موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
145097
۱۶ اسفند ۱۳۹۶

چند راهکار ساده برای مقابله با بی‌اشتهایی کودکان

کودک مهارت‌های بسیاری را درپنج سال اول زندگی می‌آموزد که رفتار غذا خوردن یکی ازمهمترین آنهاست بنابراین عادت به تغذیه سالم را باید از دوران کودکی پایه‌ریزی کرد.

به گزارش کودک پرس ، رژیم غذایی در این سن باید بتواند تکامل مغز، سیستم ایمنی و رشد قدی را فراهم کند، در این میان بسیاری از والدین با مشکل بی اشتهایی فرزند خود مواجه می شوند که در این زمینه، دکتر بهاره ایمانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و متخصص کودکان و نوزادان نکاتی را برای بهبود شرایط تغذیه ای کودکان بیان نموده است.

 

تنوع غذایی
هر روز غذاهای متنوع از تمام گروههای غذایی در مقادیر مناسب، به کودک خود بدهید تهیه و ارائه اینگونه غذاها را با نظم و ترتیب پیگیری کنید، نه اینکه، یک هفته اهمیت داده وهفته بعد بی توجهی نمایید با چنین برنامه غذایی می توانید مطمئن باشید که نیازهای غذایی کودکتان را تامین کرده اید توجه داشته باشید که هیچ غذایی را بطور کامل از رژیم غذایی حذف نکنید.

 

بازی با غذا
برخی کودکان عادت به بازی با غذا دارند، ولی این به معنای آن نیست که گرسنه نیستند در چنین حالتی زمان کافی برای لذت بردن از غذا به کودکتان بدهید ولی حد و مرزی برای طول مدت غذا خوردن کودک در نظر بگیرید، به عنوان مثال نیم ساعت، سپس آرام و بطور غیر مستقیم و بدون جروبحث غذا را از جلوی او بردارید بدین صورت اجازه نخواهید داد که فرزند شما با وقت کشی و بازی در آوردن، ساعات صرف غذا را سپری کند با رعایت این موارد کودک یاد می گیرد که:

اولا نمی تواند با رفتارهایش شما را به بازی بگیرد،دوم اینکه هر چیزی در زندگی زمان مناسبی دارد که باید آن را رعایت کرد که این شامل غذا خوردن نیز می شود و وقت غذا خوردن زمان بازیگوشی و وقت تلف کردن نیست و فقط زمانی ،برای غذا خوردن است بنابراین رفتارهای صحیح شما، به او آموزش خواهد داد که مسآله غذا خوردن درعین حال که مهم است اما جزو کارهای معمول زندگی بوده و به خود او و رفتارهایش بستگی دارد و شما در این مورد اهمیتی به بازی در آوردن ها و خوردن و نخوردن هایش نمی دهید.

 

نگرش شما نسبت به غذا خوردن کودک
سعی کنید نسبت به غذا خوردن یا نخوردن کودک، واکنش نشان ندهید تا کودک متوجه نشود غذا خوردن یا نخوردن او تا چه حد برای شما مهم است کودکان نیز مانند بزرگترها از توجه لذت می برند، حرص دادن را دوست دارند و از غذا نخوردن به عنوان سلاح قوی برای جلب توجه استفاده می کنند در حضور کودک در مورد غذا نخوردن وی با دیگران صحبت نکنید تا کودک احساس نکند با غذا نخوردن بیشتر مورد توجه قرار می گیرد از ابراز توجه بیش ازحد، کنترل و مراقبت زیاد و به اصطلاح گیر دادن درباره غذای کودک بپرهیزید.

اگر برای کودکتان غذاهای متنوع و مناسب تهیه کرده و برخوردی ساده و عادی درباره اینکه کودکتان چه چیزی، چقدر و چگونه می خورد داشته باشید، می توانید در احساس کودکتان برای اعتماد به جهان در راستای عادات غذایی مناسب تاثیر بگذارید توجه داشته باشید که از غذا و دسر به عنوان جایزه استفاده نکنید موقع غذا خوردن به کودک خود زل نزنید و او را تنبیه نکنید.

 

امتناع از غذا خوردن
هیچوقت با زور، تهدید، خواهش و تمنا به کودک غذا ندهید اجبار در غذا خوردن تاثیر چندانی ندارد فقط اثبات می کند شما از کودکتان بزرگترید در عوض در دسترس بودن انواع غذاهای خوب و مفید و اجازه انتخاب به کودک دادن، روش مناسبی می باشد.کودکانی که در تهیه غذا و چیدن میز کمک می کنند احساس بهتری داشته و به غذا خوردن علاقه بیشتری نشان می دهند.

 

محیط غذا خوردن
کودک باید در محیطی شاد، آرام، دلنشین و بدور از بحث های خانوادگی غذا بخورد ایجاد این محیط یکی از امور مهم در خانواده است کودکان بزرگترها را دوست دارند و می خواهند در هنگام غذا خوردن درکنار آنها باشند بهتر است هنگام غذا خوردن تلوزیون خاموش باشد، زیرا کودکان به راحتی جذب آن می شوند هنگام غذا خوردن در مورد موضوعات خوشایند صحبت کنید.

 

ارائه غذاهای جدید
به کودکتان غذاهایی با رنگ، بو، طعم، شکل و بافت جدید ارائه کنید کودکانی که در سالهای اولیه زندگی غذاهای جدید و متنوع را امتحان می کنند، در سالهای بعد غذاهای جدید را بهتر می پذیرندهنگامی غذای جدید را ارائه کنید که کودک سر حال است و سعی کنید در هر زمان فقط یک غذای جدید را ارائه کنید اگر کودک غذای جدید را چندین بار رد کرد متوجه می شوید که او آن غذا را دوست ندارد تغییر در روش تهیه آن غذا ممکن است باعث پذیرش آن شود بعلاوه، ذائقه کودک ممکن است تغییر کند، پس غذاهای جدید را مجددا امتحان کنید این مورد را نیز در نظر داشته باشید که علایق غذایی بزرگسالان به سرعت توسط کودکان مورد تقلید قرار می گیرند، پس سعی کنید خودتان الگوی مناسبی برای کودک باشید.

 

بی اشتهایی
اشتها، می تواند از یک وعده غذایی به وعده دیگر و از روزی به روز دیگر تغییر کند سرعت رشد کودک، فعالیت، وضعیت سلامت و روحیه کودک همگی بر اشتهای کودک تاثیردارند (مثلا کودک خیلی خسته، هیجان زده یا در محیطی جدیدباشد) در حقیقت بهترین قاضی برای اشتهای کودک شما نیستید بلکه خود اوست.

 

بهداشت غذا خوردن
اگر شستن دستها قبل از غذا عملی لذت بخش و مفرح باشد، باعث شادی کودک می شود در حالیکه، شستشوی اجباری باعث ناراحتی در هنگام صرف غذا می شود.

 

ظاهر غذا
سعی کنید غذاهای با رنگهای روشن و جذاب مانند هویج، نخود سبز، گوجه فرنگی و ذرت شیرین که توجه کودک را جلب می کند، استفاده نمایید همچنین تزئین کردن غذا و دادن شکلهای فانتزی به آن باعث تحریک اشتهای کودک می شود.

 

آداب غذا خوردن
غذا خوردن فرصتی است که کودک می تواند خودش کار مفیدی انجام دهد از کودک حمایت کنید تا خودش غذا بخورد، ولی انتظار نداشته باشید مثل یک بزرگسال سر میز رفتار نماید کمک بیش از حد در غذا دادن به کودک باعث لجباز شدن و خودداری او از خوردن می شود خوردن با دست برای کوچکتر ها راحتتر است، غذاهایی مثل ساندویچ های کوچک و قطعات باریک سبزیجات برای آنها بهتر است.

 

ابزار و وسایل غذا
وضعیت نشستن کودک و اندازه قاشق او باید متناسب و راحت باشد، به نحوی که او بتواند خودش براحتی از آنها استفاده کند بچه ها ظروف غذا با رنگهای سبز، نارنجی و قرمز دوست دارند، استفاده از قاشق و چنگالهایی با دسته کوتاه و مستقیم، فنجانهای دهان گشاد با دسته پهن، کاسه یا ظروف چند قسمتی برای کودکان راحتتر است.

 

زمان غذا خوردن
وعده های غذایی کودک باید نظم و ترتیب داشته باشد و ساعت غذا خوردن باید تقریبا مشخص باشد، تا کودک به آن عادت کند کودک بایستی همزمان با سایر اعضای خانواده غذا بخورد نه هر وقت که دلش خواست.

 

 

 

منبع: بهداشت نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار