199880
۲۱ فروردین ۱۳۹۸

ورزش مادران باردار، کودک را از خطر چاقی محافظت می‌کند

محققان علوم پزشکی در دانشگاه واشنگتن اعلام کردند ورزش مادران در دوران بارداری، کودکان آینده را از خطر چاقی محافظت می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، در این مطالعه محققان دریافتند ورزش مادران به افزایش چربی قهوه ای و بهبود سلامت متابولیک کودکان کمک می کند.
دکتر جون سئوک سان و همکارانش در دانشگاه دولتی واشنگتن اعلام کردند بر اساس یافته های آنان زنان چه آنانی که وزن طبیعی دارند و چه آنانی که چاق هستند و چه آنانی که دیابت دارند یا طبیعی هستند اگر در دوران بارداری ورزش کنند به سلامت متابولیک کودکان خود کمک کرده اند و آنان را از خطر چاقی در امان نگاه داشته اند.
قرار است نتایج این بررسی دانشمندان در نشست سالانه انجمن فیزیولوژی آمریکا که روزهای شش تا نه آوریل در اورلاندو در حال برگزاری است ارائه شود. محققان دریافتند شصت دقیقه ورزش با شدت متوسط هر روز صبح توسط مادران در دوران بارداری، فواید زیادی برای کودکان خواهد داشت.

محققان می گویند ورزش نکردن مادران باردار نیز کودکان را در خطر ابتلا به چاقی قرار می دهد و خطر ابتلا به بیماری های متابولیک را در آنان افزایش می دهد. عوامل موثر در ایجاد چاقی شامل عوامل ارثی، پرخوری، تغییر سوخت وساز بافت چربی، کاهش تولید گرما، کاهش فعالیت جسمی بدون کاهش مقدار غذای دریافتی و برخی از داروهاست.

افزایش چربی شکم نیز که به چاقی شکم موسوم است با افزایش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی همراه است. محققان بر این باورند که ذخیره اصلی انرژی بدن، چربی است. برخی بیماران از افزایش پیشرونده وزن شکایت می کنند، حال آنکه مقدار غذای دریافتی آنها افزایش نیافته است. باید گفت که چنین وضعیتی کاملاً امکان پذیر است.

کاهش پیشرونده توده عضلانی بدن که با افزایش سن روی می دهد، امری اجتناب ناپذیر است. در عین حال به دلیل کاهش توانایی بدن در سوزاندن چربی ها، وزن افزایش می یابد. در این حالت، اگر مقدار کالری دریافتی به میزان قبلی باقی بماند، به ناچار افزایش وزن خواهیم داشت که بیشتر از چربی تشکیل شده است. بنابراین تولید انرژی کاهش می یابد و برای جبران انرژی از دست رفته نیاز به دریافت مقدار بیشتری ماده غذایی خواهد بود.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار