موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
193074
۲۶ دی ۱۳۹۷

راه‌های درمان وابستگی کودک و نوجوان به فضای مجازی

نشست درمان وابستگی کودک و نوجوان به فضای مجازی با موضوع تبیین نگاه کاربردی و درمانی به فضای مجازی و نقش والدین در راستای تربیت شایسته کودکان و نقش بنیادین نظام خانواده در پرهیز از وابسته شدن کودکان به فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، حجت الاسلام مصطفی رشید، روانشناس شخصیت و مشاوره خانواده، در نشست درمان وابستگی کودک و نوجوان به فضای مجازی، ضمن اشاره به نگاه کاربردی و درمانی به فضای مجازی گفت: زمانی که کارکردهای فردی و اجتماعی فرد افت می کند اینطور گفته می شود که فرد تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته است.

وی با بیان این که بخشی از افراد درگیر فضای مجازی دچار اختلالات شخصیتی اند و ممکن است کارکردهای اجتماعی و تحصیلی آنان حتی افت نکرده باشد، تصریح کرد: کسی که شکاک و یا بدبین و با احساس ناامنی زیادی می کند به دلیل گرفتاری به این فضا بوده و کسی که درگیر این فضا شده باید درک کرد چطور ممکن است درگیر شده باشد و این اختلال کجا خود را نشان می دهد.

صرف استفاده از اینترنت و فضای مجازی به معنای اختلال نیست

حجت الاسلام رشید با بیان این که صرف استفاده از اینترنت و فضای مجازی به معنای اختلال نیست، خاطر نشان کرد: ممکن است پژوهشگری ده ها ساعت از فضای مجازی استفاده کند که به او وابسته گفته نشود اما کسی سه ساعت از این فضا استفاده می کند و اعتیاد داشته باشد و اعتیاد به فضای مجازی یعنی همانطور که معتاد بدون مواد نمی تواند زندگی کند و تحت هر شرایطی نیاز به مواد دارد، کسی که وابستگی به فضای مجازی دارد همیشه نگران قطعی و یا به پایان رسیدن بسته اینترنت است.

روانشناس شخصیت و مشاوره خانواده با بیان این که چرخه ای که در زندگی روی می دهد و فرد وابسته به فضای مجازی و دنیای اینترنت می شود، ابراز کرد: این چرخه در برخی مبانی علمی وجود دارد و گام نخست این چرخه احساس نیازهای اولیه به این فضا و یا فرار از مشکلات دنیای واقعی است و افراد گاهی برای رفع نیازهای اولیه از دوره جنینی تا پایان عمر الزاماتی دارند که گاهی برای رفع آن به این فضا رجوع می کنند همانطور که کودکی که تازه به دنیا آمده پانزده ثانیه باید تاخر داشته باشد و این تاخر در نیاز باعث تقویت اراده و تاب آوری بالا باشد ولی تحمل و تاخر به نیازها بازه زمانی دارد و نیازهای اولیه که نیازهای فیزیولوژیک هستند نمی شود خیلی به تاخیر انداخت و عده ای برای مشکلات در رفع نیازهای فیزیولوژیک به فضای مجازی پناه می برند.

افراد به دلیل مشکلات در دنیای ارتباطی روزمره به فضای مجازی پناه می برند

وی با بیان این که گاهی افراد به دلیل مشکلات در دنیای ارتباطی روزمره به فضای مجازی پناه می برند، اظهار کرد: گام بعدی تامین نیازهای اولیه است و احساس ناامنی در تامین نیازها که گاها منجر به اضطراب می شود و همه روابط بین فردی را به هم می ریزد از دیگر عوامل روی آوردن به این فضاست و در حقیقت اکثر شکست ها و عمده اختلالات روانی زیربنای اضطراب دارد.

حجت الاسلام رشید با بیان این که احساس ناامنی که فرد احساس می کند نمی تواند نیازها را تامین کند اضطراب ایجاد می کند و در این پروسه از احساس نیاز تا تامین نیاز کاتالیزوری وجود دارد که اگر نظام خانواده، نظام منسجمی باشد و فرد از لحاظ شخصیتی دلبستگی ایمن داشته باشد، شاید وابستگی نسبت به دنیای مجازی کمتر در او دیده شود.

هر اتفاقی و مساله ای از سن نوجوانی به بعد ریشه در کودکی دارد

روانشناس شخصیت و مشاوره خانواده با بیان اینکه هر اتفاقی و مساله ای از سن نوجوانی به بعد ریشه در کودکی دارد و درمانگر باید در مصاحبه بالینی از فرد مورد نظر سابقه رشد بگیرد و بداند که مشکلات فرد در بزرگسالی ریشه در کودکی دارد، اظهار کرد: یعنی از بدو تولد تا پنج سالگی بستر اختلالات روانی در بزرگسالی هستند همانطور که در احادیث نیز آمده که در هفت سال نخست بچه را تربیت کنید، در هفت سال دوم او را ادب و قانون پذیر کنید و در هفت سال سوم به کار بگیرید.

وی با بیان این که اگر فرد دچار شخصیت اجتنابی است ریشه آن را باید در کودکی او جستجو کنید، تصریح کرد: مشکلاتی که در در نسل نوجوان و جوان پیش آمده و سبب شده به فضای مجازی پناه ببرند، برخی ریشه در کودکی دارد و وقتی می خواهید بچه را تربیت کنید، متاسفانه بچه ها را برای کمبود ها و آرزوهای خود می خواهید تربیت کنید که این اشتباه است.

حجت الاسلام رشید با بیان این که نمی توانید بگویید کودک دست به فضای مجازی نزند در حالی که مرد خانواده با رسیدن به خانه وارد فضای مجازی می شود، خاطر نشان کرد: کودک تفکر عینی دارد و مشاهدات والدین را به عنوان الگوی خود می بیند.

روانشناس شخصیت و مشاور خانواده با بیان این که کسانی که درگیر فضای مجازی شده اند، تاخیر در ازدواج و دوره تحصیل کند دارند، شغل سطح پایین انتخاب می کنند و احساس عدم اعتماد به نفس و بی کفایتی می کنند، گفت: اینگونه افراد همواره وقتشان را در فضای مجازی می گذارند؛ برخی نیز منزوی و گوشه نشین می شوند و میل ارتباط با دیگران ندارند.

انرژی های روزانه شما محصول خواب به موقع شماست

وی ضمن اشاره به راهکارهای درمانی در این خصوص، با بیان این که اگر فرزندانتان درگیر فضای مجازی هستند، سعی کنید برای درمان ساعت خواب آنان را در گام نخست تنظیم کنید، افزود: انرژی های روزانه شما محصول خواب به موقع شماست، خواب زمان ندارد بلکه کیفیت دارد و اگر در ساعت خواب مشکل داشته باشید این در اشتها، کیفیت و انرژی تاثیر می گذارد.

حجت الاسلام رشید با بیان این که از سوی دیگر به زور نوجوانانتان را در خانه نکنید و بگذارید آنان تعامل و ارتباط با محیط های اجتماعی داشته باشند، اظهار کرد: اینطور نباشد که برای داشتن دوستان هر راه ارتباطی را پیش بگیرید؛ اگر نوجوانان وارد این فضاها شدند، بدانید که گاهی کنترل کردن سخت است و از سوی دیگر آنان نیاز به توجه خواهی و احترام طلبی دارند.

روانشناس شخصیت و مشاور خانواده با بیان این که اگر نظام خانواده نظام سالمی بوده و ساختار درستی داشته باشد، بیرون از محیط خانه هرچه بخواهند او را منحرف کنند، هیچ اتفاقی نمی افتد، ابراز کرد: در اینصورت فقط مسائل مربی به عنوان پرسش برایشان مطرح می شود که مسائل را با والدین در میان می گذارند ولی اگر نظام خانواده مشکل داشته باشد، کودکان به افراد بیرون خانه و یا فضای مجازی پناه می برند و نظام خانواده صحیح می تواند نقش عوامل بیرون خانواده مخرب را کاهش دهد.

 

 

 

منبع:

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار