199019
۰۷ فروردین ۱۳۹۸

کودکانمان را به مهدکودک بفرستیم یا نه؟

یک روانشناس کودک درباره مزایا و معایب فرستادن کودکان به مهدکودک توضیحاتی داد.

به گزارش کودک پرس ، محمدباقر حسنوند روانشناس کودک در خصوص مزیت و معایبواگذاری کودکان به مهد کودک اظهار کرد: فرستادن کودکان به مهدکودک مشکل عمده خانواده‌ها و سن رفتن آنان به مهد از یک طرف و اینکه آیا رفتن کودک به مهد درست یا غلط است، همواره مورد سوال خانواده‌ها بوده است.

حسنوند گفت: گاهی مادران باید به هر دلیلی به سر کار بروند و کودک در خانه تنها بماند. در این شرایط باید به فکر انتخاب مناسبی بود، حال اگر مادربزرگ و پدربزرگ شرایط و امکان نگهداری از کودک را داشته باشند بهترین راهکار برای مراقبت از فرزندان است، اما این امر همیشه امکان پذیر نیست.

این روانشناس بیان کرد: تا زمانی که کودک توانایی توصیف فضای مهد و بیان اتفاق‌هایی که در آنجا می‌افتد را ندارد، نباید به مهد کودک سپرده شود. اگر مادری شاغل است، برای فرزند زیر ۳ سال خود باید یک نفر را به عنوان مراقب انتخاب کند. این شخص می‌تواند مادربزرگ، خاله یا یک پرستار باشد که بچه در کنار او احساس آرامش و ایمنی کند. در چنین شرایطی، احتمال بروز اضطراب جدایی کمتر می‌شود، در غیر این صورت بچه دچار اختلال در پدیده دلبستگی می‌شود.

وی افزود: گاهی اوقات کودکان دلبستگی‌های زیادی به مربیان خود پیدا می‌کنند، بچه‌ای که از یک سالگی در مهد بوده، بعد از تغییر کلاس و رفتن به گروه بچه‌های نوپا، بعد از طی یک سال هنوز دلبستگی به مربی اول خود را دارد و اصلا حاضر نیست مربی جدید را بپذیرد.

 

حسنوند تصریح کرد: رفتن بچه‌ها به مهد اگر در سن مناسب اتفاق نیافتد، خطرات روحی زیادی در پی دارد. مهد کودک محیطی است که بچه‌ها با ورود به آن شروع به مریض شدن می‌کنند، یکی از نماد‌های بیماری برای پزشکان مهدکودک است، محیط اجتماعی، بی‌دقتی بچه‌ها در خوردن با دست‌های آلوده و اجتماع ویروس‌ها باعث این اتفاقات می‌شود.

این روانشناس اشاره کرد: از مزایای رفتن کودکان به مهد کودک در سن مناسب می‌توان به آشنایی با زبان اشاره کرد، وقتی کودکان به مهدکودک می‌روند تغییرات بسیاری در رفتار و حرف زدنشان دیده می‌شود. اگر بچه‌ای دیر زبان باز کرده باشد، حضورش در جمع هم سالانش باعث می‌شود سریع‌تر به حرف بیفتد.

 

 

وی افزود: از دیگر مزایای مهد کودک آن است که بچه‌ها با بازی در مهد، اشتراک و همکاری را یاد می‌گیرند. دوست پیدا کردن و فعالیت‌های مناسب سنشان را در مهد می‌آموزند. وقت بیشتری را با کسانی می‌گذرانند که دنیای شبیه به خودشان دارند.

حسنوند خاطر نشان کرد: رفتار کودک خود را زیر نظر بگیرید، زمان رفتن و برگشتن او از مهد، حالت روحی‌اش نشان دهنده میزان رضایتش از محیط است. اگر هر روز با گریه و زور به مهد می‌رود و ناراحت و غمگین برمی‌گردد، این اتفاق را نادیده نگیرید.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار