9573
۲۸ مهر ۱۳۹۵

بیست و یکمین سال اجرای طرح پیشگیری و درمان تنبلی چشم در قم

رضا سلیقه،مدیرکل بهزیستی استان قم از اجرای بیست و یکمین سال طرح پیشگیری و درمان تنبلی چشم خبر داد و گفت: این طرح هرساله به مدت یکماه در آبان ماه برگزار می‌شودو کودکان ۳ تا ۶ سال را در سه مرحله موردسنجش بینایی قرار می‌دهد.

به گزارش کودک پرس  رضا سلیقه در نشست مطبوعاتی  که در سالن جلسات سازمان بهزیستی برگزار شد با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم از سال 74 اظهار داشت: تنبلی چشم بیماری خاموشی است که در صورت شناسایی به‌موقع به سادگی و با هزینه کم درمان می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری تنبلی چشم در حدود ده درصد معلولیت‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: کشورهای درحال‌توسعه 90 درصد آمار تنبلی چشم در دنیا را دارا است که در صورت نظارت و کنترل زوجین قبل از ازدواج  می‌توان 50 درصد معلولیت‌ها را کاهش داد.

مدیرکل بهزیستی استان قم همکاری نهادهای دولتی در اجرای این طرح را موردتوجه قرار داد و گفت: سازمان ثبت‌احوال با ارائه آمار 80 هزارنفری کودکان بین 3 تا 6 سال و سازمان آموزش‌وپرورش و بسیج  با فراهم‌سازی مهدکودک‌ها و پایگاه‌ها به اجرای هرچه بیشتر این طرح مساعدت داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح هرساله به مدت یکماه در آبان ماه برگزار شده و در سال گذشته حدود 48 هزار کودک را مورد معاینه قرار داده است که از این میزان 240 نفر عینکی شده‌اند.

سلیقه با اشاره به حضور 150 پایگاه بینایی‌سنجی در قم اظهار داشت: سازمان بهزیستی در تلاش است تا پوشش 80 درصدی این طرح در سال گذشته را به بالای 90 درصد برساند که در این راستا بودجه 60 میلیون تومانی پارسال به 100 میلیون تومان افزایش‌یافته است.

وی با بیان اینکه این طرح در سه مرحله برگزار می‌شود افزود: در مرحله نخست مربیان آموزش‌دیده  مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها با استفاده از” ای چارت” بینایی کودکان را موردسنجش قرار می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه سال گذشته 2 هزار و 620 کودک به مرحله دوم ارجا شده‌اند گفت: در این مرحله که معاینات تکمیلی توسط اپتومتریست ها انجام می‌شود 514 کودک دارای اختلالات بینایی گوناگون شناسایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله نخست مبلغ 2 هزار تومان دریافت می‌شود که این مبلغ نیز برای نیازمندان رایگان است، همچنین درمان کودکانی که به مرحله دوم و سوم ارجا می‌شوند نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.

سلیقه با بیان اینکه بیماری تنبلی چشم حداکثر تا 12 سالگی قابل‌درمان است افزود: از خانواده‌ها درخواست مشارکت برای مساعدت در این طرح را داریم چراکه آموزش مربیان از مدت‌ها قبل به منظور اجرای هر چه بهتر طرح صورت پذیرفته و تجهیزات لازم فراهم‌شده است.

وی با اشاره به وجود 700 هزار نفر کم بینا و نابینا در کشور افزود: این آمار قابل‌توجه سبب اختصاص رتبه شانزدهم کشور در دنیا شده و شهر قم نیز حدود 4 درصد از این تعداد را شامل می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در روستاها را رایگان برشمرد و گفت: واحدهای سیار در روستاها با تجهیزات و تابلوهای چارت، کودکان بیمار را شناسایی کرده و آنها را برای مراجعه به مراحل بعد راهنمایی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امسال تعداد متخصصان از یک نفر به 3 نفر و تعداد اپتومتریست ها از 8 نفر به 12 نفر افزایش  یافته و میزان تبلیغات درون‌شهری و رسانه‌ای نیز نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

 

منبع:  تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار