10086
۰۴ آبان ۱۳۹۵

مشق دانش آموزان و دردسرهاي والدين

پدر و مادرها نبايد براي يادگيري بهتر فرزندشان، با اين تصور که هر چه زمان بيشتري صرف مطالعه شود يادگيري نيز بيشتر خواهد شد، مدت زيادي کودک خود را وادار به درس خواندن کنند.

به گزارش کودک پرس ,انجام تکاليف فرزندان مساله‌اي است که بيشتر والدين با آن درگير هستند و نمي‌دانند که چگونه به فرزند خود کمک کنند.

والدين با مشارکت صحيح و انجام چند توصيه ساده زير مي­توانند از بروز مشکلات احتمالي جلوگيري کنند.

مدت زمان لازم براي انجام تکاليف توسط فرزندتان را بشناسيد!

مهمترين مطلبي که والدين بايد بدانند مدت زمان مفيدي است که براي انجام تکاليف لازم است. اين زمان براي سنين مختلف و بسته به شرايط دانش آموز متفاوت است.

والدين هم بايد شرايط سني کودک را در نظر داشته باشند بطوري که کودکان و دانش آموزان پايه‌هاي ابتدايي را مدت زمان زيادي وادار به انجام تکاليف نکنند.

صاحبنظران تعليم و تربيت مدت زمات لازم براي انجام تکاليف را براي بچه‌هاي کودکستان تا پايه دوم ابتدايي 10 تا 20 دقيقه در هر روز و براي پايه‌هاي بعدي دوره ابتدايي 30 تا 60 دقيقه پيشنهاد مي كنند.

بنابراين والدين نبايد جهت يادگيري بهتر دانش آموز و با اين تصور که هر چه زمان بيشتري صرف مطالعه دانش آموز شود يادگيري او نيز بيشتر خواهد شد مدت زيادي کودک خود را وادار به درس خواندن کنند.

مسلماً کودک در اين مدت زمان اضافي به کارهاي ديگري مثل خيالبافي‌هاي ذهني مشغول مي‌شود.

مسئوليت انجام تکاليف و وظيفه شناسي در اين مورد را به او واگذار کنيد

برخي از والدين خود را مسئول کامل انجام تکاليف مي‌دانند، به صورتي که در مدت انجام تکاليف بالاي سر دانش آموز حضور دارند، زمان شروع انجام تکاليف را تعيين مي‌کنند و راهنمايي هاي زائدي ارائه مي‌کنند.

هر چند لازم است والدين بويژه در سال هاي اول دبستان و آمادگي با نظارت خود برنامه‌ريزي و مسئوليت پذيري را به کودک خود آموزش دهند، اما برخي از والدين به اشتباه اين مسئوليت را خود بر عهده مي‌گيرند، بنابراين نمي‌توانند احساس مسئوليت در قبال انجام تکاليف را به کودکان خود ياد دهند، بطوري که اگر يک روز مادر حضور نداشته باشد اصلا به ياد هم نخواهد آورد که بايد تکاليفش را انجام دهد.

بنابراين والدين با نظارت مفيدي که بر انجام تکاليف دارند کم کم بايد کودکان را مسئوليت پذير بار آورند، بطوري که در صورت عدم حضور والدين نيز احساس مسئوليت براي انجام تکاليف را داشته باشند.

اين والدين در سال هاي بعدي تحصيل، کمتر با مشکل درس نخواندن کودکان خود مواجه مي‌شوند،به عبارتي چون والدين نمي‌توانند در تمام دوران تحصيل در انجام تکاليف فرزندان خود نظارت مستقيم داشته باشند با افت تحصيلي آن­ها مواجه مي‌شوند.

در حالي که اگر اين احساس مسئوليت را از دوران کودکي در کودک شکل داده باشند با مشکلاتي از اين قبيل مواجه نخواهند شد.

به روش انجام تکاليف توسط فرزندتان دقت کنيد

هر کودکي ممکن است تفاوت­هايي در روش انجام تکاليف خود داشته باشد. قبل از اينکه روش خاصي را به آن ها القا کنيد يا بخواهيد آن­ها را کمک و راهنمايي کنيد به روش آن ها توجه کنيد.

ببينيد در چه مدت زمان بدون کمک شما مي‌تواند تکاليفش را انجام دهد؟ چه اشکالاتي دارد؟ آيا خيالبافي در حين انجام تکاليف دارد؟ آيا مرتبا جاي خود را عوض مي‌کند؟ آيا در حين انجام تکاليف به کارهاي ديگري هم مي‌پردازد؟ يا اينکه حواس او به انجام تکاليفش است؟ پاسخ به اين سوال ها به شما کمک مي‌کند.

با معلم فرزندتان صحبت کنيد

ارتباطي که با معلم برقرار مي‌کنيد کمک زيادي مي‌تواند به شما کمک کند، با صحبت با او مي‌توانيد شيوه و روش او را بشناسيد و از انتظاري که در مورد نحوه انجام تکاليف دارد مطلع مي‌شويد و بهتر مي‌توانيد به فرزند خود در انجام تکاليف راهنمايي ارائه کنيد. هدف معلم را از انجام تکاليف بشناسيد و نقطه ضعف هاي فرزند خود را بهتر شناسايي نماييد.

پاسخ ندهيد، راهنمايي کنيد

وقتي فرزندتان از شما کمکي براي انجام تکاليفش مي‌خواهد، پاسخ حاضر و آماده به وي ندهيد بلکه او را راهنمايي کنيد تا خودش بتواند به جواب مورد نظر برسد.

به اين ترتيب شما او را عادت مي‌دهيد که از توانايي هاي خود استفاده کند و خلاق‌تر و فعال‌تر باشد. انجام تکاليف به فرزندتان کمک نخواهد کرد که آنها را بفهمد و از آن اطلاعات استفاده کند و نيز باعث نخواهد شد که وي به توانايي هايش اعتماد کند و دلگرم شود.

فعال شدن دانش آموز در انجام تکاليف موجب مي‌شود پاسخ هايي را که خودش پيدا مي‌کند بهتر به خاطر بسپارد تا حفظ پاسخ هايي که شما به او داده‌ايد.

برنامه ريزي داشته باشيد

با کمک فرزند خود يک برنامه منظم براي انجام تکاليف تهيه کنيد. برنامه را در يک محل مناسب و در ديد او نصب کنيد.

براي تشويق او به انجام تکاليف مي‌توانيد در مقابل هر روز که تکليف آن را به موقع، خوب و دقيق انجام داده يک علامت بزنيد و در آخر هفته اگر توانسته باشد تکاليف خود را خوب انجام دهد و با توجه به تعداد ستاره‌ها جايزه‌اي به او بدهيد.

بهتر است جايزه مورد نظر را در همان حين برنامه ريزي معين کنيد و در آخر برنامه آن را يادداشت کنيد و يا براي کودکان کوچکتر شکل آن را بکشيد.

به اين ترتيب عملکرد کودک دائما در جلوي او قرار دارد و مسئوليت پذيري او نيز تقويت مي‌شود. به تدريج مي‌توانيد تعداد ستاره‌ها را براي دريافت جايزه افزايش دهيد.

مثلا اگر در آغاز برنامه به ازاي هر هفت ستاره مي‌توانست جايزه را کسب کند در مراحل بعد به ازاي هر 14 ستاره مي‌تواند به جايزه مورد نظر برسد.

شرايط مناسب براي انجام تکاليف را مهيا کنيد

مکاني ثابت، ساکت و از لحاظ نور و صدا و حرارت مناسب ضروري است. حتما از يک ميز تحرير کمک بگيريد ،تلويزيون را خاموش کنيد و يا اتاق ديگري براي انجام تکاليف فرزندتان در نظر بگيريد.

پخش برنامه‌هاي تلويزيوني که براي وي جذاب هستند و يا موجب کنجکاوي او مي‌شوند حواس او را پرت خواهد کرد.

نتيجه کار را بررسي کنيد

زماني که فرزند شما تکاليف خود را انجام داد حتما در حضور او آنها را بررسي کنيد. مي‌توانيد وقتي براي اين کار اختصاص دهيد و با کمک خود او تکاليف را بررسي کنيد. مثلا ميزان اشتباهات او را در رونويسي پيدا کنيد و از او بخواهيد اقدام به رفع آنها بکند.

برنامه زندگي خود را تنظيم کنيد

تنها تنظيم برنامه‌اي منظم براي انجام تکاليف فرزندان کافي نيست. براي زندگي خانواده خود نيز برنامه منظمي داشته باشيد. حتي‌الامکان از برنامه‌هاي فوق برنامه و بدون برنامه‌ريزي قبلي خودداري کنيد. مثل مهماني­ها و تفريح­هاي بدون برنامه قبلي و… يا حداقل سعي کنيد اين برنامه‌ها مقارن با زمان انجام تکاليف فرزندان نباشد.

اگرشما يکبار برنامه او را به خاطر برنامه‌هاي خود به هم بريزيد، راه را براي بي‌نظمي او فراهم ساخته‌ايد.

در کارهاي ديگر خود نيز با برنامه و مسئوليت پذير باشد. تا الگوي مناسبي براي فرزندان خود باشيد. فرزندان تعهد و مسئوليت پذيري را در خانواده و با مشاهده رفتار والدين ياد مي‌گيرند.

منبع:پایگاه خبری پلیس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار