10550
۱۱ مهر ۱۳۹۵

فیشورسیلانت یا شیارپوش چیست

اگر کودک دبستانی دارید، احتمالا از زبان مربی بهداشت مدرسه شنیده اید که برای دندان های دایمی باید درمان فیشورسیلانت یا شیارپوش انجام شود. اگر هم دندانپزشک کودکتان این درمان را برایش تجویز نموده و شما در مورد انجام یا عدم انجام آن شک دارید، در ادامه مطلب با ما باشید تا با این روش پیشگیری از پوسیدگی دندان آشنا شویم.

به گزارش کودک پرس پرس : اگر کودک دبستانی دارید، احتمالا از زبان مربی بهداشت مدرسه شنیده اید که برای دندان های دایمی باید درمان فیشورسیلانت یا شیارپوش انجام شود. اگر هم دندانپزشک کودکتان این درمان را برایش تجویز نموده و شما در مورد انجام یا عدم انجام آن شک دارید، در ادامه مطلب با ما باشید تا با این روش پیشگیری از پوسیدگی دندان آشنا شویم.

اگر با دقت به سطح جونده دندانهای آسیایی خود و یا فرزندتان نگاه کنید، حتما شیارهای ریز و درشت متعددی را خواهید دید. وجود این شیارها عمل جویدن و آسیاب کردن غذا را موثرتر خواهد کرد. اما گاهی  شکلو عمق این فرورفتگی ها طبیعی نیست. عیب چنین شیارهای عمیقی این است که حتی با بهترین روش  مسواک زدن، موهای مسواک توانایی رسیدن به اعماق فرورفتگی های دندان را ندارد. به دنبال آن  مواد غذایی به جا مانده در این اعماق توسط میکروب های دهان تجزیه می شود. اسید حاصل از این تجزیه سبب  صدمه به ساختار دندان شده  و نهایتا تکرار این چرخه تولید اسید سبب ایجاد پوسیدگی و تشکیل حفره در دندان خواهد شد.

 

مزیت پوشاندن شیارهای عمیق یا فیشورسیلانت چیست؟ 

پوشاندن فرورفتگی های عمیق دندان با یک درمان ساده و بدون بی حسی ، علاوه بر حفظ ساختار دندان ، کودک را از انجام درمان های پیچیده تر بعدی  نیازمند هزینه بیشتر نیز هستند، رهایی می بخشد. به علاوه از تخریب سریع دندان های جوان و مستعد پوسیدگی که معمولا به درد و ناراحتی شدید و حتی از دست رفتن دندان منتهی میشود، ممانعت خواهد کرد.

چگونه عمق شیارهای روی سطح دندان را  می دهد؟
در روش فیشورسیلانت که نیازی به بی حسی ندارد، دندانپزشک پس از تمیزکردن  و شستن سطح دندان طی چند مرحله ماده ای همرنگ دندان را روی شیارهای عمیق قرار می دهد. بدین ترتیب از عمق فرورفتگی های روی سطح جونده دندان  کاسته شده و دسترسی موهای مسواک به این سطح  کم عمق تر تسهیل می شود.

 از چه سنی می توان درمان فیشورسیلانت را برای کودک انجام داد؟ بهترین زمان انجام درمان فیشورسیلانت چه زمانی است؟ 
دندانهای دایمی تازه رویش یافته  به دلیل ساختار نابالغشان نسبت به دندانهای بزرگسالان بیشتر مستعد پوسیدگی هستند. از طرف دیگر دقت و مهارت کمتر کودک  در مسواک زدن نیز او را در خطر پوسیدگی دندانی بیشتری قرار می دهد. توصیه می شود  در کودکان با خطر بالای پوسیدگی ،دندانهای دایمی به محض رویش فیشورسیلانت شوند. بهتر آن است  دندان مورد نظر  از زیر لثه بیرون آمده باشد، اما اگر پوسیدگی های دهان کودک آن قدر وسیع و فعالند که احتمال می رود تا زمان رویش  دندان بخشی از آن دچار پوسیدگی شود، بهتر است شیارهای در دسترس روی سطح جونده با سیلانت های ویژه این حالت پوشانده شوند و درمان مابقی شیارها به زمان رویش کامل تر دندان واگذار شود.
یک پیش نیاز حتمی برای فیشورسیلانت همکاری کودک  برای انجام درمان است. با وجودی این درمان بسیار ساده و بدون بی حسی می باشد، اما نیازمند ی همکاری کودک با دندانپزشک و باز نگه داشتن دهانش طی درمان می باشد. در صورت عدم توانایی کودک برای همکاری درمان باید تا زمان همکار شدن او به تعویق افتد.
اولین دندان اسیایی دایمی  حدودا در ۶ سالگی رویش می یابد. بهتر آن است  در این سن برای  رویش این دندانها و احتمال نیاز آنها به فیشورسیلانت به  متخصص  مراجعه نمایید.

آیا درمان فیشورسیلانت برای دندانهای آسیایی شیری هم قابل انجام است؟
همانطور که در مورد دندان های دایمی گفته شد، در مورد دندان های شیری نیز چنانچه فرورفتگی سطح جونده دندان عمیق باشد و دندانپزشک در مورد ضرورت انجام این درمان احساس نیاز کند، مانعی برای انجام دادن آن وجود ندارد. تنها محدودیت احتمالی عدم همکاری کودک کم سن و سال برای انجام درمان می باشد.

فیشورسیلانت با ترمیم های سفید رنگ دندان چه تفاوتی دارد؟ 
درمان فیشورسیلانت یا شیار پوش برای دندانهای سالم و بدون پوسیدگی  به دلیل  ساختاری و داشتن شیارهای عمیق مستعد پوسیدگی زودرسند، انجام می شود. در این درمان ساختار دندان تراش داده نمیشود. لذا نیازمند بی حسی نمی باشد. علاوه بر این هزینه درمان شیار پوش در مقایسه با ترمیم بسیار کمتر بوده و کودک را از ترمیم های بعدی دندان نجات می دهد.
ترمیم سفید رنگ (کامپوزیت)در دندانی انجام می شود که پوسیدگی در آن آغاز شده و بسته به عمق و میزان پوسیدگی، پس از انجام بی حسی،  نسج پوسیده دندان درگیر تراشیده شده و به جای آن ماده ترمیمی قرار می گیرد.

پس از درمان فیشورسیلانت باید به چه نکاتی توجه کرد؟
در صورتی  پس از دریافت این درمان متوجه جدا شدن بخشی از ماده سفید روی دندان فرزندتان شدید، حتما در اولین فرصت جهت اصلاح آن به  مراجعه نمایید. حتی در صورتی  ظاهرا دندان درمان شده هیچ مشکلی ندارد، بهتر است هر ۶ ماه یکبار جهت بررسی دندان مورد نظر و معاینه سایر دندانهای فرزندتان به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه نمایید.

 

منبع: دندان شیری 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار