186101
۳۰ آبان ۱۳۹۷
یادداشت؛

جشنواره تئاتر فرصتی برای “آشنایی فرهنگ‌ها”

همدان این روزها میزبان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است.

به گزارش کودک پرس ، بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان آغاز به کار کرد ، جشنواره ای که مدت هاست در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین ماندگار شده است.

این جشنواره فرصت مناسبی برای عرض اندام و نمایش فرهنگ ها وتمدن های مختلف ایران و حداقل ۱۶ کشور دنیا به مدت یک هفته است.

از آنجایی که فرهنگ ها زبان گویای باورها و اندیشه ها و عملکردهای جوامع به شمار می آیند و تا فرهنگ سازی مناسبی در حوزه های مختلف صورت نگیرد نمی توان گام مثبت و ثابتی برداشت لذا توجه به این حوزه می تواند در راستای توسعه هر جامعه ای در ابعاد مختلف مفید باشد.

اهمیت فرهنگ در پیشرفت و یا پسرفت جوامع به حدی است که برخی جامعه شناسان با زیربنا دانستن فرهنگ در توسعه جوامع بر این اعتقادند که برای تثبیت هر کاری باید اول کار فرهنگی در آن زمینه صورت گیرد و الا نمی توان نسبت به دوام و اثر آن خوشبین بود.

هنر تئاتر به عنوان یکی از ابزارهای فرهنگی می تواند در راستای نهادینه کردن بسیاری از نکات مثبت فرهنگی در جامعه موثر باشد.

 

جشنواره هایی همچون تئاتر کودک و نوجوان می تواند یک گردهمایی از فرهنگ های مختلف با توجه به وسعت گروهها و کشورهای شرکت کننده در آن باشد.آشنایی با این فرهنگ ها و درونمایه نمایش هایی که بر روی صحنه می رود ما را با فرهنگ یک منطقه از جهان آشناتر می کند.

در قالب این هنر می توان مردم را از بزرگ و کوچک خطاب قرار داد و بسیاری از ارزشها و باورها را با این ابزار مهم و تاثیرگذار نهادینه کرد.

کودکان از طریق تصویری که می بینند ،آنهم واقعی و رو در رو ، پیام را ملموس تر و کاربردی تر دریافت می کنند و در زندگی به کار می گیرند. هر چقدر مفاهیمی که در این قالب هنری ریخته می شود مناسب و دارای کار ویژه های مناسب و هم راستا با توسعه و پیشرفت جامعه باشد به همان نسبت هم می توان نسبت به درونی کردن آن ارزشها امیدوار بود.

 

چه بسیار مفید خواهد بود مسئولان دستگاههای اجرایی مختلف در حوزه های انرژی ، ترافیک ، صرفه جویی ، گفتگو ، ادب و اخلاق از این هنر برای انتقال مفاهیم مورد نظر خود کمک بگیرند و آنرا در جامعه نهادینه کنند.

جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان فرصتی برای نشان دادن فرهنگ و تمدن ایران به میهمانان خارجی است. چنین جشنواره هایی می تواند به یک گردهمایی فرهنگی و گفتگوی فرهنگی بیانجامد.پیامد و نتیجه چنین گفتگوهایی نشان دادن فرهنگ خود به سایر ملل و گسترش فرهنگ صلح و دوستی میان اقوام و ادیان و ملل مختلف است ، صلحی که جهان مدت هاست تشنه آن است.

در شرایطی که دنیا قصد دارد مسلمانان و مردم ایران را خشونت طلب و حامی تروریسم به جهان معرفی کند و برای این مهم از هیچ کاری فروگذار نمی کند و همه دستگاههای تبلیغاتی خود را بکار گرفته است اینگونه گردهمایی ها می تواند ملت های مختلف را از نزدیک با فرهنگ آشتی جویانه و صلح مدارانه مسلمانان و اقوام  و ملت ایران آشناتر کند.

 

جشنواره بین المللی تئاتر همچون سایر برنامه های فرهنگی ، اقتصادی و ورزشی که در سطح بین المللی در همدان به میزبانی از ایران اتقاق می افتد می تواند در بالا بردن نام و آوازه پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین موثر باشد.

میزبانی از دو رویداد آسیایی و جهانی در حوزه گردشگری ، حضور گردشگران خارجی و داخلی به استان ، جشنواره بین المللی تئاتر ، چندین رویداد ورزشی جهانی ، مراودات اقتصادی با استانهای سایرکشورها ، میزبانی علمی و حضور دانشجویان خارجی در پردیس بوعلی سینا تنها بخشی از اتفاقات استان در سال ۲۰۱۸ میلادی است.

استان همدان با دارا بودن بیش از هزار و ۷۰۰ جاذبه تفریحی ، تاریخی و طبیعی پتانسیل آنرا دارد که نام و آوازه ای در خور بیابد و از منافع آن منتفع شود.

 

آشنایی مردم ایران و دنیا با استان همدان و جاذبه های آن در حوزه های مختلف می تواند مقدمه ای برای اتفاقات جدید در حوزه های گردشگری ، اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی استان باشد.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار