182080
۲۸ مهر ۱۳۹۷

بهترین زمان برای اصلاح تغذیه کودکان چه زمانی است؟

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: اصلاح تغذیه را باید از دوران مهدکودک آغاز کرد و این در حالی که امروز وضعیت تغذیه در مهدکودک‌ها را نتوانستیم اصلاح کنیم.

به گزارش کودک پرس ، سکینه جعفری در گفتگویی اظهار داشت: در راستای اصلاح تغذیه خانوارها، برنامه مداخله ای با جهاد کشاورزی داریم که در این راستا زنان روستایی و عشایر، آموزش مباحث تغذیه صحیح و سبزی کاری را برعهده دارند که از دو ماه دیگر آغاز می شود.

وی بیان داشت: همچنین با سازمان‌های حمایتی مثل کمیته امداد امام خمینی جلسه ای داشتیم که مددجویان را در حوزه تغذیه سالم آموزش دهند.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: تغذیه سالم را باید از دوران خردسالی آغاز کرد زیرا که در این زمان کودکان هر آنچه یاد بگیرند تا پایان عمر بر مبنای همین آموزش ها عمل می کنند.

وی با اظهار اینکه منظور از تغذیه صحیح ، روش های پخت و نگهداری درست غذا است، گفت: شاید امروز مواد غذایی خوبی استفاده شود اما به دلیل عدم درست پخت غذا، مصرف آنها عامل بیماری هایی مثل چاقی، پر فشاری خون ، چربی خون و غیره می شود.

 

جعفری با بیان اینکه فریز کردن غذا را نمی توان عامل بیماری دانست، افزود: در فریز کردن مواد مغذی غذا نگهداری میشود، و همچنین روش نگهداری غذا و پخت مواد غذایی به صورت بخار پز و کبابی بسیار مفید می باشد.

وی با بیان اینکه بهتر است که از ریختن سس چرب در سالادها خودداری و به جای آن از اب لیمو و سرکه بدون نمک و ماست پرچرب استفاده شود، اعلام کرد: با تغذیه و روش پخت سالم و مصرف غذاهای سالم به راحتی می توانیم از بسیاری از بیماریهای پیشگیری کرد.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه، بیش از حد نیاز دور ریختن مواد غذایی را یکی از عادات بد مردم دانست و گفت: امروز یک سوم از مواد غذایی به عنوان ضایعات دور ریخته می شود.

 

وی مصرف روزانه میوه مردم اصفهان را ۷۹ درصد و سبزی را ۶۵ درصد اعلام کرد و افزود: میزان مصرف میوه و سبزی در خانواده های ایرانی کافی نیست و باید این رقم به ۸۰ تا ۹۰ درصد برسد.

جعفری با اعلام اینکه ۵۲ درصد عامل اصلی بیماریهای قلبی و عروقی و سرطان، استفاده از نمکدان است، گفت: بر اساس آمار تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد میان وعده های روزانه خانوارها شکلات و شیرینی جات است که مصرف بیش از حد استاندارد قند ابتلا به بیمارهای چاقی و دیابت و فشار خون را بدنبال دارد.

 

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی ضمن توصیه بر خانواده ها که از لبنیات کم چرب استفاده کنند زیرا که باعث پیشگیری از بیماریها و جذب کلیسن آت هم بالاتر می‌رود، تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار که به سال ۹۰ بر می گردد، میزان مصرف لبنیات در خانواده ها بین ۸۴ و ۹ دهم درصد است .

وی بیان داشت: میزان دیابت در سنین بالای ۲۵ سال در اصفهان ۱۱ و ۶ دهم درصد است و میزان کلسترول خون بالا حدود ۴۶ درصد است همچنین شیوع اضافه وزن و چاقی حدود ۶۱ درصد در بین مردم اصفهان ثبت شده است.

 

جعفری شیوع بالای فشارخون را ۲۵ ممیز ۴ درصد است اعلام کرد و افزود: به منظور پیشگیری از بیماریها علاوه بر تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی نیز توصیه می شود و همچنین نیم ساعت پیاده روی به تمام مردم سفارش می شود.

 

 

 

 

منبع: بهداشت نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار