197178
۰۵ اسفند ۱۳۹۷

مقابل فحاشی کودکان چگونه رفتار کنیم؟

یک روانشناس گفت: عکس‌العمل والدین مقابل فحاشی کودکان باعث می‌شود، آن‌ها احساس کنند که کار مهمی را انجام داده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، محمدباقر حسنوند روانشناس کودک درباره چگونگی برطرف کردنفحش‌دادن کودکان اظهار کرد: این رفتار کودکان در سنین مختلف متفاوت است و دلایل زیادی دارد.

 

این روانشناس با بیان اینکه بچه‌ها در سه و چهار سالگی بیشتر از کلمات ناسزا استفاده می‌کنند، افزود: کودکان البته متوجه نیستند و نمی‌دانند که فحش دادن چه اثری دارد و چگونه ممکن است بزرگتر خود را عصبانی و ناراحت کند.

 

حسنوند با بیان اینکه بچه‌ها در این سن، سخت در مقابل قدرت بزرگتر‌ها مقاومت می‌کنند و عکس العمل آن‌ها را می‌سنجند، گفت: آن‌ها از کلمات نامناسب در حالی استفاده می‌کنند معنی آن را نمی‌دانند.

این روانشناس با اشاره به اینکه عکس العمل نشان دادن پدر و مادر اشتباه  است، افزود: این موضوع باعث می‌شود کودک احساس کند کار مهمی انجام داده است.

حسنوند با اشاره به اینکه بهترین عکس العمل، بی تفاوت ماندن و اعتنا نکردن است، تصریح کرد: اگر پدر و مادر قبول کنند که کودکشان مفهوم حرفش را نمی‌داند راحت‌تر می‌توانند با بی‌تفاوتی برخورد کنند.

وی با اشاره به اینکه برای کودک یک الگوی خوب باشید، بیان کرد: اگر به عنوان یک رهبر حرف بدی بزنید، احتمالا فرزند شما نیز این کار را انجام خواهد داد.

 

این روانشناس کودک تاکید کرد: قوانین مربوط به حرف بد را بگذارید، چرا که ممکن است کودکان نیاز به یک هشدار و یادآوری در مورد آنچه که مناسب است، داشته باشند.

حسنوند با بیان اینکه برای فحش دادن کودک خود عواقبی را در نظر بگیرید، افزود: اگر شما قانونی را در مورد حرف بد ایجاد کرده اید و این اتفاق بیافتد، ممکن است عواقب منفی ناشی از این کار ضروری باشد.

وی اضافه کرد: اگر فرزند شما حرف بدی را به زبان می‌آورد، هنگام عصبانیتش به او آموزش بدهید که چگونه می‌تواند خودش را آرام کند.

حسنوند با اشاره به اینکه کارتون‌ها و برنامه‌هایی که کودکتان تماشا می‌کند را با دقت بیشتری کنترل کنید، تاکید کرد: همچنین جلوی کودکان فحاشی نکنید و اگر این عادت را دارید ترک کنید، چرا که شما اولین الگوی فرزندتان هستید.

 

وی خاطرنشان کرد: هرگز به ناسزاگویی کودک نخندید و طوری رفتار کنید که او متوجه زشت بودن کارش شود.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار