196470
۲۸ بهمن ۱۳۹۷
سبک زندگی جدید؛

تاثیر جشن‌های مختلف برای کودکان بر سبک زندگی و رفتار آنها در آینده

با گسترش شبکه‌های اجتماعی تصاویری از جشن‌های متعددی که برخی خانواده‌ها با عناوین مختلف برای فرزندان‌شان برگزار می‌کنند را دیده‌ایم، اما نکته قابل توجه تاثیر این جشن‌ها بر کودکان و رفتار آن‌هاست.

به گزارش کودک پرس ، جشن هایی که هر روز به تعداد آن ها اضافه می شود و البته در کنار افزایش تعدادشان، تشریفات آن ها نیز به شدت در حال افزایش است.

حالا در کنار کیک، داشتن کوکی، هدیه های یادگاری، تزیین اتاق و داشتن ظرف و لیوان متناسب با حال و هوای جشن نیز جزو ملزومات در نظر گرفته می شود . اما آیا برگزاری چنین مراسمی خوب است؟

دورهمی به نشانه حمایت
بخشی از این جشن ها در قدیم به شکلی دیگر برگزار می شد مانند جشن ویارونه که در زمان بارداری گرفته می شد یا دور هم جمع شدن خانم ها در مراسمی با عنوان حمام زایمان. جدای از سادگی در اجرای این مراسم ، در گذشته بیشتر این جشن ها به منظور نشان دادن حمایت از همدیگر برگزار می شد. به همین دلیل نیز در دوره های سختی، بیشترین میزان دورهمی ها وجود داشت. بخش زیادی از جشن های امروزی اما چنین کاربردی ندارند و از این نظر در این دسته قرار نمی گیرند و به نظر می رسد بزرگداشت تلاش کودک به عنوان یکی دیگر از توجیهات برای برپاکردن این مراسم مطرح می شود.

تاثیرات منفی برگزاری چنین جشن هایی
اول آن که آوردن توجیه برای این که می خواهیم تلاش کودک را جشن بگیریم درباره برخی جشن ها مانند جشن دندان در آوردن یا ورود به کلاس اول بی معناست چراکه آن ها به واسطه رشد کودک و نه تلاش او حاصل شده اند. اما درخصوص برخی جشن های دیگر مانند جشن خودکار می توانیم چنین موضوعی را بپذیریم.

اما سوالی که این جا مطرح است تناسب بین میزان تلاش کودک و جشنی است که برای این موضوع گرفته می شود. از طرفی حتی اگر ما اهداف والایی نیز از برگزاری چنین جشن هایی داشته باشیم، زمانی که آن ها را بیش از حد تشریفاتی یا برای هر بهانه کوچکی جشنی برگزار کنیم، همزمان پیام های دیگری را نیز به کودکانمان منتقل می کنیم.

به عنوان مثال ممکن است کودک به این نتیجه برسد که برای حال خوش نیاز به خرج زیاد است یا ممکن است در طولانی مدت به این نتیجه برسد که برای لذت بردن از نتیجه تلاش خود، لازم است آن را به دیگران عرضه و در صورت خوشحالی دیگران، احساس رضایت کند. با توجه به همه این موارد به نظر می رسد برگزاری این میزان جشن ممکن است نه تنها تاثیر مثبتی در طولانی مدت نداشته باشد که تاثیرات منفی دیگری را نیز به همراه داشته باشد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار