12784
۰۲ آبان ۱۳۹۵

مراقبت از آی یو دی

نخ IUD در فاصله 2.5 سانتی‌متری از دهانه‌ی رحم (سرویکس) بریده می‌شود.
به گزارش کودک پرس پرس :نخ IUD در فاصله 2.5 سانتی‌متری از دهانه‌ی رحم (سرویکس) بریده می‌شود.
خطرات گذاشتن آیودی
1. دیده نشدن نخ یا عدم لمس نخ IUD توسط فرد معاینه‌کننده
نخ IUD در فاصله 2.5 سانتی‌متری از دهانه‌ی رحم (سرویکس) بریده می‌شود. اگر نخ IUD دیده نشود، باید برای بررسی بیشتر از جهات حاملگی، پاره شدن نخ، سوراخ شدن رحم، ورود IUD به حفره‌ی شکمی و خروج IUD، سونوگرافی درخواست شده و در صورت نیاز به بیمارستان ارجاع داده شود.2. تأخیر قاعدگی
در موارد تأخیر قاعدگی، برای حصول اطمینان آزمایش بارداری درخواست می‌شود. اگر پاسخ آزمایش بارداری هم‌زمان با استفاده از IUD مثبت باشد، باید حاملگی از نظر داخل و یا خارج رحمی بودن بررسی شود. شانس بارداری خارج رحمی با استفاده از IUD افزایش پیدا نمی‌کند، اما در صورت وقوع حاملگی هم‌زمان با استفاده ازIUD  بارداری خارج رحمی را باید مد نظر قرار داد.

3. در مواردی از جمله شرایط زیر:
الف- حاملگی داخل رحمی: اگر در نیمه‌ی اول حاملگی هستید و نخ IUD دیده نمی‌شود باید به بیمارستان مراجعه کنید. اما اگر بتوان نخ را دید، سعی می‌کنند با کشیدن آن IUD را خارج کنند. در نیمه‌ی دوم حاملگی در هر صورت (دیده شدن یا دیده نشدن نخ) باید به بیمارستان مراجعه کنید.

ب- حاملگی خارج رحمی: پس از تشخیص این مورد باید سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید.

شایان ذکر است:

در صورت ادامه‌ی حاملگی با داشتن IUD، در صورت داشتن هر کدام از علایم زیر باید سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید؛ تب، علایم شبه آنفولآنزا، درد شکمی و خونریزی.در صورت سقط با IUD (به ویژه در سه‌ماهه‌ی دوم) خطر عفونت خون (سپتی سمی) وجود دارد.اگر بارداری با داشتن IUD تا پایان ادامه داشته باشد، وجود IUD در رحم باعث ناهنجاری‌های جنینی نخواهد شد.

4. وجود علایمی چون درد پایین شکم، ترشح واژینال چرکی و بد بو، تب و لرز، استفراغ و حرکت دردناک دهانه‌ی رحم نشانه‌های احتمال وجود بیماری‌های التهابی لگن هستند و در صورت مشاهده‌ی این علایم سریعاً باید به بیمارستان مراجعه کنید.

5. بدخیمی دستگاه تناسلی: اگر هر کدام از موارد مشکوک به سرطان‌های دستگاه تناسلی تشخیص داده شود باید سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید تا IUD خارج شود.

پیگیری بعد از گذاشتن آیودی

مراجعه‌های پیگیری IUD در مراکز ارائه‌ی خدمت (مراکز بهداشتی، مطب پزشک و غیره) دو دسته هستند و به شرح زیر انجام می‌شوند:مراجعه‌هایی که به منظور کنترل انجام می‌شوند: یک ماه پس از کارگذاری IUD (پس از پایان خونریزی قاعدگی) و بعد از آن هر 6 ماه یک بار در دوره‌ی پاکی باید برای بررسی نخ IUD مراجعه کنید. اما در این پیگیری‌ها معاینه‌ی لگن ضرورتی نداشته و فقط در موارد وجود بیماری‌های منتقله از راه تماس جنسی(STI)  و بیماری‌های التهابی لگن(PID)  و خروج نسبی یا کامل IUD معاینه‌ی لگن توصیه می‌شود. کم‌خونیِ فقر آهن در استفاده‌کنندگان از IUD که خونریزی‌های شدید دارند نباید مورد غفلت قرار گیرد. اندازه‌گیری هموگلوبین سری اول، یک ماه پس از گذاشتن IUD و سری بعد، سه ماه پس از گذاشتن IUD انجام خواهد شد. مراجعه پس از پایان مدت اثربخشیIUD: باید برای خروج IUD اقدام کنید و در صورت نیاز IUD جدید جایگزین شود.
زمان خروج  IUD
اگر قبل از پایان مدت اثر IUD بخواهید آن را خارج کنید و نیز تمایلی به بارداری نداشته باشید، باید در زمان قاعدگی نسبت به خروج اقدام کنید و پس از خارج نمودن بلافاصله از یک روش جلوگیری دیگر استفاده نمایید.اگر IUD را در زمانی غیر از دوره‌ی قاعدگی خارج کنید و احتمال بارداری وجود داشته باشد، در صورت وجود تماس جنسی در عرض 72 ساعت گذشته، (پس از خروج IUD) استفاده از روش‌های اورژانس پیشگیری از بارداری ضروری است.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار