126206
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته بیست و یکم بارداری

به گزارش کودک پرس ،این هم شروع ماه ششم از بارداری. یعنی وارد سه ماهه سوم از بارداری شدید. باورتان می شود؟ دیدید چقدر زود گذشت. در سه‌ماهه سوم حاملگی به دلیل اینکه رشد کودک تقریبا کامل می‌شود درد های خفیفی حس می کنید . چربی بدنتان هم بالا می رود و ممکن است جوش […]

به گزارش کودک پرس ،این هم شروع ماه ششم از بارداری. یعنی وارد سه ماهه سوم از بارداری شدید. باورتان می شود؟ دیدید چقدر زود گذشت. در سه‌ماهه سوم حاملگی به دلیل اینکه رشد کودک تقریبا کامل می‌شود درد های خفیفی حس می کنید . چربی بدنتان هم بالا می رود و ممکن است جوش یا آکنه هم بزنید. وزنتان هم که بالا رفته. خیلی از قیافه خودتان راضی نیستید. اما چه اهمیتی دارد مهم این است که جنینتان در بهترین وضعیت باشد که هست. از وضعیت جنین و تغییراتی که خودتان در این هفته احساس می کنید می توانید در ادامه مطلب با خبر شوید.

 

 

 وضعیت جنین

این هفته دیگر خبری از پوست نازک جنین نیست. گلبول‌های سفید یعنی مهم‌ترین سلولهای دفاعی بدن جنین در حال تولیدشدن هستند. این سلول‌ها در برابر بیماری و عفونت‌ها خودی نشان می‌دهند و اجازه نمی‌دهند عفونت به بدن جنین نفوذ کند. او از این هفته در شکم شما مدام حرف می‌زند. زبانش در این هفته کامل درآمده است. یادتان باشد شما هر چه بخورید او هم مزه مزه می‌کند. محققان می‌گویند چشایی کودکان از دوران جنینی شروع می‌شود. این حس چشایی به دلیل غددی است که روی زبانش قرار گرفته است. سیستم گوارش جنین کارش را با سرعت آغاز کرده و جنین مایع آمینون را می‌بلعد و اسید معده و آنزیم‌های سیستم گوارشی آب و قند موجود در این مایع را جذب کرده و مواد زائد را از طریق سیستم روده دفع می‌کنند. جنین در این هفته قدی به اندازه 27.1 سانتی متر و وزنی در حدود 365 گرم دارد. جنین شما حالا ابروهم دارد. تا پیش از این کبد و طحال جنین مسوول تولید سلول‌های خونی بودند اما با رشد فضای بین مغز استخوانی وظیفه اصلی را این عضو برعهده می‌گیرد. مراقب صداهای اطراف خود باشید جنین به هر صدایی واکنش نشان می‌دهد و ممکن است او را اذیت کند. او خیلی خوب دست و پاهایش را تکان می‌دهد.

قد: 27.1 سانتی متر

وزن: 365 گرم

 

 

وضعیت مادر

در هفته بیست و یکم بهتر است اضافه وزنی معادل 5/4 تا 3/6 کیلوگرم داشته باشید. در این هفته تقریبا همه متوجه می‌شوند که شما باردار هستید، خط کمرتان کاملا محو می‌شود. با بزرگ شدن رحم احتمالا سایر اعضای بدن شما نیز متورم می‌شود. تورم پاها در دوران بارداری به دلیل مایع اضافی بدن، فشار رحم در حال رشد و ایستادن‌های طولانی ایجاد می‌شود. در بیشتر زنان این دوران با احساس بهتری همراه است چرا که فشارهای اوایل بارداری کمتر شده و در این زمان بیشتر می‌توانید از زندگی دو نفره با همسر و جنین در شکمتان لذت ببرید.

 

 

تغذیه درهفته 21 بارداری

1. شیر و ماست منبع خوبی هستند، اما در مصرف بستنی و پنیر احتیاط کنید. بستنی‌هایی را انتخاب کنید که شکر کمتری دارند و شکلات کمتری در آن استفاده شده است.
2. از آنجا که کودک شما در حال تولید سلول‌های قرمز خونی است، در هفته 21 بارداری مصرف 27 میلی گرم آهن در روز برای شما واجب است و شما را از ابتلا به کم خونی نجات می‌دهد.
3. چربی یکی از مهمترین مواد برای رشد مغز سیستم عصبی است. حال زمان مناسبی برای اجتناب از خوردن رژیم غذایی بدون چربی نیست. آواکادو منبع خوبی است. روغن زیتون داخل سالاد و پنیر نیز مواد خوبی هستند.
4. آب میوه (به اضافه مقدار زیادی آب) منبع خوبی از فولات است. زمانی که تشنه از خواب بیدار می‌شوید، یک لیوان آب به همراه مقداری آب میوه می‌تواند انرژی شما را افزایش داده و به شما احساس بهتری بدهد. از آب میوه‌های 100% طبیعی و بدون شکر مصرف کنید.

 

 

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته بیست و یکم بارداری

از ابتدای ماه پنجم، یعنی هفته بیستم بارداری در وقت نماز دست بر روی شکم نهاده، اذان و اقامه بگویید.

هرروز بر یک عدد تخم‌مرغ سوره “حمد” بخوانید و آن را ناشتا بخورید. مادرانی که می‌خواهند فرزندی دانشمند به جامعه تحویل دهند، می‌بایست هنگام بارداری روزی یک عدد تخم‌مرغ و مقداری کنجد بخورند.

توصیه‌شده است که در شب‌های جمعه سوره “ص” قرائت شود. نوشیدن روزانه شیر را فراموش نکنید زیرا پیامبر اکرم فرموده‌اند : “به زنان باردار خود شیر بنوشانید که موجب زیادشدن عقل کودک خواهد شد.

 

 

هشدارها درهفته 21 بارداری

1. تورم بیش از حد در این هفته از بارداری: ممکن است نشانه ای از مسمومیت حاملگی باشد اگر همراه با تورم بیش از حد خود علائم همراه زیر را داشتید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید

2. سردرد های شدید مخصوصا در ناحیه پیشانی

3. تاری دید

4. دفع پروتئین در ادرار

5. علائم زایمان زود رس را در هفته21 بارداری بشناسید ودر صورت بروز سریعا به پزشک خود مراجعه کنید:

* داشتن بیش از 6 انقباض در یک ساعت

* پاره شدن پرده آب

* افزایش بیش از حد ترشحات واژینال

* خونریزی

* درد های کمری یا شکمی که شبیه دردهای قاعدگی است

* فشار لگنی

 

 

باید ها و نباید ها

من اخیراً زمین خوردم. آیا این اتفاق به جنینم آسیب می زند؟
زمین خوردن یا از دست دادن تعادل در دوران بارداری بسیار رایج است. زیرا شکم برآمده، رباط ها و مفاصل نرم شده و تغییر مرکز ثقل باعث می شوند که تعادل خود را از دست بدهید. خوشبختانه جنین شما درون مایع آمنیوتیک خود بطور کامل احاطه شده و از او مراقبت می شود، و هنگامی که شما زمین می خورید اثر ضربه را کم می کند. زمین خوردن شما باید خیلی جدی باشد تا بتواند به جنینتان آسیب برساند.
بهترین کار پس از زمین خوردن این است که حرکات جنین خود را تحت نظر بگیرید. اگر مثل همیشه زیاد حرکت می کند پس همه چیز روبراه است ولی اگر می خواهید مطمئن شوید به پزشک خود مراجعه کنید. اگر ناراحتی حس کردید یا خونریزی غیر طبیعی داشتید حتما باید تحت خدمات پزشکی قرار بگیرید. اگر شاهد خروج آب شدید، این مایع مربوط به مایع آمنیوتیک نبوده و به احتمال زیاد به دلیل بی اختیاری ادرار ناشی از استرس است.
گاهی به کیسه آب به دلیل ظاهرش «حباب» گفته می شود. این حباب ممکن است شفاف باشد ولی بسیار محکم و غیر قابل پاره شدن است، بنابراین جنین شما در این محیط امن کاملا در امان است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار