موقعیت فعلی شما : خانه/بیماری های مادر و کودک
21729
۲۳ مرداد ۱۳۹۶

نکاتی درباره کشیدگی آرنج کودک

 در ساعد دست دو استخوان به نام زند زیرین و زند زبرین و نزدیک به آرنج رباطی وجود دارد که سر آن دچار نیمه دررفتگی می شود و استخوان زند زبرین داخل رباط حلقوی گیر می کند و کودک دیگر نمی تواند آرنج را خم و راست کند . آرنج دردناک می شود و هنگام حرکت دادن درد آن بیشتر خواهد شد .

به گزارش کودک پرس ، دست هلنای ۴ ساله از ناحیه ی آرنج دچار کشیدگی شده است . مادرش می گوید : هنگامی که او را از روی جدول خیابان عبور می دادم این اتفاق افتاد . البته کشیدن دست هلنا اصلا شدید نبود و بعد از آن متوجه شدم که نمی تواند دستش را تکان دهد
دست هلنای ۴ ساله از ناحیه ی آرنج دچار کشیدگی شده است . مادرش می گوید : هنگامی که او را از روی جدول خیابان عبور می دادم این اتفاق افتاد . البته کشیدن دست هلنا اصلا شدید نبود و بعد از آن متوجه شدم که نمی تواند دستش را تکان دهد . پزشک برای جلوگیری از این اتفاق توصیه هایی داده و حتی گفته این عارضه در آینده مشکلی ایجاد نمی کند ولی باز هم مادر هلنا از این اتفاق نگران است . باید گفت کشیدگی آرنج بین مردم به اصطلاح نادرستی به نام دررفتگی آرنج معروف است ، درحالی که کودکان دچار دررفتگی آرنج نمی شوند !

لطفا هرگز دست بچه را از مچ نگیرید.
در ساعد دست دو استخوان به نام زند زیرین و زند زبرین و نزدیک به آرنج رباطی وجود دارد که سر آن دچار نیمه دررفتگی می شود و استخوان زند زبرین داخل رباط حلقوی گیر می کند و کودک دیگر نمی تواند آرنج را خم و راست کند . آرنج دردناک می شود و هنگام حرکت دادن درد آن بیشتر خواهد شد .

لطفا در مورد کشیدگی آرنج کودک بیشتر توضیح دهید ؟
دررفتگی در کودکان به صورتی که استخوان ساعد یا بازو از هم جدا شود ، وجود ندارد چون رباط های اطراف مفصل آنقدر قوی هستند که آسیب به ناحیه باعث دررفتگی نمی شود و اگر آسیب زیاد باشد ، شکستگی ایجاد خواهد شد . دررفتگی آرنج و ساعد قبل از ۱۴ و ۱۵ سالگی دیده نمی شود ولی اشتباهی در سطح جامعه وجود دارد که به کشیدگی آرنج کودک ، دررفتگی می گویند . در کودکان از سن یکی دو سالگی تا پنج شش سالگی عارضه ای به نام کشیدگی آرنج وجود دارد . این اتفاق معمولا وقتی رخ می دهد که کودک در حالت نشسته است و مادر یا پدر ، مچ دست بچه را می گیرند تا او را از زمین بلند کنند . در این حالت ممکن است صدای تق مانند از ناحیه ی دست بچه شنیده شود که به دنبال آن کودک دیگر نمی تواند آرنج خود را خم کند و آرنج صاف می ماند . برای همین پزشکان توصیه می کنند هنگام گرفتن دست بچه حتما از ناحیه ی بالای آرنج یا از زیر بغل دست کودک را بگیرند . والدین حتما باید این موضوع را با خواهر و برادر و فامیل کودک نیز درمیان بگذارند .

نکته : دررفتگی آرنج وقتی بروز می کند که صفحات استخوانی بسته شوند . زمان بسته شدن در سن ۱۵ و ۱۶ سالگی است یعنی وقتی که رباط ها در اثر ضربه پاره می شوند و این وضعیت موجب دررفتگی واقعی آرنج می شود .

در مورد کشیدگی آرنج کودک ، درمان چگونه است ؟
درمان آن بسیار ساده است و با انجام مانوری که متخصصان ارتوپدی انجام می دهند ، آرنج درجای خود قرار می گیرد . بلافاصله بعد از جا انداختن آرنج کودک دیگر درد ندارد و می تواند حرکات دست را از سر بگیرد و نیاز به بی حرکت کردن عضو و گچ گرفتن وجود ندارد . پزشکان تاکید می کنند از آنجا که کودکان نمی توانند شکایت خود را بیان کنند ، ممکن است خانواده متوجه موضوع نشوند و کمی دیر مراجعه کنند . باید توجه داشت که شایع ترین علامت در کودک ، بی حرکت نگاه داشتن دست است . این علامت باید برای خانواده مشکوک باشد . اگر خانواده بعد از ۲۴ ساعت مراجعه کنند ، ممکن است به دلیل ایجاد التهاب موضعی در ناحیه بعد از جااندازی درد آرنج ادامه یابد .

دررفتگی مادرزادی آرنج چیست ؟
در قسمت خارجی و پایین تر از آرنج برجستگی دیده می شود . این برجستگی همان استخوان زند زبرین است که در حالت طبیعی باید زیر استخوان بازو باشد ، ولی در قسمت پشت و خارجی تر قرار می گیرد . این عارضه ناشی از ضربه نیست و مادرزادی ست . اوایل فقط به صورت برجستگی دیده می شود ، ولی بعدها ممکن است باعث محدودیت در حرکات چرخشی در ساعد شود . البته حرکات خم و راست شدن آرنج زیاد تحت تاثیر قرار نمی گیرد . اگر دامنه حرکات چرخشی تحت تاثیر قرار گیرد ، لازم است با جراحی اصلاحاتی در این ناحیه انجام شود . در این موقع یک تا دو سانتی متر از استخوان زند زبرین برداشته می شود . این وضعیت دررفتگی است ولی مانند کشیدگی دست قابل جا انداختن نیست و نیاز به جراحی دارد .

منبع: سلامت نیوز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار