184573
۱۴ آبان ۱۳۹۷

روایت عکاسانه از کودکان قربانی جنگ افغانستان در مجله تایم

مجله تایم در گزارشی به مجموعه عکسی از عکاس استرالیایی با موضوع درمان ۷ کودک افغان که بر اثر انفجار نارنجک پاهای خود را از دست دادنده‌اند، پرداخته است.

به گزارش کودک پرس ، «آندری کویلتی» (Andrew Quilty) خبرنگار و عکاس آزاد استرالیایی در تازه‌ترین مجموعه عکس خود با عنوان «وقتی جنگ به خانه می آید» مراحل درمان 7 کودک افغان را به همراه گزارشی در مجله تایم منتشر کرده است.
کویلتی عکاسی حرفه‌ای است که کار خود را از سال 2000 شروع کرده و از سال 2013 تا کنون نیز در افغانستان و خاورمیانه حضور مستمر دارد.
وی در این سالها به بیش از 20 ولایت در افغانستان سفر و تلاش کرده است به وسیله عکس‌ها و گزارش‌های خود، روایتی مستند از این کشور را ارائه کند.

آندری به همراه عکسهای خود در مجله تایم نوشته است: صبح یکی از شب‌هایی که روستای کوچک «ساعد توبا» در شرق افغانستان زیر رگبار گلوله و موشک بود، جمعی از کودکان از میان گندمزارها به مدرسه می‌رفتند که یکی از آنها یک شیء براق و سبز به اندازه یک باتوم پلیس پیدا کرد و درحال برگشت به خانه آن را برداشت تا به سایرین نشان دهد.

بعد از اینکه تقریبا ده‌ها کودک برای تماشای آن جمع شدند، نارنجک موشک (RPG) به زمین افتاد و به گفته «هامیشا گل» 60 ساله، که صدای انفجار را از روی تراکتورش در فاصله یک کیلومتری شنیده بود، ابری از گرد و غبار آسمان خانه‌اش را تیره کرد.
پس از 17 سال جنگ بین طالبان و نیروهای افغان، خشونت همچنان ادامه دارد و قربانی می‌گیرد.
غیرنظامیان بسیاری قربانیان سالها جنگ در این کشور بوده‌اند؛ بسیاری قربانی بمب‌گذاراران انتحاری شدند، بسیاری قربانی حملات هوایی و انفجار مین‌های عمل نکرده.
در میان بیش از هشت هزار نفر تلفات غیرنظامی در سال جاری، 337 نفر در اثر انفجار کشته شدند که 90 درصد آنان را کودکان تشکیل می‌دادند.
در ماجرایی که کویلتی در عکس‌هایش روایت می‌کند، پنج کودک یک پای خود را از دست دادند، دو نفر دیگر هر دو پای خود را و همچنین سه نفر دیگر و یک بزرگسال که همراه آنان بودند، زندگی خود را قبل از رسیدن به بیمارستان از دست دادند.

روزها به آرامی در حالی که زخم‌هایشان شروع به بهبود کرد، گذشت. «حمشی گول» اسباب بازی‌ها را از بازار برای پسران خود خرید تا در بستر بیمارستان بازی کنند و «شفیق الله» با توجه به از دست دادن هر دوپای خود حاضر به ترک مدرسه نیست و به دنبال ادامه تحصیل است.
کودکان پس از خروج از بیمارستان با کمک خانواده های خود به صورت منظم در مرکز ارتوپدی صلیب سرخ در جلال آباد آموزش می‌بینند که چگونه پس از نصب پروتزها می توانند شروع به راه رفتن کنند.

کویلتی در این سالهای کار در افغانستان موفق شده است جوایز معتبری همچون «عکس سال جهان» (Picture of the Year International Award) را از آن خود کند و نمایشگاهی از آثار خود را در «پرپینیان» (Perpignan) فرانسه برگزار کند.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار