‌ها و… کمپین داریم اما برای از بین‌رفتن نسل کودکان درون‌گرا و کم‌شدن روزبه‌روز این کودکان در جامعه خودمان کاری نمی‌کنیم. عقل صورتی، راجع به این بچه‌ها است. این نمایش برای همه کسانی است که می‌خواهند به قهرمان درون‌شان سری بزنند. ما در این نمایش نمی‌خواستیم فقط شاد باشیم و کودکان را شاد کنیم، بلکه می‌خواستیم مخاطب خود را با ترس‌ها، تلخی‌ها، شادی‌ها و به طور کلی احساسات‌اش آشنا کنیم و در یک کلام در تماشاگر خودآگاهی به‌وجود بیاوریم.

 

 

“پسرها تنهایند” و مشکلات بلوغ نوجوانان

“پسرها تنهایند” یکی دیگر از نمایش‌های این دوره از جشنواره است که اتفاقاً با استقبال خوبی هم از سوی مخاطبان همراه شده است. این نمایش درباره شاهزاده‌ای است که به سن بلوغ رسیده اما پدر و مادرش؛ یعنی پادشاه و ملکه فکر می‌کنند او بیمار و مجنون شده و به‌جای این‌که با شاهزاده صحبت و از طریق گفت‌وگو مشکلات او را رفع کنند، با آوردن پزشک و جادوگر به مشکلات او می‌افزایند.

 

 

طراحی شخصیت‌ها به وسیله نقوش اصیل گلیم ایرانی در نمایش “کی از همه قوی‌تره”

نمایش “کی از همه قوی‌تره” یکی از نمایش‌های بخش خردسال است که کارگردانی آن را سمیه منجم برعهده دارد. این نمایش، داستان مرد سنگ‌تراشی است که گمان می‌کند اگر هر چیزی جز چیزی که اکنون در موقعیت آن قرار دارد باشد، قدرت‌مندتر است. او به موقعیت‌های مختلف مبدل می‌شود اما در پایان متوجه می‌شود قدرت در همان چیزی است که از ابتدا در دستان خودش بوده است. ویژگی متمایز این نمایش این است که طراحی شخصیت‌ها به وسیله نقوش اصیل گلیم ایرانی انجام گرفته است.

 

 

“دیواکولا” و تشویق کودکان به کتاب‌خوانی

نمایش “دیواکولا” از دیگر نمایش‌های بیست و چهارمین دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است که به کارگردانی محمد جهان‌پا به روی صحنه رفته است. این نمایش قصد دارد با زبان قصه، کودکان را به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه‌مند کند. در این نمایش موجودی به نام دیواکولا وجود دارد که جوهر کتاب‌های قصه و درسی را می‌خورد و برگه‌های کتاب سفید می‌شوند.

 

 

“مینا و دوستان کاربلد” به جنگ خنگوله می‌روند

نمایش دیگر این دوره از جشنواره نمایش عروسکی “مینا و دوستان کاربلد” است که به اهمیت علم و سوادآموزی می‌پردازد. نمایش درباره دختری به اسم مینا است که از مشق نوشتن و درس خواندن خسته شده است. لوازم‌التحریر مینا جان گرفته و با او صحبت می‌کنند اما مینا گوش نمی‌دهد و با موجودی به اسم خنگوله دوست می‌شود. دوستان واقعی او که همان لوازم‌التحریرها هستند بیکار ننشسته و به این دانش‌آموز کمک می‌کنند و موجب بیرون راندن خنگوله می‌شوند.

 

منبع: مهرخانه

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار