20955
۰۷ مرداد ۱۳۹۶
طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری کودک عنوان کرد؛

صدا و سیما نقش مهمی در آگاهی‌بخشی به کودکان دارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در مورد بحث کودک آزاری آگاه کردن کودکان و آموزش به آنها از اولویت بالایی برخوردار است. نهادهای فرهنگی و از جمله صدا و سیما در این زمینه باید فعالیت های گسترده ای داشته باشند و به کودکان آگاهی بخشی داشته باشند.

به گزارش کودک پرس، بررسی لایحه کودک و نوجوان در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است. کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از کمیسیون های فرعی مربوط به این لایحه است. در همین رابطه کودک پرس، گفتگوی اختصاصی با سرکار خانم طیبه سیاوشی یکی از اعضا کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ترتیب داده است.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد مهم ترین معضل فرهنگی در حوزه کودکان به پدیده کودک آزاری اشاره کرد و گفت: در این زمینه مجلس شورای اسلامی مشغول کار بر روی لایحه حقوق کودک و نوجوان در کمیسیون قضایی ست که کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون فرعی در مورد این لایحه مشغول به فعالیت است.
وی افزود: در مورد بحث کودک آزاری آگاه کردن کودکان و آموزش به آنها از اولویت بالایی برخوردار است. نهادهای فرهنگی و از جمله صدا و سیما در این زمینه باید فعالیت های گسترده ای داشته باشند و به کودکان آگاهی بخشی داشته باشند.

 

سیاوشی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه کدام دستگاه ها در زمینه جلوگیری از کودک آزاری نقش مهم تری دارند ضمن اشاره به وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه و رسانه ملی گفت: در این زمینه آموزش و پرورش نقش مهمی دارد. آموزش و پرورش می تواند آگاهی های لازم را به کودکان بدهدتا در این زمینه کمتر دچار مشکل بشوند. در کنار آنها رسانه ملی باید کودکان را آگاه کند و در جهت آگاه سازی آنها تلاش کند. ضمن اینکه بهزیستی هم باید نسبت به کودکان کار و بزه کاری عملکرد منابی داشته باشد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره انتظارات از وزرای ارشاد، آموزش و پرورش و رفاه به خبرنگار کودک پرس، گفت: وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه عظیمی است که کار آن دشواری های خاص خود را دارد. فرد معرفی شده باید به اصلاح نظام آموزشی و مشکلات آن و همچنین به فاصله عظیم آن با نظام آموزشی دنیا دارد، توجه ویژه ای داشته باشد.
سیاوشی اضافه کرد: در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی امیدواریم آقای صالحی امیری باقی بمانند. صحبتهای نمایندگان مختلف نشان می دهد ایشان در سراسر کشور اثرگذاری داشته و موفق بوده اند. یکی از مشکلات حوزه فرهنگی این است که در این حوزه همه خود را صاحب نظر می دانند و وی توانسته است تعامل خوبی با اهالی این حوزه داشته باشد و با موازی کاری های متعدد موجود کنار بیاید.
وی افزود: انتظار داریم وزیر رفاه برای کودکان بزه برنامه داشته باشد. اما آنچه که مهم است اینکه هر سه این وزرا باید رویکرد فرهنگی داشته باشند و نسبت به مسائل فرهنگی کشور توجه ویژه ای دشته باشند.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره علل کم بودن آمار فجایع کودک آزاری در برخی کشورها تصریح کرد: در کشورهای دیگر به سه اصل خانواده، مدرسه و مهدکودک به درستی توجه می شود. البته این صحبت بیانگر این نیست که فقط همین سه مورد کافی هستند. در آن کشورها آگاهی لازم به بچه ها داده می شود و آنها شماره تلفنی در اختیار دارند که در صورت بروز چنین حوادثی سریعا با آن تماس گرفته و آنرا اطلاع می دهند.
ضمن اینکه نپرداختن به این مسائل در خارج از کشور حد و حدودی دارد و به این سطح در رسانه ها منعکس نمی شود و احساسات مردم را جریحه دار نمی کنند.

 

طیبه سیاوشی در پایان خاطر نشان کرد: نهادهای مدنی باید در کشور کار خود را به درستی انجام دهند و واقعا فعال باشند. بنده مدتی سابقه فعالیت در مرکزی مربوط به کودکان کار را داشته ام و از نزدیک به معضلات و مشکلات آنها واقفم. نهادهای مدنی اگر به درستی شکل بگیرند و اقدامات مناسب دیگر در کنار آنها انجام شود این مشکلات در جامعه ان شاا… کمتر خواهد شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار