172512
۰۳ شهریور ۱۳۹۷

قرآن، نوازشگر روح و روان/ معجزه کتاب وحی در زندگی نوجوان اهوازی

قرآن برترین و مهم‌ترین نعمتی است که خداوند مهربان به انسان داده، بطوریکه در سوره الرحمن آمده، انسان تنها در سایه تعلیم خداوند به کمال می‌رسد.

به گزارش کودک پرس ، قرآن کریم، کتاب مقدس دین اسلام است و در باور مسلمانان سخنان خداست که به صورت وحی از سوی او توسط جبرئیل بر پیامبر اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله علیه و آله و سلم)، نازل شده ‌است.

مسلمانان، قرآن را بزرگ ترین معجزهٔ پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) و روشن ‌ترین دلیل بر پیامبری او می‌دانند و اصلی‌ترین منبع وحی در اسلام به ‌شمار می‌آید که به زبان عربی است.

 

 

کلمهٔ قرآن در لغت به معنی «قرائت کردن» و «خواندن» است و مسلمانان معمولاً به آن با عناوینی مانند «قرآن کریم» و «قرآن مجید» اشاره می‌کنند. قرآن به ۳۰ جزء تقسیم شده و ۱۱۴ سوره دارد.

به همین بهانه با نوجوان 14 ساله اهوازی که در زمینه قرائت قرآن توانسته موفقیت های زیاد کشوری، استانی و شهرستانی کسب نماید، به گفتگو نشستیم.

 

 

سین: خودتان را معرفی کنید؟

بسم الله الرحمن الرحیم، احمد کعبی اصل هستم.

سین: متولد چه سالی هستید؟

در 29 شهریور ماه سال 1383 در اهواز، شهرستان کارون به دنیا آمدم و در حال حاضر 14 سال سن دارم.

سین: آیا خواهر و برادر هم دارید؟

بله، یک خواهر بزرگ تر و یک برادر کوچک تر

سین: از چند سالگی شروع کردید به قرائت قرآن؟

از 9 سالگی علاقمند شدم به قرآن کریم و قرائت آن را شروع کردم.

سین: چی عاملی باعث شد قاری قرآن شوید؟

از سنین کودکی همراه پدرم در جلسات مختلف قرآنی شرکت می کردم و کم کم علاقمند شدم.

سین: آیا توانسته ای قرآن را حفظ کنی؟

بحمدالله به لطف خداوند تونستم چند جز از قرآن را حفظ کنم و هدفم و تلاشم حفظ کل قرآن است.

 

 

سین: الگو و مشوق شما در زمینه قرائت و ترتیل چه کسی هست؟

پدرم مشوق اصلی و استاد اولم در زمینه قرائت و حفظ قرآن است.

سین: تا الان چه مقام های کشوری در زمینه قرائت قرآن کسب کردی؟

با لطف و عنایتی که خداوند به من دارد، موفق شدم مقام اول کشوری در هفتمین دوره مسابقات تلویزیونی اسراء در بخش استاد منشاوی و همچنین مقام سوم مسابقات دانش آموزی رشته تلاوت را کسب کنم.

 

 

سین: از مقام های استانی و شهرستانی که کسب کرده ای بگویید؟

خداروشکر توانستم 3 مقام اول استانی، مقام دوم در رشته قرآن، مقام اول استانی در رشته تلاوت کسب کنم و همچنین بیش از 15 مقام شهرستانی هم کسب کرده ام.

سین: قرآن چه تاثیری در زندگیت داشته؟

وقتی قرآن میخوانم آرامشی به من دست میده و از اینکه میتوانم با خواندن قرآن با خدا ارتباط داشته باشم خیلی خوشحالم.

 

 

سین: از قرآن چه چیزهایی یاد گرفتی؟

از قرآن درس های زیادی یاد گرفتم، مثل: احترام به پدر و مادر و بزرگترها، راستگویی، درستکاری، پرهیزکاری و خیلی کارهای خوبی که در قرآن سفارش شده است.

 

 

سین: بنظرتون بهترین زمان برای حفظ قرآن چه سنی است و چه توصیه ای برای همسن و سال های خودت داری؟

وقتی آدم از بچگی کاری را شروع کند خب راحت تر میتونه یاد بگیره، به همسن و سال های خودم توصیه می کنم از سن کودکی قرآن بخوانند و با این کتاب آسمانی انس بگیرند و تلاش کنند این کلام خدا را حفظ کنند.

سین: از چه روشی برای حفظ قرآن استفاده کردی؟

به نظرم بهترین روش برای آشنایی با قرآن شرکت در جلسات قرآنی است و تکرار و تمرین و گوش دادن به تلاوت قرآن کریم برای حفظ قرآن موثر است.

سین: بنظرتون یه قاری خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

یک قاری خوب باید درستکار، فروتن و متواضع، راستگو باشه و دستورات خداوند متعال که در قرآن و احادیث به آن سفارش شده در زندگیش بکار ببره و به آن ها عمل کنه.

سین: حرف آخر؟

از همه از جمله پدرم و همه اساتید عزیزم که کمک کردند به من در قرائت قرآن و اصول آن تشکر میکنم و دست همگی آن ها میبوسم.

 

 

در ادامه با پدر احمد کعبی اصل، نوجوان 14 ساله اهوازی گفتگویی داشتیم:

سین: چه خصوصیاتی در احمد دیدید که باعث شد تشویقش کنید برای تلاوت قرآن کریم و شرکت در مسابقات و کسب این موفقیت ها؟

زمانیکه در جلسات قرآن شرکتی می کردم یا در منزل قرآن تلاوت می کردم، احمد از من میخواست که با صدای بلند بخوانم و به خواندن من گوش میداد، و این چنین بود که متوجه علاقه و استعداد وی به قرآن و تلاوت و حفظ این کتاب با ارزش شدم.

سین: آیا این علاقه ادامه دارد و باز هم تلاش می کنید که این راه را ادامه بده؟

بله، خداروشکر خیلی با قرآن انس داره و روزانه چندین ساعت در اختیارش قرار میدم که تمرین کنه و در جلسات قرآنی که شرکت می کنم احمد را هم همراهم میبرم تا از محضر اساتید مختلف فیض ببره.

سین: حرف آخر؟

برخی اساتید قرآنی با توجه به صدای و سبک تلاوت قرآن توسط احمد، لقب استاد منشاوی آینده ایران را به وی داده اند و خدا را بخاطر داشتن چنین فرزندی شاکرم، و بازهم خدا را شکر میکنم که توانسته ام چنین فرزندی برای اسلام و ترویج قرآن تربیت کنم.

قرآن کریم در زندگی همه انسان ها تاثیر بسزایی دارد، به همین دلیل برای آشنایی بیش تر با فواید و اثرات تلاوت قرآن کریم از کودکی با کارشناس مسائل مذهبی به گفتگو نشستیم.

محمود سالاروند، دکتری مسائل مذهبی بیان داشت: قرآن کریم به عنوان کتاب الهی که دلائل عقلی و روایی بسیاری برای صحت آیات آن وجود دارد، همواره به عنوان اطمینان بخش ترین منبع بدون خطا در بین تمام کتب آسمانی مورد توجه قراردارد.

 

 

وی افزود: برهمین اساس می توان گفت وقتی اساس منبع قرآن کلام خداوند باشد، تاثیر محتویات و آیات آن نور است که قاری و تلاوت کننده آن از این آیات اثر می پذیرد و طبیعتا این اثرگذاری آیات هنگامی که از دوران کودکی آغاز شود تاثیرخود را در قلب پاک و خالی از هر ناخالصی که با قرآن همدم است خواهد گذاشت.

 

 

سالاروند اظهار کرد: حضرت علی (علیه‌السلام) در این خصوص می فرماید: هر کس از سنین کودکی با قرآن همدم شود، آیات آن با گوشت و خونش آمیخته می شود. حال باتوجه به معنی روایت شریف از خود می پرسیم آیا منظور از این آمیخته شدن کاغذ قرآن است یا نوا و صوت آن و یا خطوط این کتاب آسمانی؟

 

 

وی در ادامه افزود: پاسخ به روشنی معلوم است که منظور امیرالمومنین حضرت علی (علیه‌السلام) هیچ یک از اینها نیست، بلکه مقصود تاثیر نوری و ماورایی آیات است که مستقیما از کلام پروردگار نشات گرفته تا بر وجود قاری و تلاوت کننده آن اثر بگذارد، چرا که انسان قبل از جوانی مانند زمینی خالی از بذر و کشت است که قابلیت دریافت هر چیزی را دارد. حال چه بذری بهتر و سودمندتر از نور کلام الهی است که در کودکی درون وجود وی کاشته شود و طبیعتا این بذر کاشته شده زمانی ثمر خواهد داد و برداشت می شود و این برداشت و استفاده از بذر آیات قرآن در جوانی و در ایام زندگی قاری خود را به عرصه ظهور می رساند، تا جاییکه فکر این کودکی که به سن بلوغ و جوانی و حتی پیری رسیده خدایی می شود و برای هر تصمیمی خدا را در نظر می گیرد، شاکله فکری او خدایی می شود و در نهایت وجود و فکرش آمیخته با نور کلام خدا می گردد.

 

 

محمود سالاروند اظهار داشت: برهمین مبنا است که مفسران حقیقی و آگاهان واقعی به بطن قرآن یعنی اهل بیت گرامی پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) همواره به والدین سفارش به آموزش و تلاوت قرآن در کودکی می کنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این علم امروزه به این نتیجه رسیده است که هر آنچه در کودکی آموزش داده شود، ثمره و نتیجه خود را در سنین بزرگ تر خواهد داد، حال اگر منشا آموزشی به کودک نور قرآن باشد علاوه بر تاثیرات فکری اثرپذیری تربیتی و اخلاقی سالم و بدون ضرر را در بر خواهد داشت.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار