موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
934
۲۰ مرداد ۱۳۹۵

نزدیک شدن به افتتاح نمایش «قصه بخت‌برگشته»

اجرای این نمایش برای گروه سنی کودکان و نوجوانان هر روز در تالار هنر ساعت 19:30 انجام می‌شود.

به گزارش کودک پرس   رحمت امینی، در ارتباط با جدیدترین فعالیتش در عرصه تئاتر، گفت: کم کم در حال آماده شدن برای افتتاح نمایش «قصه بخت‌برگشته»، آماده می‌شویم و سه‌شنبه 19 مرداد ماه اولین اجرای خود را انجام دادیم. اجرای این نمایش هر روز در تالار هنر ساعت 19:30 انجام می‌شود. امیدوارم بتوانیم اجراهای خوب و موفقی را برای گروه سنی کودکان و نوجوانان داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: باید اذعان کنم این اثر نمایشی بیشتر مربوط به گروه سنی نوجوانان است؛ اگر بخواهیم یک رده سنی برای آن لحاظ بکنیم تقریباً می‌توانم به نوجوانان 10 سال به بالا اشاره کنم هر چند تلاش کردیم این نمایش به گونه‌ای پرداخت شود که کودکان نیز از آن بهره لازم را ببرند و بچه‌های رده سنی 5 و 6 سال نیز از دیدن نمایش لذت ببرند.

امینی در ارتباط با قصه این نمایش گفت: ماجرا از این قرار است که در نمایش ما شخصیت اصلی بختش خوابیده است و اطرافیانش او را متوجه این نکته می‌کنند به همین منظور او سفری را طی می‌کند تا بتواند بخت خفته خود را بیدار کند.

این کارگردان در ارتباط با طراحی صحنه و لباس نمایش «قصه بخت‌برگشته» که عموماً در آثار کودک و نوجوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: عموماً در جهان کودک یک طراحی صحنه به صورت تکنیکال داریم و در شکل بعدی آن طراحی صحنه فانتزی خواهیم داشت. البته این نوع طراحی صحنه تکنیکال هم می‌تواند باشد اما بنده منظورم این است که بتوانیم چیزی غیر از طراحی که مربوط به تکنیک‌های مرسوم است، برسیم. اصولاً شرایط تئاتر ما اجازه نمی‌دهد وارد فضاهایی شویم که خیلی تکنیکال است. چرا که ابزارات خاصی را می‌طلبد که متأسفانه در تئاتر ما وجود ندارد. مخصوصاً در شرایطی که در یک سالن نمایش دو تئاتر به صورت همزمان به روی صحنه می‌روند و در طراحی صحنه باید شرایط این چنینی را رعایت کنیم.

*مخاطب‌مان را به دنیای دیگری می‌بریم

سرپرست شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: در شرایط فعلی باید تلاش کرد به سمت شیوه‌ای در طراحی برویم که مخاطب ما حداقل یک فضای جدیدی را تجربه کند. امیدوارم بتوانیم مخاطبمان را به دنیای دیگری ببریم. به همین دلیل اگر نمایش ما را مخاطبان ببینند، متوجه طراحی شخصیت‌هایی همچون شیر و پادشاه می‌شوند که گویا عروسک‌های زنده و جان‌داری هستند. در این نمایش در طراحی لباس به سمت سنت همیشگی یعنی تن‌پوشی لباس‌ها نرفتیم. در ساخت این نمایش دقت داشتم که تخیل کودکان و نوجوانان را به کار بگیریم تا آنها نیز بتوانند لذت بیشتری از دیدن نمایش ببرند.

او گفت: سال‌ها در عرصه تعلیم و تربیتی تئاتر پداگوژیک تلاش کردم و می‌خواستم آنچه که مربوط به فضای تعلیم و تربیت این چنین است در نمایش «قصه بخت‌برگشته»‌ پیاده کنم. در مجموع دراماتورژی خوبی صورت گرفته است. در واقع فولکلور را دراماتورژی کردیم.که در این امر کیومرث قنبری نیز ما را کمک کردند. آقای قنبری نزدیک به 14 مرتبه متن نمایش را بازنویسی کردند. این تغییرات تا آخرین لحظه نیز وجود داشت.

امینی در ارتباط با موسیقی این نمایش گفت: در ساخت موسیقی که عنصر بسیار مهمی در آثار نمایشی کودک و نوجوان است،‌تلاش کردیم که از موسیقی امروزی و ترکیبی از موسیقی ایرانی بهره ببریم.

*ورژن جدید حرکات موزون در آخرین اثر رییس شورای نظارت و ارزشیابی

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا از موسیقی‌های آماده برای نمایشش استفاده کرده یا به سراغ ساخت موسیقی جدیدی رفته است،‌ گفت: از همان ابتدا مایل بودم که در این اثر نمایشی که مختص کودک و نوجوانان است همه چیز آفریده شود. بنابر این از یکی از آهنگسازهای بسیار خوب کودک و نوجوان عبد آتشانی بهره بردیم و از او خواستم که در نمایش «قصه بخت‌برگشته» بر اساس شعرهای سروده شده موسیقی جدیدی بسازد. حتی در این نمایش طراح حرکت و فرم داشتیم. در طراحی حرکات فرم بازیگران به سرعت به سمت رقص‌های معمول ایرانی می‌رفتند که من این را نمی‌خواستم، که برایش چند دلیل داشتم، چرا که باز هم در اینجا بنا را بر آفرینش جدیدی در فضای حرکات موزون و فرم گذاشته بودم. صرفاً نمی‌خواستم حرکات موزونی برای سرگرمی بچه‌ها در نمایشم وجود داشته باشد، در صورتی که علاقه داشتم از طریق آنها مفهومی را برسانم.

منبع:   فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار