موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
10768
۱۲ مهر ۱۳۹۵

سوالات ضروری ، جهت انتخاب پزشک زایمان

در آغاز احتمال دارد فکر کنید، تمام آنچه نیاز دارید، متخصص زنان / زایمانی است که در دسترس باشد و رفتار خوبی با شما داشته باشد. اما وقتی نوبت به تصمیم های جدی تری مثل زایمان می رسد، امکان دارد سرگردان شوید که کدام را انتخاب کنید. کدام یک از خواسته هایتان ارزش بیشتری دارد و تا چه حدی بین شما و پزشکتان تطابق و سازش وجود دارد.

به گزارش کودک پرس پرس : در آغاز احتمال دارد فکر کنید، تمام آنچه نیاز دارید، متخصص زنان / زایمانی است که در دسترس باشد و رفتار خوبی با شما داشته باشد. اما وقتی نوبت به تصمیم های جدی تری مثل زایمان می رسد، امکان دارد سرگردان شوید که کدام را انتخاب کنید. کدام یک از خواسته هایتان ارزش بیشتری دارد و تا چه حدی بین شما و پزشکتان تطابق و سازش وجود دارد.

وقتی با پزشک گفتگو می کنید، همیشه سعی کنید سوال های خود را باز بگذارید و به دنبال این باشید که پزشکتان واقعاً به چه اعتقاد دارد. او را تشویق کنید، به جای پاسخ های « آری » یا « خیر » بیشتر صحبت کند.

1. نظر و عقیده شما درباره زایمان چیست؟
این مهم ترین سوالی است که می توانید از پزشک خود بپرسید، این پرسش شما را با تصویری که او درباره زایمان ترسیم می کند، آشنا می کند.

آیا نظر او درباره زایمان چنین است:
– روندی پزشکی است که باید مداوم نظارت و مدیریت شود!

– روندی که پُر از مشکلات خطرناک و مستلزم اقدامات پیشگیرانه است! یا،

– روندی است که پیش از نیاز به مداخله پزشکی، طبیعت مسیر خود را طی می کند.

2. چه قدر حق انتخاب دارم؟
مجله خبری لحظه نما:بانوان ( و همسران آنان ) وقتی که در این دوران در روند تصمیم گیری ها درگیرند و به آنان حق انتخاب داده می شود، گرایش بیشتری به زایمان بهتر دارند. آنانی که احساس می کنند، کنترلی بر اوضاع ندارند یا درگیر تصمیم گیری ها نیستند، احتمالاً تجربه مثبتی از زایمان ندارند. بنابراین مهم است شخصی را انتخاب کنید که طی بارداری و زایمانتان شما را از اوضاع بارداریتان مطلع و درگیر کند.

3. نظرتان درباره مسکن های درد طی زایمان چیست؟
یک مشخصه عالی دیگر برای این که نظر آنان درباره زایمان چیست:

– آیا فقط مسکن درد خواهید داشت یا روش های طبیعی تسکین درد نیز توسط پزشکتان توصیه می شود.

– آیا او به روشنی از تاثیرات جانبی داروی بیهوشی بر شما و فرزندتان به شما اطلاعاتی می دهد.

– آیا او شما را به دریافت مسکن درد زایمان تشویق می کند؟

4. مسیری که برای بارداری خود انتخاب کرده اید مورد تایید پزشک قرار دارد؟
اگر تاکنون برنامه ای برای زایمان خود ننوشته اید ( نقشه زایمان )، ایده خوبی است که هنگام اولین ملاقات با پزشک زنان / زایمان، نقشه زایمان خود را به همراه داشته باشید. البته این نقشه می تواند بعداً تغییر کند، اما بسیار مهم است، شخصی که مراقب پزشکی شماست، بتواند از آن چه برای زایمان خود در ذهن دارید و برایتان اهمیت دارد، مطلع شود. بنابرین توجه داشته باشید که روش او برای زایمان با نقشه زایمان شما فاصله چندانی نداشته باشد. هیچ چیز بدتر از این نیست که ناگهان در وضعیتی قرار بگیریم که ضروری باشد با سرعت تصمیم گیری کنیم و زمان زیادی برای بحث درباره آن وجود نداشته باشد.

5. میزان زایمان القائی شما چقدر است و در چه مقطعی القاء زایمان را پیشنهاد می دهید؟
اگر بچه و مادر در وضعیتی مناسب قرار داشته باشند، معمولاً پزشکان زنان / زایمان مقررات متفاوتی را درباره القاء زایمان در نظر می گیرند، برخی القاء زایمان را فقط در روزهای پیش از موعد زایمان توصیه می کنند، برخی 7 تا 10 روز پس از گذشت موعد زایمان و بعضی زمان بیشتری را در نظر می گیرند.

البته مشکل فقط با زایمان های القائی غیر ضروری است. یعنی هنگامی که مداخلات پیاپی غیر ضروری آغاز شود، احتمال بروز پیچیدگی ها نیز بیشتر می شود. اپیدورال ممکن است منجر به استفاده از فورسپس یا وکیوم گردد یا زایمان سزارین را ضروری سازد.

آگاهی از مراحل القاء زایمان، پیش از انتخاب متخصص زنان / زایمان می تواند در پیشگیری از مداخلات غیر ضروری به شما کمک کند. به هر تقدیر، شما توانایی و قدرت امتناع از زایمان القائی را دارید، اما مطلوب تر خواهد بود، اگر پزشک زنان / زایمانتان نیز با انتخاب شما موافق باشد.

6. میزان زایمان های سزارینی شما چقدر است و در چه وضعیتی زایمان سزارین را پیشنهاد می کنید؟
اگر پاسخ روشنی دریافت نمی کنید، این سوالی است که پا فشاری بر آن ارزش را دارد. سازمان بهداشت جهانی کرده است که حدود 15 درصد از سزارین ها بنابر ضرورت پزشکی صورت می گیرد. اما بسیاری از بیمارستان ها حدودا 30 تا 50 درصد زایمان سزارین انجام می دهند و برخی حتی بیشتر. بنابر این ارزشش را دارد که بدانید، متخصص زنان/ زایمانتان چند درصد سزارین را اجرا می کند 15 یا 50 درصد و چه درصدی از آن انتخابی یا اورژانس است. سزارینی انتخابی، سزارینی است که پیش از آغاز مراحل زایمان، سزارین اجرا گردد. این انتخاب می تواند به شرایط قرار گیری جنین ( مثل بریچ ) یا تصمیم مادر برای روش زایمان صورت گیرد. سزارین اورژانسی نام ظاهرا ترسناکی دارد و معمولا پیش از این که مراحل زایمان شروع شده باشد، اجرا می شود. بنابر این امکان دارد مادر پس از طی مراحل زایمان ( طبیعی ) طولانی خسته باشد و درخواست سزارین کند یا تپش قلب جنین به شکل مداومی کاهش یابد، چنین زایمانی را سزارین اورژانسی می خوانند. البته زایمان سزارین اورژانسی به خودی خود به معنای وضعیت تهدید جانی تلقی نمی شود.

اگر پزشک زنان / زایمان میزان سزارین های خود را اعلام نمی کند یا نمی تواند برای شما آمار تخمین زند، احتمالا نمی خواهند شما از میزان آن با خبر شوید.

7. پس از زایمان سزارین برای چه زمانی مادر و بچه از هم جدا می شوند، و اگر همه چیز به خوبی پش برود، نظرتان درباره تماس پوست به پوست چست؟
بسیاری از اتفاقات و تصمیم ها اتاق جراحی به متخصص زنان / زایمان یا متخصص بی هوشی بستگی دارد. برای مثال، اگر بتوانید شخص همراه اضافه داشته باشید، یک دوربین فیلم برداری، بتوانید پس از زایمان با فرزندتان تماس پوست به پوست برقرار کنید، تاخیر در گیره زدن به بند ناف و غیره …. بنابر این در صورت امکان پیش از روز سزارین، ملاقات با متخصص بی هوش ایده خوبی است.

به منظور اجرای هر چه سریع تر زایمان سزارین و برای صرفه جویی در زمان، معمولا کارها به شیوه ا اجرا می شود که روند اجرای آن با آن چه فکر می کردید، تفاوت دارد. زمانی که فرزندتان به دنیا آمد، روند عادی، نشان دادن بچه به شما برای یک نگاه سریع است ( پس از این که شخص دیگری بچه را بررسی کرد و او را در پارچه ای پیچید ). سپس در حالی که شما را می دوزند و به بخش ریکاروری می روید، نوزاد برای وزن کشی و بررسی های دیگر از شما جدا می شود، اما اگر وضعیت تهدیدی جانی نباشد، می توانید تجربه ای خاص تر از پیوند با فرزندتان داشته باشید.

وقتی مادر و بچه در خطر نیستند، برخی از متخصصین زنان / زایمان برخی یا تمامی موارد زیر را مجاز می سازند :
– پیش از گیره زدن به بند ناف و بریدن آن، برای توقف ضربان آن، بند ناف رها می شود، بنابر این بچه می تواند از خون ارزشمند بند ناف بهره بیشتری گیرد.

– زایمان نیلوفر آبی lotus birth ( به طور کل بند ناف بریده نمی شود ).

– تماس پوست به پوست فورا پس از زایمان اجرا می شود.

بنابراین وقتی بدانید که متخصص زنان / زایمان تان درباره جدا کردن مادر از نوزاد چه احساسی دارد، می توانید امتیازات ویژه ای را برای او مشخص کند. البته آماده که برخی از پزشکان از مطرح شدن این همه سوال، رضایت نداشته باشند. اما اگر به سزارین برنامه ریزی شده فکر می کنید، بهتر است از ابتدا بدانید که متخصص زنان / زایمانی را انتخاب کرده اید که به شما اجازه سزارین ویژه ای را می دهد یا خیر. بنابر این چنین پرسش هایی ارزشش را دارد.

8. میزان اپیزیوتومی ( بُرشی در میان دو راه ) چه قدر است و در چه وضعیت هایی آن را اجرا می کنید؟
البته این روزها اپیزیوتومی به شکل متداول اجرا نمی گردد، اما احتمال ضرورت آن در هنگام زایمان طبیعی وجود دارد. ولی بهتر است در این مورد میز از میزان اجرای آن توسط پزشک و نظر او آگاه شوید.

9 . زایمان جفت را چگونه مدیریت می کنید؟
مرحله سوم، زایمان جفت است. احتمالا در ظاهر چیز بی ربطی باشد، اما مسائل بسیار مهمی وجود دارد که بر فرزندتان تاثیر می گذارد، به یاد بسپارید که جفت برای نه ماه سیستم حمایتی از فرزندتان را به عهده داشته است و جنین را در طی 9 ماه تغذیه کرده است.

تقریبا تمامی بیمارستان ها و پزشکان زنان / زایمان پس از زایمان نوزاد فورا بند ناف را گیره زده و آن را می برند. سپس برای بیرون راندن جفت به شما تزریقی می دهند.

در بارداری و زایمان های عادی، علتی برای شتاب در زایمان جفت وجود ندارد. وقتی این تزریق را دریافت کردید، اثرات آن مثل داروی ( سینتوسینون syntocinon ) است که برای القاء زایمان دریافت می کنید، یعنی رحم را کوچک می کند، و بریدن ناف ضروری می گردد. بحث سر چیست؟ امروزه مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می دهد، وقتی بند ناف بدون گره زدن رها شود ( تا زمانی که تپش آن متوقف شود ) و تمام خون از بند ناف وارد بدن نوزاد شود ؛ موارد کم خونی نوزادان و دیگر مشکلات خونی کاهش می یابد. انتقال بیشتر این ذخیره خون ارزشمند به بدن نوزاد، باعث می شود تا او برای ماه ها، آهن پس انداز کند، اگر بند ناف را زودتر ببرید یا خون بند ناف را اهدا کنید، فرزندتان قادر نخواهد بود که این سلول های گران بها بهره بیشتری ببرد.

سوالاتی درباره خدمات و سرویس های پزشکی
امکان دارد سوال هایی دیگری نیز وجود داشته باشد که خواهان پرسش آن ها باشید :
در کدام بیمارستان ها زایمان می کنید؟

معمولا پزشکان زنان / زایمان فقط در برخی از بیمارستان ها کار می کنند، بنا براین باید یا متخصص خود را انتخاب کنید و در یکی از بیمارستان هایی که او کار می کند، زایمان کنید، یا اول بیمارستان را انتخاب کنید و سپس پزشکی که در آن بیمارستان کار می کند را انتخاب نمایید.

دکتر پشتیبان شما کیست و آیا می توانم او را ملاقات کنم؟
احتمالا در دوران بارداری مواقعی پیش می آید که پزشکتان دسترس نباشد، بنابر این در چنین شرایطی پزشک دیگری برای پشتیبانی از شما مشخص شود.

درباره زایمان در آب نظرتان چیست؟
برخی از پزشکان و بیمارستان ها اجازه آن را نمی دهند، اما برخی از زایمان در آب حمایت می کنند. بنا بر این اگر او با زایمان در آب موافق است و آن را توصیه می کند، درباره فلسفه آن و ایمنی و نحوه آماده سازی برای زایمان نیاز به اطلاعات بیشتری خواهید داشت. نوزاد پس از تولد هنوز به بند ناف که وظیفه رساندن اکسیژن را به عهده دارد متصل می شود، یک واکنش غریزی باعث شروع تنفس آنان می شود.

اگر در پی زایمان واژنی پس از سزارین هستید، سوالات زیر را در نظر داشته باشید:
اگر پیشتر زایمانی سزارینی داشته اید یا زخم روی رحمتان دارید ( برای مثال، برداشتن غدد فیبروئید، ترمیم اختلالات یا جراحی رحمی که جای زخمی باقی گذاشته است ) و خواستار زایمانی واژنی هستید، سوالاتی وجود دارد که ممکن است خواهان پرسش آن باشید :

– درباره عبور از موعد زایمان چه عقیده ای دارید و پیش از این که سزارین را پیشنهاد کنید، چقدر زمان در نظر می گیرید؟
– زمانی که وارد مراحل زایمان شدم، چه نظارت هایی را پیشنهاد می کنید؟
– درباره محدوده زمانی زایمان، نظرتان چیست؟
– آیا ضروری است که از مسکن های درد استفاده کنم؟
– آیا قادر خواهم بود که فورا پس از زایمان فرزندم را شیردهی پستانی کنم؟
– آیا قادر خواهم بود که مرحله سوم زایمان را طبیعی برگزار کنم؟ ( زایمان جفت )

* وقتی بند ناف بدون گیره زدن رها شود و تمامی خون از بند ناف وارد بدن نوزاد شود ؛ موارد کم خونی نوزادان و دیگر مشکلات خونی کاهش می یابد.

وقتی این سوالات را می پرسید، دو مسئله اصلی برای درک آن وجود دارد.

1. امکان دارد پزشک زنان / زایمان تان در مورد عملکرد خود آزادی کامل نداشته باشد.
بیمارستانی که پزشک تان در آن حضور می یابد، سیاست ها و روند های خود را دارد که صرف نظر از ترجیحات شخصی، همگ کارکنان باید از آن پیروی کنند. برخی زایمان بریچ و زایمان در آب را مجاز نمی دانند. بنا براین، امکان دارد در حالی که پزشکتان برای داشتن زایمانی در آب، زایمان واژنی پس از سزارین یا زایمان بریچ با شما موافق باشد، بیمارستانی که انتخاب می کنید، سیاست هایی داشته باشد که با مسیر خواست های شما هم آهنگ نباشد. بنابراین اگر می توانید متخصص زنان / زایمانی انتخاب کنید که فلسفه ها او به شما نزدیک ترین است و از او درخواست کنید، تا بیمارستان را به شما پیشنهاد کنند که با زایمان مورد نظرتان بیشترین سازگاری را داشته باشد.

اگر پزشک زنان / زایمان بیمارستانی را به شما معرفی نکرد یا نتواند آن را به شما پیشنهاد کند، بنا براین خودتان باید این کار را انجام دهید، با بیمارستان های مختلف تماس بگیرید و با نرس سرپرست بخش زنان / زایمان قرار ملاقاتی بگذارید و درباره انتخاب های زایمان و ترجیحات خود با او گفتگو کنید.

2. سیاست ها وجود دارد، ولی آن ها قانون نیستند
در حالی که امکان دارد بیمارستان ها سیاست های خود را داشته باشند، قانونی وجود ندارد که بگوید، حتما باید کار خاصی را طی زایمان انجام دهید. هر کاری مستلزم اجازه شماست. بنا براین، اگر بیمارستان برای ادامه نظارت الکترونیکی پافشاری می کند و شما خواهان آن نیستید، فقط می توانید از آن امتناع جوئید و این نکته در پرونده شما ثبت خواهد شد.

 

منبع: نی نی بان 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار