موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
183790
۰۹ آبان ۱۳۹۷

درباره اربعین هیچ کتاب کودک و نوجوانی منتشر نشده است!

کم‌کاری مراکز فرهنگی که تعدادشان در کشور کم هم نیست درباره موضوع مهمی، چون اربعین به اندازه‌ای است که یک فعال فرهنگی می‌گوید هنوز کتابی درباره معرفی اربعین به کودکان و نوجوانان منتشر نشده است.

به گزارش کودک پرس ، کم‌کاری مراکز فرهنگی که تعدادشان در کشور کم هم نیست درباره موضوع مهمی، چون اربعین به اندازه‌ای است که یک فعال فرهنگی می‌گوید هنوز کتابی درباره معرفی اربعین به کودکان و نوجوانان منتشر نشده است.

یک استاد حوزه و دانشگاه، درباره چرایی اندک بودن پژوهش‌ها و نیز تولید محتوای مناسب برای سنین مختلف درباره اربعین می‌گوید: در سال‌های پس از انقلاب با سقوط حکومت صدام حسین بود که ما توانستیم دوباره در حجم وسیع به عراق برای زیارت عتبات برویم. پیش از انقلاب هم سفر به عتبات مشکل بود، اما به طور کل در آن دوران فرصت‌ها برای پژوهش درباره اربعین و انتشار آن نیز اندک بود و فراموش نکنیم که کتاب‌هایی از این دست در آن دوران زیاد هم مشتری نداشتند. اکنون چند سالی است که ما می‌توانیم برنامه پیاده‌روی اربعین را برگزار کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه به اندک بودن موضوع برای پژوهش درباره اربعین نیز اشاره کرد و ادامه داد: همان‌گونه که گفتم خود جریان اربعین و وقایع پیرامونی آن، موضوع مختصری برای پژوهش است و به نظرم همین معدود کتاب‌هایی که درباره آن کار شده کافی است. اگر هم بنا به انتشار کتاب و پژوهش جدید است، باید بتوانیم کتاب را با موضوعات دیگر فربه کنیم، البته فراموش نشود که ما باید برای تمامی سلایق فکری و همینطور گروه‌های سنی کتاب داشته باشیم. امروزه نمی‌توانیم یک کتاب مناسب در معرفی اربعین برای دانش‌آموزان معرفی کنیم، چراکه اساساً چنین کتابی هرگز منتشر نشده است.

به گفته وی به طور کل مباحث و موضوعات درباره اربعین به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ نخست اینکه آیا واقعه اربعین و سفر جابر بن عبدالله انصاری به کربلا در همان سال اتفاق افتاده یا در سال بعد؟ در این زمینه پژوهش‌هایی وجود دارد. بحث دوم درباره اربعین در ادوار مختلف تاریخی است، مثلاً زیارت‌های علما در روز اربعین چگونه بوده و تاریخچه پیاده‌روی اربعین چیست؟ و بحث سوم درباره زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) و ادعیه و زیارتنامه‌هاست که این البته اختصاصاً درباره اربعین نیست. حجت‌الاسلام والمسلمین کاوس روحی افزود: درباره اربعین در ادوار مختلف تاریخی پژوهش‌ها بسیار کم است و شاید اصلاً در قالب یک کتاب هم نباشد.

درباره تاریخچه پیاده‌روی اربعین و اینکه چه شد که علما از حوزه علمیه نجف تا کربلا را پیاده می‌رفتند نیز گمان نکنم هیچ کتابی منتشر شده باشد. ما هنوز درباره سیره علمای بزرگ در موضوع پیاده‌روی اربعین چیزی نمی‌دانیم. در این میان صرفاً کتاب‌های ادعیه و آداب زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) منتشر شده است که این کتاب‌ها در شمارگان و تعداد کمتر در پیش از انقلاب نیز منتشر می‌شد.

 

 

 

 

منبع: روزنامه جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار