24789
۰۲ مهر ۱۳۹۶

شناسایی 209 کودک مشکوک به ناشنوایی در سال گذشته در اردکان

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان گفت: در اجرای طرح غربالگری شنوایی درسال ۹۵ در شهرستان اردکان، یک هزار و ۷۰۰ کودک غربالگری شده‌اند که از این تعداد ۲۰۹ نفر مشکوک به ناشنوایی شناسایی و برای درمان ارجاع شده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، امیر ولی عضدزاده با بیان اینکه مهمترین رویکرد بهزیستی در ناشنوایی پیشگیری و آگاه سازی است اظهارداشت: در حال حاضر ۱۶۳ ناشنوای اردکانی از خدمات بهزیستی شهرستان اردکان استفاده می کنند و یک مرکز خانواده وکودک ناشنوا نیز در این شهر به کودکان دچار مشکلات شنیداری و گفتاری خدمات تخصصی ارائه می دهد.

وی افزود: ارائه خدمات شنوایی (سمعک ،باتری ،کمک هزینه کاشت حلزون )، آموزش‌های تربیت شنیداری و  گفتار درمانی به فرزندان و اطرافیان ناشنوایان برای کیفیت بهتر زندگی از دیگر خدمات بهزیستی  به این قشر از جامعه است.

عضدزاده تصریح کرد: شایعترین ناهنجاری در بدو تولد کم شنوایی بوده و چنانچه تشخیص و مداخله بهنگام درکم شنوایی قبل از سن ۶ ماهگی رخ دهد این کودکان از نظر تکامل طبیعی کلامی ، شناختی و اجتماعی ۱ الی ۲ سال از هم سالان مشابه خود که بعد از ۶ ماهگی تشخیص و مورد مداخله قرار گرفته اند جلوتر هستند.

این مسئول با اشاره به شعارسال ۲۰۱۷ هفته جهانی ناشنوایان «مشارکت کامل با زبان اشاره»خاطر نشان ساخت: سخن گفتن ، یکی از ویژگی های ممتاز بشری دانست وانسان از راه سخن گفتن با دیگر افراد جامعه رابطه برقرار می کند، می فهمد و می فهماندو ناشنوایان نیز می کوشند به شیوه ای خاص با دیگران ارتباط برقرار کنند.

 وی افزود: زبان اشاره ؛ زبان ارتباط ناشنوایان است که سبب ایجاد فرصت برابر و مشارکت کامل ناشنوایان در امور اجتماعی همانند افراد شنوا می شود و امید است با  ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان و آگاهی عموم مردم از زبان اشاره  ، قدری از مشکلاتی که این قشر از جامعه  با آن رو به رو هستندکاسته شود.

 

 

منبع:قدس آنلاین

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار