20293
۲۸ تیر ۱۳۹۶
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری کودک مطرح کرد؛

خلا قانونی مهم‌ترین علت بروز فجایع کودک آزاری است

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در مورد علت وقوع فجایع کودک آزاری گفت: اولین مورد خلا قانونی است که ما سعی می کنیم با لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان آن را جبران کنیم. در کنار آن خلا فرهنگی هم مطرح است و همچنین خلا نظارتی.

به گزارش کودک پرس، این روزها رسیدگی به لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان به صورت جدی در دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. در همین راستا کودک پرس گفتگویی با حجت الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به بررسی روند این لایحه و توجه آن به پدیده کودک آزاری پرداخت که در ادامه متن آن را از نظر می گذرانید.

 

در مورد کودک آزاری چه موارد پیشگیرانه و بازدارنده ای در قانون وجود دارد؟ به نظر شما این موارد کافی هستند؟ چه پیشنهاداتی در این زمینه دارید؟
در این خصوص و جهت رسیدگی به این امر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان را در دستور کار خود قرار داده است و در حال حاضر در جلسات متعدد مشغول آماده کردن این لایحه جهت ارائه آن به صحن علنی می باشد. این لایحه جامع بوده و دارای 43 ماده می باشد که تاکنون بخش اعظمی از آن در نه ماده آماده شده و به مسائل مهمی مربوط به این لایحه پرداخته شده است. در این لایحه به مواردی مثل آزار جنسی کودک، آزار روحی کودک، ایجاد اختلال در روان کودک و روانی کردن وی و موارد متعدد دیگری پرداخته شده است و متناسب با جرایمی که اتفاق می افتد مجازات‌های آن را هم تعیین کردیم.

 

فکر می کنید این لایحه اگر به صحن بیاید تصویب می شود؟ و تا چه میزانی در جامعه کارساز باشد؟
صد درصد. چون ما در این لایحه دادگاه های رسمی و حدود قضایی لازم را پیش بینی کردیم. مسائل مربوط به بهزیستی، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش و کلیه نهادهای مرتبط با کودک را نیز در لایحه مطرح کردیم.

 

با توجه حادثه اتفاق افتاده در پارس آباد، شما به عنوان سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی فکر می‌کنید چه عواملی سبب می‌شود که چنین فجایعی در جامعه بروز پیدا کند و ما شاهد چنین اتفاقات تلخی باشیم؟
اولین مورد خلا قانونی است که ما سعی می کنیم با لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان آن را جبران کنیم. در کنار آن خلا فرهنگی هم مطرح است و همچنین خلا نظارتی و البته مشکلات اداری و مشکلات علمی و پژوهشی است که همه این موارد را ما در لایحه در نظر گرفته ایم.

 

در پایان اگر سخنی با مخاطبان کودک پرس دارید بفرمائید.
ما از همه پژوهشگران کشور میخواهیم که در این زمینه ما را کمک کنند، چه در این مدتی که ما در مورد لایحه بحث می‌کنیم و چه بعد از آن که لایحه به صحن می آید. ما امیدواریم که لایحه بسیار خوب و قوی ای را ان شاالله به تصویب برسانیم و به کودکان کشور تقدیم کنیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار