197819
۱۳ اسفند ۱۳۹۷
یک روانشناس:

“مادران” بهترین منبع کسب اطلاع از مسائل بلوغ دختران هستند

یک روانشناس گفت: داشتن دانش و آگاهی توسط مادران خود عاملی برای برقراری ارتباط مناسب با دختران است بدین ترتیب پیشنهاد می‌شود کارگاه‌هایی با موضوع شناخت بهتر نوجوان و پیامد بلوغ در راستای پررنگ شدن نقش مادران برگزار شود.

به گزارش کودک پرس ، لیلا اکبری زبیدی در سومین همایش ملی جایگاه و نقش مادر که در دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: سال‌های جوانی مرحله مهم و برجسته رشد و تکامل اجتماعی، شناختی و روانی و یکی از حساس‌ترین و بحرانی‌ترین مراحل زندگی فرد به شمار می‌رود. از مهمترین مسائل مهم دوران جوانی افراد، نپرداختن به آموزش‌های لازم وکافی موضوعات مربوط به بهداشت دوران بلوغ و از طریق منابع موثق و سالم هست. والدین وظیفه اصلی تربیت اخلاقی و بهداشتی افراد را برعهده دارند شخصیت جوانان در خانواده شکل می‌گیرد و سلامت آن‌ها تا حد زیادی به خانواده بستگی دارد و تحت تاثیر تعامل نوجوان با والدین به خصوص مادر صورت می‌‎ گیرد.

وی ادامه داد: یافته‌های استخراج شده در مصاحبه با دانش‌آموزان نشان می‌دهد گاهی ممکن است دختران در ارتباط با مادران دچار مشکل باشند یا اینکه ممکن است همه مشکلات‌شان را به او نگویند و نیاز به برقراری ارتباط راحت‌تر با مادر دارند.

 

این پژوهشگر رسانه را رقیب مادر در کسب اطلاعات و آگاهی از موضوعات جنسی دانست و تصریح کرد: دریافت اطلاعات در خصوص موضوع قاعدگی توسط مادر، مفهوم آگاهی از نقاط حساس و خصوصی بدن و مراقبت از خود در برابر جنس مخالف نشان‌دهنده جایگاه مهم مادران در خانواده است. پس از مادر، افرادی همچون معلمان، فامیل، خواهران و در رتبه بعد دوست و مشاور می‌توانند به نوعی نقش مادر را ایفا کنند. موضوع مهم دیگر این است که در حال حاضر رسانه و فضای مجازی از رقبای اصلی مادران در کسب آگاهی‌های جنسی است. رسانه وارد منابع کسب اطلاعات شده و شاید از مادران هم پیشی گیرند.

اکبری زبیدی خاطرنشان کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد مادران مهمترین عامل در کسب و آگاهی از اعلانات دوران بلوغ بوده که علت اصلی آن برقراری ارتباطی راحت و صمیمی با دختران و تحصیلات مادران است. در بحث آگاهی‌های جنسی عواملی مثل خجالت از طرح مشکلات و نگرانی از گستاخی دختران ذکر شده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، دخترانی که ارتباط مطلوبی با مادرانشان دارند، هم اطلاعات دوران بلوغ و مسائل جنسی را از مادر دریافت می‌کنند و بعد از رخ دادن اولین قاعدگی به مادر خود خبر می‌دهند. رابطه با والدین یکی از عوامل مهم در بهزیستی نوجوانان است همچنین رابطه نزدیک و صمیمانه دختران با مادران تاییدی بر این موضوع است که دختران مادران خود را بهترین منبع کسب اطلاعات بلوغ می‌دانند.

 

وی گفت: داشتن دانش و آگاهی توسط مادران خود عاملی برای برقراری ارتباط مناسب با دختران است بدین ترتیب پیشنهاد می‌شود کارگاه‌هایی با موضوع شناخت بهتر نوجوان و پیامد بلوغ در راستای پررنگ شدن نقش مادران و در نهایت گذر از دوران بلوغ برگزار شود.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار