155085
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

وسعت کودک آزاری در بین پدرخوانده‌ها بیداد می‌کند

بنیانگذار نخستین موسسه پیشگیری از کودک‌آزاری در ایران و خاورمیانه با اشاره به تأثیر افزایش طلاق و رابطه آن با کودک آزاری، تصریح کرد: بیشترین کودکان توسط پدرخوانده‌های خود مورد کودک‌آزاری قرار می‌گیرند.

به گزارش کودک پرس ، شهین علیایی زند، بنیانگذار نخستین موسسه پیشگیری از کودک آزاری در ایران و خاورمیانه، در سمینار آسیب‌شناسی و بررسی راهکارهای پیشگیری پدیده کودک آزاری که شامگاه ۲۳ اردیبهشت‌ماه با حضور چهره‌های دانشگاهی، مسئولان حقوقی و قضایی و جمعی از فعالان اجتماعی در تالار شهر مشهد برگزار شد، بیان کرد: بسیاری از کودک آزاری‌ها در اثر غفلت رخ می‌دهد این درحالی است که مراقبت از کودکان و جدی گرفتن اتفاقات مرتبط با آن‌ها نقش مهمی در جلوگیری از این فاجعه دارد.

 

مواد مخدر صنعتی، کودک آزاری را خشن‌تر کرده است

علیایی زند افزود: شکل کودک آزاری در ده سال اخیر نسبت به گذشته درحال تغییر است ونسبت به قبل خشن‌تر شده که علت اصلی آن استفاده مجرمان کودک آزار از مواد مخدرصنعتی است و این امر یک تهدید عمده به شمار می‌رود چرا که در گذشته فقط کودک آزاری اتفاق می‌افتاد اما امروز بعد از کودک آزاری شاهد کشته شدن و حتی قطعه قطعه شدن جسد کودکان هستیم.
وی با بیان اینکه باید کارگاه‌های تربیت جنسی را به مرحله اجرا در آوریم، تصریح کرد: ۲۵ درصد زنان روسپی در کودکی مورد تجاوز و آزار جنسی در خانواده خود قرار گرفته‌اند.
بنیانگذار نخستین موسسه پیشگیری از کودک آزاری در ایران و خاورمیانه، ادامه داد: علت اصلی کودک آزاری غیبت مادر است و وسعت کودک آزاری در بین پدرخوانده‌ها بیداد می‌کند که علت اصلی این امر افزایش طلاق و ازدواج مجدد مادران است.

وی گفت: در جامعه یک قبح شکنی عظیم رخ داده و این قبح شکنی مانند ویروس به سایر اندام جامعه سرایت کرده و در نتیجه قبح شکنی اتفاقاتی در جامعه در حال وقوع است که تبعات آن با خشونت‌های اجتماعی عجین شده است و در نتیجه قبح شکنی الگوی رفتاری این امر حالت معمول به خود گرفته است.
علیایی زند اضافه کرد: از هر چهار ایرانی یک نفر به اختلال روانی دچار است که بیشتر از هر چیز تبعیض باعث ایجاد این فشار روانی شده است.

 

کودک آزاری در نتیجه غفلت والدین

وی گفت: آموزش و آگاهی‌بخشی کلید حل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است چرا که بسیاری از کودک آزاری‌ها در نتیجه غفلت والدین از کودکان رخ داده است، از طرفی باید یاد بگیریم چطور از لذت‌های ساده زندگی بهره‌مند شویم تا به آرامش درونی برسیم.

این استاد روانشناس تصریح کرد: علت اصلی اینکه کودکان ما از سایر کودکان در دنیا بیشتر با تبلت بازی می‌کنند، کم حوصلگی والدین‌شان است که بازی با کودکان را فراموش کرده‌اند.
سیدمحسن حسینی‌پویا ، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست، گفت: دو هزار مورد کودک آزاری در شهر مشهد طی یک سال گذشته گزارش شده است لذا باید این معضل اجتماعی ریشه‌یابی شود.

وی افزود: برای مقابله با این پدیده، پاک کردن صورت مسئله و مجازات مجرم کفایت نمی‌کند چرا که در بحث کودک آزاری برخورد با فاعل جرم یک عکس‌العمل طبیعی بوده و کافی نیست.

حسینی پویا گفت: پرخاشگری در جامعه رو به افزایش است اما با آموزش و کاهش پرخاشگری و خشونت در جامعه می‌توان کودک آزاری را نیز کاهش داد، از همین رو باید با تغییر فضا، سیما و منظر شهری، سیمای منعطفی در شهر ارائه کرد و به سمت ایجاد فضای شاد و امیدوارکننده پیش رفت.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار