موقعیت فعلی شما : خانه/کودک و تکنولوژی/مقالات
167686
۰۶ مرداد ۱۳۹۷

ضعف‌های انیمیشن باب اسفنجی

در انیمیشن باب اسفنجی چیزی به نام خانواده وجود ندارد و واحد اجتماعی آن فرد است که این موضوع منجر به آسیب بنیان خانواده می‌شود. در حالی که در دنیا سرمایه‌گذاری اصلی حوزه فرهنگ مربوط به کودک و نوجوان است، در مهدهای کودک ایران و حوزه کودک نگاه تربیتی و فرهنگی غلبه ندارد.

به گزارش کودک پرس، در انیمیشن باب اسفنجی چیزی به نام خانواده وجود ندارد و واحد اجتماعی آن فرد است که این موضوع منجر به آسیب بنیان خانواده می‌شود. در حالی که در دنیا سرمایه‌گذاری اصلی حوزه فرهنگ مربوط به کودک و نوجوان است، در مهدهای کودک ایران و حوزه کودک نگاه تربیتی و فرهنگی غلبه ندارد.

در ایران به انیمیشن‌های کودکانه توجه نمی‌شود،به عنوان نمونه در بخش‌هایی از انیمیشن باب اسفنجی که در بازار موجود است، سبک زندگی خاصی تبلیغ می‌شود که البته انیمیشن پخش شده در شبکه پویا کنترل شده است. در برنامه باب اسفنجی همه شخصیت‌ها به تنهایی زندگی می‌کنند و حتی در یکی از قسمت‌های آن که پدر و مادر باب اسفنجی برای بردن او به جمع خانواده، به باب مراجعه می‌کنند، او تمایلی از خود نشان نمی‌دهد.

در این انیمشین اوقات فراغت شخصیت‌های داستان با ویلون‌نوازی باب و استفاده اختاپوس از کلارینت سپری می‌شود و تمرکز بر نقاط ضعف دیگران و همچنین سر کار گذاشتن آن‌ها از سوی باب به عنوان تفریح و سرگرمی از دیگر موارد نقض مولفه‌های سبک زندگی در این انیمیشن به شمار می‌رود.

در این برنامه با نشان دادن صحنه‌هایی از آزار حیوانات مانند شکار پروانه‌ها به حفظ محیط زیست بی‌توجهی می‌شود و نوع و چگونگی پوشش شخصیت‌ها نیز به شیوه غربی و ناسازگار با فرهنگ ایرانی است. در زمینه تغذیه و خوراک نیز همبرگر تنها غذای محبوب و مورد علاقه ساکنان دهکده است؛ به طوری که همه شخصیت‌ها حاضرند برای خوردن آن جلوی رستوران صف بکشند و از همین جا مشخص می‌شود که تولیدکنندگان این انیمیشن با شرکت‌های همبرگر قراردادهای تجاری امضا کرده‌اند.

نوع ارتباطات و تعاملات، رعایت نکردن بهداشت فردی و نگاه تحقیرآمیز به سالمندان از دیگر ضعف‌های انیمیشن باب اسفنجی می باشد. این انیمیشن همچنین برای تغییر کلیشه‌های جنسیتی می‌کوشد و برای مثال الگویی از دختران همچون شخصیت‌های دختر داستان در حال وزنه برداری ارائه می‌شود که گویا هیچ تفاوتی میان دختر و پسر وجود ندارد.

شکاف زبانی در جامعه و در میان نسل جوان و نوجوان دیده می شود، این شکاف‌ها در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده است. به عنوان نمونه کاربران با به کارگیری سر واج‌ های انگلیسی مانند F2F به معنای درخواست ملاقات چهره به چهره از طرف مقابل، به صورت رمزگونه و پنهانی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند که بسیاری از والدین معمولا با چنین رموزی آشنایی ندارند و همین امر ضرورت توجه بیشتر به فعالیت فرزندان و جلوگیری از گمراهی آنان در فضای مجازی را می‌طلبد.

دقت کردین ۷ شخصیت انیمیشن باب اسفنجی براساس ۷ گناه اصلی طراحی شده اند؟!
۱. باب اسفنجی=هوس
۲. اختاپوس=خشم
۳. خرچنگ =حرص و طمع
۴. حلزون=شکم پرستی
۵. پلانگتون=حسادت
۶. پاتریک=تنبلی
۷. سنجاب=تکبر و خودشیفتگی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار