موقعیت فعلی شما : خانه/تربیت معنوی/مقالات
7978
۱۱ تیر ۱۳۹۵

جنین خوش اخلاق من!

والدین همیشه نگران این موضوع بوده اند که چطور ارزش های اخلاقی را به کودکانشان القا کنند. اما در این جهان زود گذر، یعنی جایی که الگوهای رفتاری معتبر بسیار کم، و خشونت توسط بچه ها، رو به افزایش است، یافتن راهی برای پرورش یک کودک سالم و با اخلاق امری ضروری است.

به گزارش کودک پرس  شما نمی توانید خوب بودن را به فرزندانتان تحمیل کنید؛ اما روش هایی وجود دارد که می توانید به وسیله ی آنها، او را در مسیر صحیح، قرار دهید.

 

صفات خوب را بايد از دوران بارداري به فرزند منتقل کرد
تربيت نه از 7 سالگي شروع مي شود، نه 3 سالگي ونه چند ماهگي بلکه از دوران جنيني است که همه چيز شکل مي گيرد. البته روايت هاي بسياري وجود دارد که در آن بر اهميت دوران بارداري و سلامت روحي و رواني مادر باردار تأکيد شده؛ بنابراين، اين دوران نه تنها براي جنين بلکه براي مادر هم بسيار مهم و تأثير گذار است. درواقع اضطراب يا آرامش رواني مادر در دوران بارداري به جنين منتقل شده و هر دو را تحت تأثير قرار مي دهد. پس براي اينکه مادر و جنين هر دو در آرامش و سلامت روحي و جسمي باشند، بايد هم مادر و هم اطرافيان او به ويژه پدر مواردي را در نظر داشته و رعايت کنند.

 

1) همنشيني با آيه ها
در اسلام تأکيد شده خانمي که فرزندي در راه دارد، تلاوت قرآن را فراموش نکند. البته در خصوص اينکه چه سوره هايي از قرآن براي سلامت مادر و جنين و همچنين آسان بودن بارداري و وضع حمل مفيد است، روايت هاي مختلفي نقل شده. در کتاب «بحار الانوار» از امام صادق (ع) نقل است که فرموده اند: « خواندن سوره هاي مبارکه مريم و محمد در دوران بارداري مفيد است». بعضي از حديث شناسان اين روايت را اين طور تفسير کرده اند که اشاره حضرت از سوره مريم، به دختر بودن جنين است و مقصود از سوره محمد، پسر بودن اوست. به عبارت ديگر بايد توجه داشت که تلاوت اين دو سوره مربوط به هر دو جنين دختر و پسر است. همچنين مادر بايد در تلاوت اين سوره ها و همچنين ختم قرآن استمرار داشته باشد نکته ديگري که در کتاب «بحار الانوار» به نقل از امام باقر و امام صادق (ع) بر آن تأکيد شده، اين است که خانم هاي مسلمان سعي کنند در طول بارداري حتي الامکان دائم الوضو باشند. در واقع وضو داشتن نوعي آمادگي براي تقرب به خداوند محسوب مي شود و روح نفس مادر و جنين او را نوراني و روشن مي کند خواندن نماز شب از مستحبات ديگري است که در سلامت نفس و آرامش روحي زن باردار تأثير دارد. در روايات متعددي به نقل از امام باقر و امام صادق (ع) بجا آوردن نماز شب به زنان باردار توصيه شده.

 

2) صله رحم يعني…
معمولاً 9 ماه طول مي کشد تا نوزاد متولد شود. دراين مدت خانم باردار نمي تواند و البته نبايد رفت و آمدهاي خود با خانواده و اقوام را قطع کند؛ به اين بهانه که توانايي جا به جا شدن را ندارد يا همسرش چنين اجازه اي به او نمي دهد.نکته قابل توجه اين است که خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: « و اتقوا الله الذي تسائلون به والارحام.» در تفسير «مجمع البيان» به نقل از امام باقر (ع) روايت است. «معناي تقوا از ارحام اين است که از قطع صله رحم بپرهيزيد.» بنابراين چنين دستوري به طور مطلق آمده و افرادي که گمان مي کنند در دوران بارداري نبايد با دوستان و اقوام رفت و آمد داشته باشند، کاملاً در اشتباهند چرا که در ايجاد روحيه مادر بسيار مؤثر است. تحقيقات انجام شده گوياي آن است که در چنين شرايطي همسر و اقوامش بايد مراقب باشند شرايطي را ايجاد نکنند که او را دچار ترس؛ اضطراب يا شوک عصبي کنند. از سوي ديگر ابتلا به افسردگي در طول دوران بارداري و بعد از وضع حمل موضوعي است که بسياري از خانم ها با آن مواجهند. دراين خصوص بايد دانست که رفت و آمد با دوستان و آشنايان، احتمال ابتلا به افسردگي را کاهش مي دهد و تا اندازه اي مي تواند سلامت روحي و رواني او را تضمين کند. البته اين مورد در کنار تلاوت مداوم قرآن، نقش پررنگ تر و مؤثرتري خواهد داشت.

 

3) مجلس اهل بيت (ع)
کارشناسان ديني به خانم هاي باردار توصيه مي کنند درمجالس ائمه معصومين (ع) شرکت کنند. در اين ميان، شرکت در مجلس حضرت سيد الشهدا(ع) و همچنين مشرف شدن به مکان هاي زيارتي بسيار مهم و مؤثر خواهد بود. در عين حال، ريختن اشک دراين مراسم و برنامه ها موردي است که نبايد آن را فراموش کرد. چرا که هر قطره اشکي که براي ائمه معصومين (ع) ريخته شود، عامل تزکيه نفس و سلامت روح و روان مادر و جنين او خواهد شد. رفتن به زيارتگاه براي مادري که باردار است، بسيار توصيه شده چرا که حتي نگاه به ضريح مطهر امامان معصوم و نوادگان پاک و بزرگوارشان در زيبايي باطن مادر و جنين بسيار مؤثر است و طبيعتاً منجر به زيبايي ظاهر و صورت جنين مي شود و اين زيبايي ها عمدتاً پايدارند. آرامشي که مادر در اثر حضور در اين مکان ها به دست مي آورد جنين را هم از آن آرامش برخوردار خواهد کرد.

 

4) خرما را فراموش نکن!
خداوند متعال در آيات 25 و 26 سوره مريم مي فرمايد: «شاخه درخت نخل را تکان بده تا برايت رطب تازه فرود ريزد. از آن خرما بخور و آب بنوش تا چشمت به جمال فرزندت روشن شود.» خداوند دراين آيات رطب را به عنوان بهترين و کامل ترين غذا براي زن باردار و زائو معرفي مي کند. البته بايد توجه داشت که رطب، ميوه درخت نخل است و قبل از اينکه به طور کامل به خرما تبديل شود، به آن رطب گفته مي شود. در «تفسير برهان» روايت است که پيامبر (ص) فرموده اند: « اولين چيزي که زن زائو بايد تناول کند، رطب است. به درستي که خداوند متعال به مريم(س) فرمود: « وَ هُزِّي إلَيکِ بِجِذع النَّخلَهِ …» مردم به حضرت عرض کردند يا رسول الله! اگر زمان رطب نباشد، چه کنيم؟ آن حضرت در پاسخ فرمودند: « 7 خرماي مدينه به زائو بدهيد و اگر نباشد 7 خرما از خرماهاي شهرهاي ديگر؛ به اين دليل که خداوند متعال فرموده به عزت و عظمت و رفعت خود قسم، زائويي که در روز تولد رطب ميل کند، اگر پسري آورد آن فرزند حليم (بردبار) شود و اگر دختر باشد، او نيز حليمه خواهد بود.» شيخ صدوق در کتاب «خصال» روايت ديگري از اميرالمؤمنين علي (ع) نقل کرده؛ «بهترين غذاي زن باردار خرماي تازه است و هيچ دارويي براي مداوا بهتر از خرما نيست.»

 

5) ميوه «به» از قلم نيفتد!
يکي ديگر از موارد مؤکد در احاديث و روايات اين است که خانم باردار از انواع ميوه ها و سبزيجات استفاده کند تا شادابي و نشاط روحي اش را حفظ کند. درعين حال اين کار اثر مستقيمي بر فرزند او خواهد داشت. در ميان تمامي روايات، به ميوه «به» توجه بسياري شده. به عنوان مثال در حديثي در کتاب «وسائل الشيعه» به نقل از رسول خدا(ص) آمده: « به زنان باردارتان «به» بدهيد». همچنين در حديث ديگري به نقل از آن حضرت آمده: « بوي پيامبران بوي «به» و بوي حورالعين بوي گياه خوشبوي آس( مورد) و بوي فرشتگان بوي گل است و بوي دخترم فاطمه بوي «به»، آس و گل است. خداوند هيچ پيامبر و هيچ وصي اي را بر نينگيخت، مگر آنکه او بوي «به» مي داد. پس آن را بخوريد و به زنان باردارتان بدهيد که فرزندانتان زيبا مي شوند. » همچنين امام صادق (ع) درباره خاصيت ميوه «به» مي فرمايند: « هر کس يک «به» را ناشتا بخورد، نطفه اش سالم و فرزندش زيبا مي شود.» جالب اين است که تحقيقات علمي ثابت کرده ميوه «به» براي سلامت و آرامش خاطر انسان و همچنين نشاط آوري مؤثر است و به همين دليل به خانم هاي باردار توصيه مي شود در رژيم غذايي خود اين ميوه مفيد را فراموش نکنند. از اميرالمؤمنين علي(ع) هم نقل است که فرموده اند: « خوردن «به» قلب ضعيف را قوي معده را پاک، ترسو را شجاع و فرزند را زيبا مي کند.»

 

6) سبدي از ميوه ها
در طب اسلامي به خانم هاي باردار توصيه شده در سبد ميوه خود حتماً گلابي را هم داشته باشند. در اين خصوص روايت است که امام صادق (ع) به پسري زيبا نظر کردند و فرمودند: « پدر اين جوان بايد گلابي خورده باشد.» تحقيقات علمي نشان مي دهند که خوردن گلابي و سيب توسط مادر موجب طراوت فرزند و سلامت او مي شود. کندر هم از مواردي است که به تأثير آن در سلامت روحي و همچنين زيبايي و هوشياري نوزاد تأکيد شده، از امام رضا (ع) نقل است که فرموده اند : « به همسران باردارتان کندر بدهيد. اگر حمل شان پسر باشد، پاکيزه قلب، دانشمند و شجاع خواهد شد و اگر دختر باشد خوش اخلاق و زيبا مي شود.»

 

 

 

منبع:      حوزه علمیه عبدالعظیم حسنی (ع)

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار