موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی/مقالات
146411
۲۲ اسفند ۱۳۹۶

گام هایی برای افزایش امنیت کودکان در چهارشنبه سوری

برای چهارشنبه سوری تان برنامه داشته باشید. به خصوص سعی کنید فرزندانتان را از محیط های مخاطره آمیز دور کنید و با جایگزین های بهتر و مفرح تر او را راضی و شاد نگه دارید.

به گزارش کودک پرس ، اسفند ماه که می‌رسد نگرانی‌ها نسبت به حوادث چهارشنبه سوریِ پیش رو هم سر باز می‌کنند. اما نگرانی به تنهایی کافی نیست، کاستن از مخاطرات نو ظهور این جشن آیینی در دست آگاهی و همت ما والدین است. شاد بودن اتفاق خوبی است به خصوص اگر به صورت گروهی باشد. چهارشنبه سوری‌های قدیم این طور بود. یعنی مراسمی بود برای شادی دسته جمعی. دوست و همسایه و فامیل دور هم جمع می‌شدند، آتشی روشن می‌شد و بوی هیزم، آش رشته خانم بزرگ محله و صدای خنده و هیاهوی بچه‌ها برای پریدن از روی آتش کوچه را پر می‌کرد.
اما با پیدا شدن سر و کله ترقه‌ها و وسایل آتش بازی جدید، شکل و شمایل این آیین تغییر کرد. تا جایی که تا همین پارسال کسی جرأت نمی‌کرد در شب چهارشنبه سوری از خانه بیرون برود.
حتی در خانه ماندن هم چاره کار نبود چون حتی اگر گوش‌ها با پنبه هم پر می‌شد باز هم سر و صداهای مهیب انفجار حال آدم را بد می‌کرد. البته چهارشنبه سوری امسال و سال‌های بعد فرق خواهد کرد. دلیل آن هم آگاهی و همدلی بیشتر ما والدین است.
چهار گامی که باید برای افزایش امنیت فرزندانتان در چهارشنبه سوری بردارید:
اصولاً تأمین کردن امنیت کار ساده‌ای نیست چون هم به وقت نیاز دارد و هم به حوصله و دقت. به خصوص وقتی که مسئول تأمین امنیت کودک یا نوجوانتان باشید. البته نه اینکه آنقدر هم سخت باشد که هیچ کاری از دستتان بر نیاید. برای افزایش ضریب امنیت فرزندانتان در چهارشنبه سوری امسال ما برای شما چند پیشنهاد داریم:
شادی کردن را به او یاد بدهید
اگر به احوالات نوجوانان و جوانانی که جشن آیینی چهارشنبه سوری را به صحنه کارزار تبدیل می‌کنند دقت کرده باشید، احتمالاً متوجه سرگردانی آنها بین هیجانات مختلفشان شده‌اید. اغلب آنها به نیت شادی کردن وارد گود می‌شوند اما به تدریج به سمت ابراز خشونت حرکت می‌کنند.
برای مثال وسایل آتش زا را به سمت دیگران پرت می‌کنند و یا به اموال عمومی آسیب می‌زنند. بدون شک یکی از دلایل این مسئله آن است که آنها با هیجاناتشان آشنایی پیدا نکرده‌اند، شیوه‌های صحیح ابراز هیجان را نیاموخته‌اند و بلد نیستند که چطور باید شادیشان را ابراز کنند.
بنابراین مهم‌ترین مسئله این است که شما به عنوان پدر یا مادر فرزندتان را با شیوه‌های سالم ابراز شادی آشنا کنید. برای مثال به او یاد بدهید که رفتارهایی که برای دیگران مزاحمت و یا خطر ایجاد می‌کنند، شادی محسوب نمی‌شوند و یا همنوا شدن با کسانی که شادی را با خشونت می‌آمیزند، خارج از اصول شادی کردن است.
ابتکار عمل به خرج بدهید
برای چهارشنبه سوری تان برنامه داشته باشید. به خصوص سعی کنید فرزندانتان را از محیط های مخاطره آمیز دور کنید و با جایگزین های بهتر و مفرح تر او را راضی و شاد نگه دارید.
برای مثال اگر جایی را سراغ دارید که فرزندانتان بتوانند در محیطی امن‌تر مراسم چهارشنبه سوری را اجرا کنند به آنجا بروید. در صورت امکان بهتر است با چند خانواده دیگر که ترجیحاً فرزندی همدوره فرزند شما دارند هماهنگ کنید و ترتیب یک دورهمی دوستانه را بدهید.
نظارت داشته باشید
اغلب به والدین توصیه می‌شود که به صورت غیر مستقیم روی رفتار فرزندان نوجوانشان نظارت داشته باشند، اما در مورد چهارشنبه سوری این نظارت باید شکل مستقیم داشته باشد.
فرزند شما نیاز به قانون دارد؛ قانون درباره اینکه مجاز است برای چهارشنبه سوری چه چیزهایی بخرد و یا مجاز است در چه جمع‌هایی حاضر بشود. و این هنر شما است که بتوانید در عین مهربان بودن، مقتدر هم باشید و با مهرتان او را تابع قوانینتان کنید.
با او همراهی کنید
مسئولیت شما تا وقتی که مراسم چهارشنبه سوری به پایان برسد ادامه دارد. بنابراین در طی این مدت فرزندتان را همراهی کنید. همراهی به این معنا که سعی کنید خودتان را به اقتضائات سنی او نزدیک کنید، با او وارد بازی شوید و مراقب باشید که هیجانات او از مسیر صحیح خارج نشود.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار